Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jobklausul?

Side 1 ud af 3 (28 indlæg)
Tilmeldt 23. Apr 16
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 22:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvor længe gælder en jobklausul mellem 2 virksomheder overfor en ansat?

Fra Horsens
Tilmeldt 31. Jan 11
Indlæg ialt: 527
Fra  De skøre kugler Skrevet kl. 09:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Det står i jobklausulen :-)

Der er som udgangspunkt ingen øvre grænse for, hvor lang tid du kan være bundet af en jobklausul.

Hvis du er bundet i urimelig lang tid, vil klausulperioden dog kunne forkortes jf. aftalelovens § 36.

Tilmeldt 23. Apr 16
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Glemte at skrive at det er i forbindelse med en virksomhedsoverdragelse

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis det er i forbindelse med du har solgt en virksomhed og forpligtet dig til ikke at konkurrere, så er rammerne brede. Du bør lade en advokat være med om udarbejdelsen og ellers checke med advokat hvad der gælder for dig 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Skive
Tilmeldt 6. Apr 16
Indlæg ialt: 302
Fra  SAH - Consult Skrevet kl. 08:43
Hvor mange stjerner giver du? :

En anden ting du burde undersøge er hvad din kompensation er så længe klausulen er gældende.

Det skal der stå, ellers er klausulen ikke valid. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Søren Alsbjerg Hørup:

En anden ting du burde undersøge er hvad din kompensation er så længe klausulen er gældende.

Det skal der stå, ellers er klausulen ikke valid. 

ikke nødvendigt når det er del af en virksomhedshandel - der vil der generelt kunne aftales ret bredt om, at sælger ikke må konkurrere med den der har købt pågældendes virksomhed

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 09:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Søren Alsbjerg Hørup:

En anden ting du burde undersøge er hvad din kompensation er så længe klausulen er gældende.

Det skal der stå, ellers er klausulen ikke valid. 

ikke nødvendigt når det er del af en virksomhedshandel - der vil der generelt kunne aftales ret bredt om, at sælger ikke må konkurrere med den der har købt pågældendes virksomhed

vh John Hannover

Lige præcis. Kompensationen ligger derfor typisk i handelsprisen. Det kan fx opgøres i Good Will alt efter hvilken type virksomhed det er - fx hvis omsætningen vil følge den tidligere virksomehedsejer. 

Således var det en konsulent virksomhed hvor ejer er eneste mand, så vil ejer nemt kunne "konkurre" i en ny stiftet virksomhed 5 min efter. Derfor beskytter man sig. 

Hvordan den er strikket sammen om det kun er på branchen, eller om det er kunderne virksomheden har haft sendt faktura til - eller hvordan det er strikket sammen vil netop være forklaret i kontrakten. 

Virksomhedsoverdragelse kommer ind under aftalefrihed :)

Fra Skive
Tilmeldt 6. Apr 16
Indlæg ialt: 302
Fra  SAH - Consult Skrevet kl. 10:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Ah ja, det er naturligvis rigtig nok.

Tilmeldt 30. Oct 08
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 11:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anja.

Hvis klausulen er en del af en virksomhedsoverdragelse, hvoraf du er en del - som sælger, bør det være beskrevet i overdragelsespapirerne ved handelen. I så fald er du ikke nødvendigvis berettiget til kompensation, da denne formodes at være en del af handelen. Her vil klausulens periode også være nærmere aftalt. Er der ikke aftalt en sådan, er du ikke bundet udover din egen moral.

Har du blot været i et almindeligt ansættelsesforhold, og som sådan ikke direkte impliceret i virksomhedsoverdragelsen, er det forholdene i din ansættelseskontrakt du skal forholde dig til. Her er kommet nye regler pr.  01.01.2016, der begrænser arbejdsgiveres muligheder for at binde dig via klausuler. Dette for at sikre arbejdskraftens fri bevægelighed. De ny regler begrænser også tidligere indgåede klausuler.

Kundeklausuler - hvor 2 virksomheder begrænser sine medarbejdere, er nu stort set umulige at håndhæve, og du kan stort set ignorere disse. Medmindre disse også er nævnt i din ansættelsesaftale, med både længde og kompensationen direkte til dig. Virksomhederne vil efter loven hensigt, yderst sjældent kunne binde dig mere end 3 måneder. 

Konkurrenceklausul - hvor det er aftalt mellem din arbejdsgiver og dig, skal i din ansættelsesaftale, klart beskrive periodens længde og kompensationen herfor. Igen er lovens hensigt at du ikke skal være bundet i mere end 3 måneder, men specielle omstændigheder kan dog begrunde en længere periode, såfremt du har særskilt værdi overfor din nuværende arbejdsgiver. I så fald vil der dog ofte være forhøjet kompensation.

Uanset hvilken klausul, du er bundet af, skal denne have været klart beskrevet i dit ansættelsesforhold. Er den ikke dette kan den ikke håndhæves af din arbejdsgiver.

Kompensationen udgør oftest 50% af din hidtidige løn tillagt goder. Er du af speciel værdi for din arbejdsgiver, er den dog snarere mellem 60-100% af tidligere løn.

De nye regler på området skulle som sagt gavne arbejdskraftens fri bevægelighed. Du skal dog være opmærksom på markedsføringslovgivningen, der lægger nogle begrænsninger i den anden retning. Du kan f.eks. ikke bare medbringe en kopi af kundekartoteket fra din gamle arbejdsgiver til din nye, men handler du blot med lidt moral, er der jo ikke noget forgjort i at meddele din kundeportefølje, hvor du fremover arbejder.

Tilmeldt 23. Apr 16
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 11:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Der er ingenting aftalt hverken via klausul (som jeg har skrevet under på) eller min ansættelsekontrakt.
Jeg ønsker at søge tilbage til den virksomhed jeg kom fra men denne virksomhed er bange for at tage mig tilbage da de er bange for at komme i klemme

Side 1 ud af 3 (28 indlæg)