Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Varer modtaget efter 14 dage hvad nu?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Horsens
Tilmeldt 2. Aug 14
Indlæg ialt: 59
Fra  B-engel Skrevet kl. 18:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har et lille spørgsmål. Jeg har en online shop med tøj. Vi er ved at lukke ned til juli. Kunderne har selvfølgelig stadig 14 dages fortrydelsesret. 

Nu har jeg en kunde som have valgt at sende noget tøj retur efter der er gået 14 dage. Hun modtog tøjet den 09.04 og jeg modtog hendes returforsendelse idag 28.04 ( kan se den er sendt den 27.04).

Nu er der jo gået over 14 dage og normalt ville jeg ikke være så hård og i det mindst udstille en gavekort. Men da vi lukker ned vil jeg egentlig helst bare nægte at modtage returforsendelsen. Da kunden jo ikke returnerende indefor de nævnte 14 dage.

Men hvordan gør men rent praktisk og er det ok at jeg nægter modtagelsen?
forsendelsen blev modtaget som A-brev og jeg blev nødt til at åbne den for at se hvad det var for en forsendelse.

Tilmeldt 10. Sep 07
Indlæg ialt: 80
Skrevet kl. 18:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Reglerne er så vidt jeg ved at kunden bare skal gøre dig opmærksom på at der reklameres indenfor 14 dage, ikke at pakken skal være afsendt indenfor 14 dage. Så det afhænger af hvornår du blev opmærksom på at der reklameres, og selvfølgelig også på hvordan du har tænkt dig at håndtere sagen.

Fra Horsens
Tilmeldt 2. Aug 14
Indlæg ialt: 59
Fra  B-engel Skrevet kl. 18:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hun har ikke informeret om at hun vil sende varerne retur. Så det er først ved modtagelse at jeg blev gjort opmærksom på det. Jeg er bekendt med denne regle men nu gjorde hun jo netop ikke opmærksom på at hun vil returnere så skal jeg jo have modtaget varen indenfor de 14 dage.  :)

Som skrevet lukker vi butikken og jeg vil derfor helst ikke acceptere denne returforsendelse

Tilmeldt 10. Sep 07
Indlæg ialt: 80
Skrevet kl. 18:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan i så fald oplyse kunden at hun har returneret for sent og bede hende sende penge så du kan sende varen retur til hende.

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 20:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er en del som har stående i deres forretningsbetingelser, at man ikke bare kan returnere varerne uden videre.
F.eks. hvis der ikke i forvejen er udfyldt et returskema eller lignende og der står et gyldigt returnummer på pakken, så bliver den nægtet modtagelse.

Husk også at lovgivningen er sådan nu, at der ikke er 100% returret selvom det er inden for 14 dage.
Hvis du vurderer at varen er forringet efter at have været sendt frem og tilbage (f.eks. at æsken ikke længere er så pæn), eller varen ligefrem har været åbnet og brugt, så har du lov til at modregne den værdi-forringelse som varen nu har fået.

Så når en kunde returnerer en vare til dig - endda et pænt stykke efter de 14 dage er gået - og du i forvejen er i gang med at afvikle forretningen, så syntes jeg godt du kan sende varen retur til kunden med besked om at den ikke kan modtages. Men omvendt, så risikerer du at kunden går i banken og stopper kreditkortbetalingen og så står du med en dum sag, hvor du både har mistet betalingen, sendt varen retur til kunden, og også skal betale kickback-gebyr til Nets... :-(

Så hvis det ikke er en dyr vare, så vil jeg foreslå dig at tage imod varen og tilbyde kunden en del af pengene retur, men eventuelt modregnet værdiforringelsen af varen.

/Jesper

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Norbøll:
Hvis du vurderer at varen er forringet efter at have været sendt frem og tilbage (f.eks. at æsken ikke længere er så pæn), eller varen ligefrem har været åbnet o
Det mener jeg er helt galt- Der er klart tale om, at køber må åbne emballage hvis det er nødvendigt for at vurdere om varen er som ønsket - så jeg mener ikke - at brudt emballage på nogen måde betyder man slipper for returkrav

KUN hvis selve varen er forringet kan man trække noget fra. Det skal ligestille forbruger med butikskøb, og der kan man jo prøve varen, uden at måtte ødelægge selve varen

Den duer ikke Jesper: http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Sager-og-praksis/Markedsfoeringsloven/Sager-efter-markedsfoeringsloven/ehandel/Fortrydelsesret-ved-brudt-emballage 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Horsens
Tilmeldt 2. Aug 14
Indlæg ialt: 59
Fra  B-engel Skrevet kl. 20:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Ved os er det i orden enten at meddele at man ønsker returnere varerne inden 14 dage efter modtagelse eller bare sende dem retur med udfyldt returskema også 14 dage efter modtagelse. Der er ikke tale om værdi forringelse, man må gerne prøve det tøj man har bestilt.

Det drejer sig udelukkende om, at der er gået mere end 14 dage og værdien er omkring 500kr.

Jeg forstår dog ikke helt hvordan kunden kan stoppe kreditkort betaling. Kan man virklig det selv om pengene er bleven trukket den 07.04, altså samme dag som forsendelsen blev afsendt hos os?


Fra Middelfart
Tilmeldt 13. Sep 12
Indlæg ialt: 416
Skrevet kl. 20:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Naturligvis kan kunden ikke stoppe betalingen. Kunden kan gøre indsigelse hos sit pengeinstitut men der vil de jo tage kontant til dig og ligeledes ville kunden også skulle underskrive tro og love erklæring osv.

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 20:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej John,

Det ser ud til at du har helt ret - så godt at du korrigerer mig :-)

Så forstå jeg bare ikke alt det palaver der har været om at forbrugerne nu vil være dårligere stillet ved returvarer, da butikkerne nu må modregne ved værdiforringelse - f.eks. hvis folk har haft tøjet på og det derfor lugter af parfume.
Men jeg er heller ikke inde i den branche.

---

Jo, man kan godt stoppe en betaling. Man skal have is i maven for at lave det nummer, hvis man ikke har noget at have det i.
Men det er muligt for at beskytte forbrugeren på den måde at hvis en vare er bestilt på nettet, men aldrig modtaget, selvom betalingen er trukket, så kan man stadig få sine penge retur. Men det kan være at John kan kaste noget mere lys over det, han virker til at være mere inde i det :-)

/Jesper

Fra Horsens
Tilmeldt 2. Aug 14
Indlæg ialt: 59
Fra  B-engel Skrevet kl. 20:55
Hvor mange stjerner giver du? :

ok man jeg kan jo bevise at kunden har modtaget varene :) Sender altid forsikret med sporingsnummer og underskrift er påkrævet. 
Ja hvis tøjet lugter af parfume, sved, røg etc. er det er værdiforringelse som man kan regne imod beløbet. Det skal så være oplyst i handelsbetingelserne.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)