Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Max. løft for chauffør der kører kurer

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Sørensen
Tilmeldt 5. Apr 11
Indlæg ialt: 248
Fra  Alfabox ApS Skrevet kl. 07:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har ledt på nettet efter hvad reglerne siger omkring hvad en kasse max. må veje når en kurer chaffør skal have opsamling af div. pakker på en tur.

Nogen der kan finde det rigtige link til mig eller give mig det rigtige svar.

På forhånd tak.

Ølkassen fra gamle dage - genskaber vi tilbage www.alfabox.dk

Fra Søborg
Tilmeldt 8. Aug 14
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 23:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Drejer det sig om manuel håndtering uden brug af hjælpemidler?

Arbejdstilsynet har lavet en vejledning om løft, træk og skub. I denne vejledning står der, at det er en helhedsvurdering, der afhænger af de konkrete situationer.

Ved almindelige løft afhænger dette af, hvor tæt løfteren kan løfte pakken på kroppen, og hvor langt han eventuelt skal gå med pakken. Hvis det er under 2 m. deles det op i en rød, gul og grøn zone, hvor den grønne ofte vil være tilladt - denne zone går op til 11 kg. ved løft tæt på krop. 

Men som der står i vejledningen afhænger det af flere forhold. Læs selv at-vejledningen her: https://arbejdstilsynet.dk/da/regler/at-vejledninger/l/d-3-1-loft-traek-og-skub.

Jurist og tekstforfatter. Skriver bl.a. juridiske artikler på eJura.dk

Fra Sørensen
Tilmeldt 5. Apr 11
Indlæg ialt: 248
Fra  Alfabox ApS Skrevet kl. 08:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Alexander

den havde jeg også forsøgt at læse, men kunne ikke helt gennemskue den - men efter det du skriver kan jeg da meget bedre.

Jeg synes bare at have hørt engang at uden hjælpemidler måtte man max løfte 25 kg. på en gang og på et andet tidpunk at det nu var lavere - så det var det jeg ville have på plads.

Så tak for info.

Rie

Ølkassen fra gamle dage - genskaber vi tilbage www.alfabox.dk

Fra København K
Tilmeldt 23. Nov 12
Indlæg ialt: 522
Fra  Bella Borsa Skrevet kl. 11:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Jeg tror nu ikke, at der er nogle specifikke regler for hvor meget man må løfte. Det er noget enkelte virksomheder selv sætter. Engang var det 31 kg for Post Danmark's pakkebude. Det blev senere sat ned til 25 år for en del år siden. Jeg ved ikke, hvor det ligger henne i dag.

Fra Kolding
Tilmeldt 27. Oct 14
Indlæg ialt: 46
Fra  Treemy ApS Skrevet kl. 12:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Mener bestemt også at have hørt 25 kg. De 11 kg er hvis det er gentagende løft, f.eks produktionsarbejde.

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2076
Skrevet kl. 09:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Else-Marie

Reglerne er meget ugennemskuelige, synes jeg.

Jeg har et eksempel: Jeg modtog en pakke fra Tyskland, vægt 30 kg. leveret af et firma med hvide biler og 3 bogstaver. Så har jeg ikke sat navn på.

Tog den ind og pakkede varerne om, brugansvisning (4 sider) ud og label af. Label på æsken (290 mm lang) og kundens label på varen. Dermed er vægten reduceret med de 4 sider og label, tillagt 290 mm label (1,2 gr) og kundens label (0,1 gr).

Så til den lokale shop for afsendelse. "Denne vejer over 20 kg. og den må vi ikke håndtere!". Okay, den er modtaget for 1 time siden med en vægt på 30 kg. Jeg måtte hjem og dele den i 2?.

Jeg mener at  kan huske, de øvrige på markedet har gjort det samme.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)