Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Midl. overtagelse af firmaet?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Apr 16
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 13:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et spørgsmål og håber at nogen kan hjælpe mig med det.

Hvis jeg er sygemeldt, er det muligt at min søn overtager firmaet (med måske en slags fuldmagt) til ham selv i den periode?

Jeg mener han skal ikke være ejer, det er stadigvæk mig. Men på den måde at han arbejder/ driver firmaet mens jeg er sygemeldt og han får komplet avance af det.

Skal han så tilmeldes til skat vedr. med det, og skal han oprette en særskilt erhvervs bank konto til det i hans havn?

Det bliver jo ikke mig som tjener i den periode, kun ham.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 17:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Trist, at du er sygemeldt. Du kan løse det på mange måder. Jeg tror, at jeg ville give ham løn og/eller provision og så lade ham selv udføre det administrative derved. Jeg ville ligeledes bede ham indberette moms, hvor du så bare sidder ved siden af og taster din kode ind. Det er også muligt, at du giver ham adgang til din skatte-side med en fuldmagt - ligesom man kan give revisoren.

Jeg ville i al fald ikke lave en "midlertidig" virksomhedsoverdragelse, når det er meningen, at du skal tilbage igen.

God bedring!

Tilmeldt 29. Apr 16
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 23:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jørgen og tak for svar!

Hvis jeg giver ham løn eller provision, så får han en del af avancen. Det betyder at jeg får resten selvom jeg ikke arbejder, da jeg er sygemeldt og modtager sygedagpenge.

Må man det?

Skal jeg tilmelde ham som ansat, eller?

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 01:01
Hvor mange stjerner giver du? :

De regler kender jeg desværre (eller heldigvis) ikke. Hvis du slet ingen indtægt må have, kan du i princippet give ham hele overskuddet i provisionsløn hver måned. Det kan dog let gå hen og blive lidt kompliceret og så må der andet til. En mulighed er også at lave et aps, som du sælger til ham mod tilbagekøbsret. Det bliver også kringlet, for han tilfører vel også værdi ifa flere, gladere kunder? Hvis du har en idé om sygeperiodens længde, omsætning, antal kunder osv, er det måske nemmere at give råd. Til syvende og sidst skal du i al fald have en ekspert, fx en revisor, indover.

Tilmeldt 29. Apr 16
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 23:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen,

Jeg bliver vist sygemeldt i en længere periode, så må jeg undersøge det lidt yderligere...

Mange tak for hjælpen!

P.S.

Der kommer måske flere gode råd her, fra andre som har kendskab til det.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)