Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål om opstart af virksomhed

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Apr 16
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 13:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Min mand og jeg vil gerne starte en virksomhed. Vi har fået en idé med en app vi gerne vil have udviklet.

Hvilken virksomhedsform vil være den rette når vi gerne begge vil stå som ejere?

Vi regner med at der skal skydes penge i projektet og har derfor mulighed for at vælge en virksomhedsform der kræver startkapital. Er der noget med at de penge man skyder ind i virksomheden til at starte med kan laves som et lån så man kan hive dem ud igen uden at skulle betale skat?

Er der nogle råd til at finde en god app-udvikler?

 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 16:47
Hvor mange stjerner giver du? :

SiMa:
Hvilken virksomhedsform vil være den rette når vi gerne begge vil stå som ejere?

Jeg vil anbefale to hjemmesider, www.virk.dk og John Hannovers www.johnhannover.blogspot.dk. John er en god amino og hjælper rigtig mange rigtig godt. Vedrørende valg af virksomhed, se https://startvaekst.virk.dk/opstart/vaelg-virksomhedsform/overblik-over-virksomhedsformer og http://johnhannover.blogspot.dk.

Konkret i jeres tilfælde synes jeg, I skal vælge imellem

I/S, hvor I begge personligt hæfter "solidarisk" for al gæld og fordringer i øvrigt, f.eks. ved produktansvar.

Kapitalselskab, dvs. ApS eller A/S, hvor I begge kan indskyde 50% (eller konen 51% og manden 49%, så han kan være næstkommanderende, som mænd plejer at være) Aj, seriøst skal I overveje, om én skal have det sidste ord. Det kunne være, hvis firmaet afhænger mere af den ene, hvis den ene er mere ildsjæl, skal arbejde mere osv. 50/50 lyder så pænt, men det kan faktisk forhindre beslutninger, hvis begge har vetoret som ved 50/50. Overvej at have en tredje god ven af familien til at have f.eks. 1%. Jeg vil desuden i tilfælde af, at I vælger kapitalselskab,opfordre jer til at lave et Holdingselskab hver, som så ejer de andele, I ønsker at fordele jer med.

Jeg kan i øvrigt også anbefale at søge hjælp hos den kommune, virksomheden skal have adresse i. De fleste kommuner har en erhvervsrådgivning, præcis til formålet.

SiMa:
Er der noget med at de penge man skyder ind i virksomheden til at starte med kan laves som et lån så man kan hive dem ud igen uden at skulle betale skat?

Ja, alt andet lige. Pengene er jo beskattet (forhåbentlig) i forvejen. Under normale omstændigheder kan I dog ikke trække penge ud, før der er tjent tilstrækkeligt til at opfylde et eventuelt kapitalkrav, altså krav til, hvor stor værdien af firmaet skal være. Er det over længere tid, skal firmaet betale renter til jer.

Under alle omstændigheder, når I har fundet en idé om, hvordan I vil organisere jer, vil det med garanti være en god idé at konferere med en advokat eller revisor, i al fald i opstarten.

SiMa:
Er der nogle råd til at finde en god app-udvikler?

Jeg ville nok spørge om dette i en ny tråd, men I kan søge efter en freelancer herinde :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:02
Hvor mange stjerner giver du? :

SiMa:
Er der noget med at de penge man skyder ind i virksomheden til at starte med kan laves som et lån så man kan hive dem ud igen uden at skulle betale skat?
nej - ikke uden at lukke eller sælge når vi taler selskaber som IVS og ApS og startkapital. Det er jo bunden kapital

I kan godt efter stiftelse lave et lån med rente fra jer selv til selskabet - og få det tilbage når selskabet har råd.

I I/S vil i kunne hæve og sætte ind som I vil

Læs om personlig virksomhed (I/S) eller selskaber IVS og ApS, stiftelse, lovpligtige omkostninger (her f.eks. 2 personer omfattet af lovpligtig arbejdsskade i selskabsform) + formentlig noget gebyr erhvervskonto og formentlig regnskabsassistance - om regler og pligter, skat, moms osv i https://www.saxo.com/dk/selvstaendig_pdf_9788740443141 

Overvej tid hos en revisor, for at se OM det er klogt i stifter sammen og ikke bare har den ene som ejer og den anden som evt ansat - der er mange kombinationsmuligheder - også med begge som ejer

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2667
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 08:29
Hvor mange stjerner giver du? :

SiMa:
Hvilken virksomhedsform vil være den rette når vi gerne begge vil stå som ejere?
Start nu med at komme i gang - og så når I flyver så finder I nogen der kan løse det for jer. Som ægtepar hæfter I alligevel indbyrdes - med stor sandsynlighed -

App-udvikler søg på freelancer

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)