Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Starte virksomhed "sammen med" min morfar - God eller dårlig ide.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 18. Apr 16
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 15:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej aminoer.
Jeg står pt. i den situation at jeg i lang tid har gået og brændt om at starte egen virksomhed.
Jeg står dog i den utroligt trælse situation at jeg er umyndig, altså under 18 år.

Min morfar har forleden indvilliget i at starte en virksomhed sammen med mig. Min morfar er uddannet ingeniør og har i mange år lavet regnskab for store virksomheder. Jeg ser derfor en masse gode muligheder. Han har desuden CVR i forvejen.

Jeg er dog i tvivl om det vil bide mig i røven i sidste ende. Jeg har læst på nettet at det er en dum ide at starte med en myndig person som umyndig.

Nogen der har nogle erfaringer eller ved noget om dette? Er det en dum ide?

Med venlig hilsen
En håbefuld Nicolaj 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 16:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej. Det er kort og godt en god idé. Jeg formoder, at du selv vil overtage, når du bliver 18? I så fald skal I have en helst nedskrevet aftale om, hvorledes dette skal foregå. Du kan også få dispensation til at lave virksomhed, selvom du er under 18.

Tilmeldt 6. Feb 15
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 17:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar 🙂
Ja, det er præcis hvad jeg skal.

Jeg er godt viden om man kan få cvr som umyndig, men det tager rigtig lang tid, desværre

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 17:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu skriver du ikke hvor gammel du er, og du har heller ikke udfyldt din profil, så gætter på at du er mindst 16 år.

Du skal være opmærksom på skattemæssige ulemper ved at vælge den nemme løsning ved start. Så vidt jeg husker kan din morfar ikke bare give dig firmaet når du fylder 18, uden at der skal betales skat af værdien. John Hannover skrev engang noget om det, prøv at søge lidt efter det, eller se på hans blog, måske det er beskrevet der: http://johnhannover.blogspot.com 

I dit sted, altså hvis du er mindst 16 år, ville jeg komme igang med at søge dispensation ASAP, og evt. lave virksomheden 50/50 med din morfar, eller måske endda med større ejerandel til dig, så det bliver billigere for dig at købe ham ud når den dag kommer.

Tænk dig godt om, og undersøg fordele/ulemper ved de forskellige setups. Det betaler sig sikkert i det lange løb.

Tilmeldt 18. Apr 16
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 17:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Er det en mulighed bare at benytte sig af min morfars CVR, og så overtage derfra når jeg bliver 18?

Er forresten 16, snart 17

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Nicolaj :)

Nu kender jeg ikke så meget til reglerne angående overtagelsen, men hold kæft det lyder som en sej mulighed!

Jeg ville ønske min morfar stadig levede og havde tilbudt det samme til mig.

Det kan, som jeg ser det, kun være en god ting, at have en erfaren herre indenbors, når du skal starte virksomhed.

Held og lykke med det!

Mvh Lasse

Fra København
Tilmeldt 9. Dec 08
Indlæg ialt: 265
Skrevet kl. 18:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Forresten hvordan er det hvis man får overført/overtager et familiemedlems Aps? Hvordan skal det gøres, så det er så omkostningsfrit som muligt? Det er fordi pt kan jeg ikke selv starte aps op, men det får jeg mulighed for om måske 1 år. Kan man ikke bare skifte ejer i et aps uden videre? Eller hvad? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Isaac Rajman:
Forresten hvordan er det hvis man får overført/overtager et familiemedlems Aps? Hvordan skal det gøres, så det er så omkostningsfrit som muligt? Det er fordi pt kan jeg ikke selv starte aps op, men det får jeg mulighed for om måske 1 år. Kan man ikke bare skifte ejer i et aps uden videre? Eller hvad? 
inden for familie skal værdien være korrekt = ikke bare det køber vil give, men en korrekt vurdering af aktiver, goodwill osv - for ikke bare at kunne skubbe skat rundt.

Derefter kan man sagtens sælge til den korrekte pris. Hvis køber f.eks. står i RKI vil banker og andre kunne opsige aftaler (læs VIL opsige aftaler og konti) og f.eks banker vil generelt abonnere på den type ændringer og reagere

Endeligt kan der være problemer hvis ny ejer har gammel virksomheds skatte/momsgæld i form af krav om sikkerhedsstillelse

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:31
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 9. Dec 08
Indlæg ialt: 265
Skrevet kl. 21:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Isaac Rajman:
Forresten hvordan er det hvis man får overført/overtager et familiemedlems Aps? Hvordan skal det gøres, så det er så omkostningsfrit som muligt? Det er fordi pt kan jeg ikke selv starte aps op, men det får jeg mulighed for om måske 1 år. Kan man ikke bare skifte ejer i et aps uden videre? Eller hvad? 
inden for familie skal værdien være korrekt = ikke bare det køber vil give, men en korrekt vurdering af aktiver, goodwill osv - for ikke bare at kunne skubbe skat rundt.

Derefter kan man sagtens sælge til den korrekte pris. Hvis køber f.eks. står i RKI vil banker og andre kunne opsige aftaler (læs VIL opsige aftaler og konti) og f.eks banker vil generelt abonnere på den type ændringer og reagere

Endeligt kan der være problemer hvis ny ejer har gammel virksomheds skatte/momsgæld i form af krav om sikkerhedsstillelse

vh John Hannover

Nå ja der er også gældsdelen hvis man feks skylder og står i Experian. Det gør jeg desværre. Men jeg satser så også på at blive gældssaneret, og hvis det ikke kan lade sig gøre, må jeg enten fortsætte med min familie, eller ja håbe på at jeg tjener så mange penge at jeg kan betale dele af min gæld(går ud fra at de går med til at få en del af gælden betalt tilbage mod at sløjfe det resterende. 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)