Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er der en grænse for hvad jeg mindst skal give i løn?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Oct 13
Indlæg ialt: 48
Skrevet kl. 22:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan jeg ansætte en polak til at lave havearbejde til 60kr timen?

Så vidt jeg kan google mig frem til er der ikke nogen minimumsløn, så længe virksomheden ikke har tegnet overenskomst og dette har jeg ikke tænkt mig at gøre.

Han er selv mere end glad for lønnen da det er mere en dobbelt som meget som han tjener hjemme. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:55
Hvor mange stjerner giver du? :

ingen overenskomst ingen mindste løn nej. Havearbejdet som du lader virksomheden betale skal jo være i en have der ejes af virksomheden - og du skal huske forsikring - lovpligtig arbejdsskade og ved ansættelsen af en polak skal denne have et CPR hos skat, som du indberetter lønnen på til skat

Personligt synes jeg 60 kr i timen er meget meget lavt, uanset manden er glad, men det spørger du jo ikke om.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4212
Fra København
Tilmeldt 10. Dec 08
Indlæg ialt: 265
Skrevet kl. 23:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

ingen overenskomst ingen mindste løn nej. Havearbejdet som du lader virksomheden betale skal jo være i en have der ejes af virksomheden - og du skal huske forsikring - lovpligtig arbejdsskade og ved ansættelsen af en polak skal denne have et CPR hos skat, som du indberetter lønnen på til skat

Personligt synes jeg 60 kr i timen er meget meget lavt, uanset manden er glad, men det spørger du jo ikke om.

vh John Hannover

Er der ikke en anden og nemmere måde at gøre det på? Feks hvis trådstarter hyrer arbejdskraft igennem en mellemmand der står for alt det praktiske? Cpr hos skat hvad betyder det præcis? At polakken feks skal stå registreret med sit polske cprnummer hos Skat ved arbejdstagning? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Isaac:
Er der ikke en anden og nemmere måde at gøre det på? Feks hvis trådstarter hyrer arbejdskraft igennem en mellemmand der står for alt det praktiske? Cpr hos skat hvad betyder det præcis? At polakken feks skal stå registreret med sit polske cprnummer hos Skat ved arbejdstagning? 

Hvis det er gennem en mellemmand - som er firma, ja står det firma jo for indberetning og skat - men er det en polak som udfører arbejde i Danmark så skal det firma han arbejder for, altid indberette det til skat som al anden løn. Polakken får et Dansk CPR når han skal udføre arbejde i DK. Det har ikke med statsborger at gøre men et CPR som bruges til f.eks. skat og ex børnepenge ret og alt andet. Det er noget man får uden problem, i alle fald som EU borger. Ved ikke om der kan kræves arbejdstilladelse for personer uden for EU, men det lyder sandsynligt. 

Uden at personen har dansk CPR vil det give alvorlig bod + indberetning være umulig = sort arbejde. Det gør ingen som helst forskel, om den der arbejder for en i DK er dansk, eller polsk i den sammenhæng. De skal alle have et CPR selv for EN time og der skal indberettes

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 10. Dec 08
Indlæg ialt: 265
Skrevet kl. 23:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Isaac:
Er der ikke en anden og nemmere måde at gøre det på? Feks hvis trådstarter hyrer arbejdskraft igennem en mellemmand der står for alt det praktiske? Cpr hos skat hvad betyder det præcis? At polakken feks skal stå registreret med sit polske cprnummer hos Skat ved arbejdstagning? 

Hvis det er gennem en mellemmand - som er firma, ja står det firma jo for indberetning og skat - men er det en polak som udfører arbejde i Danmark så skal det firma han arbejder for, altid indberette det til skat som al anden løn. Polakken får et Dansk CPR når han skal udføre arbejde i DK. Det har ikke med statsborger at gøre men et CPR som bruges til f.eks. skat og ex børnepenge ret og alt andet. Det er noget man får uden problem, i alle fald som EU borger. Ved ikke om der kan kræves arbejdstilladelse for personer uden for EU, men det lyder sandsynligt. 

Uden at personen har dansk CPR vil det give alvorlig bod + indberetning være umulig = sort arbejde. Det gør ingen som helst forskel, om den der arbejder for en i DK er dansk, eller polsk i den sammenhæng. De skal alle have et CPR selv for EN time og der skal indberettes

vh John H

Jeg kan godt se at det er godt at have rådgivere eller professionelle indover når man skal hyre folk, for som du skriver så har man selv et ansvar uanset hvad, og nogle ting skal bare være på plads. 

Jeg kunne godt huske at der var noget om at man har ændret ansvar og bevisbyrde for at dæmpe feks sort arbejde blandt udlændinge. Men jeg har aldrig selv skulle ansætte derfor har jeg ikke selv sat mig så meget ind i hvordan man bedst muligt og nemmeste mulige måde ansætter udenlandsk arbejdskraft. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:44
Hvor mange stjerner giver du? :

ja al ansættelse i DK kræver indberetning til skat uden undtagelse hvis ikke det er et andet firma som fakturerer og dermed har ansvaret - og det skal ikke være stråmand, så kan man jo få ansvaret

Arbejder de i DK - så altid dansk CPR og alm skatteindberetning (og hvis de ex betaler skat i andet land - så er der generelt dobbeltbeskatningsaftaler som gør de ikke betaler dobbelt skat selvsagt)

Er det en privat der udfører arbejdet fra udlandet (ex IT mand i Indien) så skal der også opgives til skat DK - på personens navn, fødselsdato og år samt fulde adresse i Indien - så ved private der udfører arbejde for ens firma - altid indberetning uden undtagelse og udføres de i DK, altid pligt til arbejdsskadeforsikring

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)