Hej Anja.
Hvis klausulen er en del af en virksomhedsoverdragelse, hvoraf du er en del - som sælger, bør det være beskrevet i overdragelsespapirerne ved handelen. I så fald er du ikke nødvendigvis berettiget til kompensation, da denne formodes at være en del af handelen. Her vil klausulens periode også være nærmere aftalt. Er der ikke aftalt en sådan, er du ikke bundet udover din egen moral.
Har du blot været i et almindeligt ansættelsesforhold, og som sådan ikke direkte impliceret i virksomhedsoverdragelsen, er det forholdene i din ansættelseskontrakt du skal forholde dig til. Her er kommet nye regler pr. 01.01.2016, der begrænser arbejdsgiveres muligheder for at binde dig via klausuler. Dette for at sikre arbejdskraftens fri bevægelighed. De ny regler begrænser også tidligere indgåede klausuler.
Kundeklausuler - hvor 2 virksomheder begrænser sine medarbejdere, er nu stort set umulige at håndhæve, og du kan stort set ignorere disse. Medmindre disse også er nævnt i din ansættelsesaftale, med både længde og kompensationen direkte til dig. Virksomhederne vil efter loven hensigt, yderst sjældent kunne binde dig mere end 3 måneder.
Konkurrenceklausul - hvor det er aftalt mellem din arbejdsgiver og dig, skal i din ansættelsesaftale, klart beskrive periodens længde og kompensationen herfor. Igen er lovens hensigt at du ikke skal være bundet i mere end 3 måneder, men specielle omstændigheder kan dog begrunde en længere periode, såfremt du har særskilt værdi overfor din nuværende arbejdsgiver. I så fald vil der dog ofte være forhøjet kompensation.
Uanset hvilken klausul, du er bundet af, skal denne have været klart beskrevet i dit ansættelsesforhold. Er den ikke dette kan den ikke håndhæves af din arbejdsgiver.
Kompensationen udgør oftest 50% af din hidtidige løn tillagt goder. Er du af speciel værdi for din arbejdsgiver, er den dog snarere mellem 60-100% af tidligere løn.
De nye regler på området skulle som sagt gavne arbejdskraftens fri bevægelighed. Du skal dog være opmærksom på markedsføringslovgivningen, der lægger nogle begrænsninger i den anden retning. Du kan f.eks. ikke bare medbringe en kopi af kundekartoteket fra din gamle arbejdsgiver til din nye, men handler du blot med lidt moral, er der jo ikke noget forgjort i at meddele din kundeportefølje, hvor du fremover arbejder.