Er RKI den bedste vej, eller er der andre, der har erfaring med noget andet?
Vi plejer at starte med et opkald for at afklare om der er en (god) forklaring på forsinkelsen. Hvis vi ved, der kan være sket en misforståelse, sender vi måske også en almindelig påmindelse om, at beløbet er forfaldent. Bare et venligt brev.
Hvis telefonen ikke bliver taget eller samtalen/brev ikke bærer frugt, sender vi en (og kun én) rykker med en inkassovarsel.
Den skal indeholde alle de lovpligtige ting med en rimelig frist til at indbetale beløbet. Og at sagen ellers vil blive sendt til inkasso uden yderligere varsel. Og at dette vil medføre yderligere omkostninger for kunden. Når fristen + 2 dage er gået, lægger jeg fakturaen samt den relevante korrespondance om til vores lokale advokat.
I de fleste tilfælde får de pengene hjem uden yderligere omkostninger til os, idet kunden også skal betale for inkasso.
I nogle tilfælde får vi en meddelelse om, at pengene er uinddrivelige. Sandsynligvis fordi der simpelthen ikke er nogen penge og /eller kunden allerede står i RKI.
I de tilfælde bruger vi brevet og fakturaen som bilag når året er omme for at få fradrag for "tab på debitorer".