Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Start af 2-mands konsulentvirksomhed.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 25. Apr 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer.

Mig og min kompagnon Christian, står i den situation at vi er blevet tilbudt en række jobs som kommunikationskonsulenter.
Vi arbejder PT. begge for en app. startup i københavn som Community Managers, og er via. de kontakter vi har der blevet tilbudt en række konsulentjobs.
Vi har begge en smule erfaring med drift af egen virksomhed, men vores spørgsmål lyder?

Hvilken slags virksomhed vil vi skulle oprette, for at kunne fakturere kommunikationskonsulent opgaver? Konsulentvirksomhed vil være "deltid" og ikke vores primære indtægt, ej heller job. Det vil altså skulle køre som en 'side-beskæftigelse' til alt det andet vi har.

Alle råd modtages med kyshånd

På forhånd tak. :-)

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 14:15
Hvor mange stjerner giver du? :

B. Halberg:

Hvilken slags virksomhed vil vi skulle oprette, for at kunne fakturere kommunikationskonsulent opgaver? Konsulentvirksomhed vil være "deltid" og ikke vores primære indtægt, ej heller job. Det vil altså skulle køre som en 'side-beskæftigelse' til alt det andet vi har.


Alle råd modtages med kyshånd

På forhånd tak. :-)

Hvordan skal i dele overskuddet? ligeligt eller ud fra en eller anden nøgle.

Fra Aarhus
Tilmeldt 22. Jan 13
Indlæg ialt: 84
Skrevet kl. 14:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville klart stifte et interessentskab, da det uden tvivl er det nemmeste rent administrativt. Samtidig tænker jeg ikke umiddelbart virksomheden kommer til at stifte nogen former for gæld eller andre forpligtelser, hvoraf den begrænsede hæftelse fra kapitalselskaberne ikke er relevant. Desuden er interessentskabet billigere både revisionsmæssigt, men også gebyrmæssigt i banken. Lad mig endelig høre, hvis i får brug for en bogholder eller anden rådgivning :-)

Vh. Daniel

Freelance bogholder. Ekspert i Dinero, Billy, mf. Få det gjort rigtigt - Og spar tid & penge!

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 14:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Daniel Schmidt:

Desuden er interessentskabet billigere både revisionsmæssigt, men også gebyrmæssigt i banken. 

Hvordan når du frem til den konklusion?

Hvad hvis der skal laves en VSO for hver af interessenterne (de har jo begge jobs ved siden af)

Tilmeldt 25. Apr 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 14:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Overskuddet skal som udgangspunkt deles ligeligt :-)

Fra Aarhus
Tilmeldt 22. Jan 13
Indlæg ialt: 84
Skrevet kl. 15:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 2 person

Det er nok de færreste nyopstartede virksomheder på deltid, som har brug for VSO Smile Og desuden - hvorfor spørge til valget af overskudsdeling? Det har vel intet med selskabstypen at gøre.

Freelance bogholder. Ekspert i Dinero, Billy, mf. Få det gjort rigtigt - Og spar tid & penge!

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 15:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad med 2 gange holding og driftselskab nu vi er i gang?

Nogen gange kan det være en ide at starte ved udgangspunktet, og ikke gøre tingene alt for indviklede.

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 15:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Daniel Schmidt:

Det er nok de færreste nyopstartede virksomheder på deltid, som har brug for VSO Smile Og desuden - hvorfor spørge til valget af overskudsdeling? Det har vel intet med selskabstypen at gøre.

Enig; 

I/S - her skal i være opmærksom på at i hæfter for hinandens gode og dårlige valg. 

Hæver den ene part 100.000 kr i banken uden du ved det, hænger du stadig på det - selvom pengene skulle have været brugt til moms

Ivs - er et mere rigtigt selskab - hvor der er fordele hvis i ønsker at stifte gæld. Men da selskabskapitalen kan være ned til 1 kr - så er der ikke meget kredit at hente. 

Ellers er der ApS som kræver lidt mere kapital - men er i mit hovedet den rigtige løsning, hvis du vil drive en RIGTIG virksomhed, der på et tidspunkt skal have medarbejdere, firmabiler - forpligtelser og meget andet. 

A/S - er lidt mere troværdigt fordi aktiekapitalen er højere end minimums indskuddet i ApS - men igen i en 2 ejer konstruktion giver den jeg ikke umiddelbart noget som ApS ikke kan byde på. 

- Husk; At drive en virksomhed med en partner er lidt som at gifte sig. Man har pludseligt en fælles økonomi, samt man hæfter fælles. 

Husk at udarbejde en ejer-kontrakt/aftale over hvad der skal ske hvis nogle af jer vil ud af det - eller i tilfælde af død etc. Ellers resikere du måske at skulle forhandle med din partners kone/forældre - som måske bare ønsker at sælge deres andel til højst bydende. Der bør man have forkøbsret etc. 

Og ellers er der bare at ønske dig en god fornøjelse med at blive virksomhedsejer ;-)

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 15:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Daniel Schmidt:

Det er nok de færreste nyopstartede virksomheder på deltid, som har brug for VSO Smile Og desuden - hvorfor spørge til valget af overskudsdeling? Det har vel intet med selskabstypen at gøre.

Nu kender jeg ikke noget til deltagernes privat- og skatteøkonomiske forhold. Men hvis de ligger tæt på topskattegrænse i forvejen er det jo absolut ikke ligegyldigt.

Og mange nystartede konsulentvirksomheder leverer typisk overskud, typisk starter man jo op fordi man har et kundegrundlag som efterspørger ens ydelser. 

 

Overskudsdeling spørger jeg efter, da det ikke (efter min mening) er ligeså nemt at dele overskud i et selskab som i et interessentskab.  

B. Halberg:

Overskuddet skal som udgangspunkt deles ligeligt :-)

Jeg ville da anbefale et ApS (alternativt IVS). Udgiften til revisor/bogholder kan jeg ikke se er anderledes end for et interessentskab (ikke hvis vi sammenligner på samme type erklæring, fravalg af revision). 

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 15:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Jeg ville da anbefale et ApS (alternativt IVS). Udgiften til revisor/bogholder kan jeg ikke se er anderledes end for et interessentskab (ikke hvis vi sammenligner på samme type erklæring, fravalg af revision). 

Eller total-lost-cost; 2x IVS som ejer et I/S - eller IVS. 

Dine pointer om at bruge selskaber fremfor I/S støtter jeg 100%, da dette vil give mulighed for at opbygge "en penge tank" til fremtidige investeriner. 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)