Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til at bogføre tab på debitor i e-conomic

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 30. Oct 13
Indlæg ialt: 65
Skrevet kl. 14:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har en debitor som jeg har sendt en faktura og rykkere til som er gået konkurs. Jeg vil derfor gerne have tabet registreret i mit regnskab, så det kommer med i årsregnskabet og jeg kan få den betalte salgsmoms retur fra SKAT.

Jeg har forsøgt at finde svaret på https://www.e-conomic.dk/regnskabsprogram/ordbog/tabpaadebitorer men er stadig i tvivl om, hvordan det helt præcis skal bogføres i E-conomic.

Jeg kan se at der allerede findes en konto der hedder "Tab på debitorer" i min kontoplan. Men hvilken konto skal være modkonto (standard er bankkonto) og skal beløbet jeg debiterer som tab på kontoen være eksklusiv rykkergebyrer?

Sidst, hvad med den faktura og de rykkergebyrer som allerede er bogført men ej betalt af debitor, skal de så krediteres så debitors gæld går i nul?

Har nok brug for en lille fremgangsmåde til hvordan ovenstående skal gøres.

Tilmeldt 30. Oct 13
Indlæg ialt: 65
Skrevet kl. 17:18
Hvor mange stjerner giver du? :

En der kan hjælpe?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Kender ikke detaljer i deres kontoplan men du svarer jo selv

Modkonto er netop debitorkontoen hvor der står at kunden skylder det beløb - og den vil jo også normalt omfatte dine rykkergebyrer osv - så det er jo den der tabes og er momdkonto. Alt forudsat tabet er konstateret som konkurs - lidt afhængigt af beløbet (over/under 3000 som jeg husker i hovedet. Er med her mener jeg http://johnhannover.blogspot.dk/2014/05/fradrag-i-indtgt-og-moms-pa-tab.html 

Hvor det også er gennemgået hvordan henholdsvis selve tabet - og tabet på momsen skal behandles

Venlig hilsen John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Sep 13
Indlæg ialt: 21
Fra  Svaneklink Bogføring Skrevet kl. 23:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Er enig med John.

Tab på debitor, og debitorens skyldige konto.
Men husk og få et advokatbrev for at sikre det er tabt. Husker heller ikke den grænse der er for at man fører det uden advokatbrev.

Finder jeg gerne ud af for dig i starten af næste uge.

Venligst Ulla
Svaneklink Bogføring.

Tilmeldt 30. Oct 13
Indlæg ialt: 65
Skrevet kl. 17:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer,

Mange tak for jeres svar! :-)

I kan se deres standard kontoplan her: https://www.dropbox.com/s/h5skt0v045yp57d/Kontoplan.xlsx?dl=0

Jeg har fremhævet kontoen 3720 "Tab på debitorer" med rød men har brug for at vide helt præcis, hvad der skal sættes ind i bilagsfelterne, da jeg stadig er ret usikker på hvordan dette skal bogføres i E-conomic. Se nedenstående billede med bilagsfelterne og herefter eksempel på tabets størrelse med hovedstol, renter og rykkergebyrer ialt:

Konstateret tab på debitor:

Faktura: 7.000 kr. inkl. moms
Renter: 150 kr.
Rykkergebyrer: 300 kr.

Ialt: 7.450 kr.

Sidst: Hvad med de bilag (faktura, renter og rykkergebyrer) på debitor der lige nu står og afventer udligning i systemet men som aldrig kommer. Man kan vel kun få disse væk ved at lave en kreditnota på alle disse bilag?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Overvej en online bogholder. Du synes ikke rigtigt at være med på at modkonto er debitorkonto i status - Dermed udligner du jo alle de fakturaer - for de beløb står jo som tilgodehavender netop på debitoren som tilgodehavende - og det går i 0 når du bogfører beløbet debit tab på kreditorer og kredit - debitoren i status (og bruger du ikke debitor styring så "Debitorer udestående"!

Det er alle beløb - faktura og renter/rykkergebyrer som du har faktureret denne som skal bogføres som det samlede tab (alt som han har fået faktura på og som ikke betales)

Der skal ikke laves kreditnota eller noget -det er forbeholdt til når man skal betale en kunde tilbage - 

Venlig hilsen John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Sep 13
Indlæg ialt: 21
Fra  Svaneklink Bogføring Skrevet kl. 22:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Igen.

Hvis det er for 2016 du skal konstatere tab skal det være således:

Bilag: Næste bilag i rækkefølgen.

Dato: konstateringsdag/brev fra advokaten dato

Konto: 5600 (debitorer, eller den konto du udligner din debitor på) Kredit 7450 kr

Dernæst tryk fordeling knap

Linie nedenfor skal du trykke konto 3720 føre de 7000 kr ind hvor der er moms på kontoen

+ i linie

linie nedenfor skal du trykke 3720 føre de 450 kr ind men undertryk moms. (gætter på du i tidernes morgen ikke har moms på disse beløb)

Jeg findes her:https://www.facebook.com/SvaneklinkBogforing/ hvis du har brug for mere hjælp. 

Hilsen Ulla

Tilmeldt 30. Oct 13
Indlæg ialt: 65
Skrevet kl. 17:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ulla,

Lige et hurtigt spørgsmål. Jeg har lavet en fordeling af beløbene og på linjen med fakturabeløbet skal der angives i momskode. Skal denne ikke være U25 (udgående moms) fremfor I25 (indgående moms) som blev brugt da jeg sendte fakturaen, eller?

Tusind tak for hjælpen.

Tilmeldt 3. Sep 13
Indlæg ialt: 21
Fra  Svaneklink Bogføring Skrevet kl. 20:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Kast20:

Hej Ulla,

Lige et hurtigt spørgsmål. Jeg har lavet en fordeling af beløbene og på linjen med fakturabeløbet skal der angives i momskode. Skal denne ikke være U25 (udgående moms) fremfor I25 (indgående moms) som blev brugt da jeg sendte fakturaen, eller?

Tusind tak for hjælpen.

Den moms du vil have tilbage er en reduktion af din moms du i tidernes morgen har betalt. Det er denne der skal gøres mindre. Derved er det din salgs moms der bliver mindre da der har været et tab på dit salg.

Så lang tid du har din debet kredit posteringer rigtig skal den nok vende momsen rigtig.

Når du lave en kreditnota er det heller ikke u25 men i25 der bare bliver mindre da der ikke har været et salg.

Håber det er til at forstå.Smile

Med venlig hilsen Ulla

Svaneklink Bogføring

Tilmeldt 30. Oct 13
Indlæg ialt: 65
Skrevet kl. 15:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok, grunden til jeg spørg er, at E-conomic som standard ikke er angivet en momskode under fordeling, se:

Jeg skal vel ikke bare undlade en momskode på linje 1 eller?

Hvis jeg skal anvende den samme momskode som da fakturaen blev sendt i sin tid så hedder den I25.

God weekend!

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)