Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan underbo standse altanprojekt?

Side 1 ud af 3 (27 indlæg)
Tilmeldt 19. Apr 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 14:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Amino-læsere, 

Jeg står i den situation at have købt en lejlighed i Valby, i en etageejendom, hvor mine naboer over, under og ved siden af har altan, men min lejlighed har desværre ikke, da den tidligere ejer ikke ønskede at indgå i projektet i sin tid. 

Derfor har vi det sidste år søgt godkendelse hos ejerforening og kommunen til at opsætte en altan, og har nu alle de nødvendige formalia på plads, med kommune, ejerforening, forsikringsselskab m.v. 

Problemet der nu opstår, er at idet altanen skal sættes op på 3. sal, og underbo på 1 og 2. sal allerede har en altan, er det nødvendigt at stillads delvist støtter på hans altan på 2. sal med 2 stillads-ben, i de 3 uger som monteringen står på. det er ikke fysisk muligt at sætte altan op hos os over ham ellers. 

Men han (vores underbo), siger at det vil han ikke give tilladelse til sker. Han har ejendomsret over altanen, og det respekterer vi naturligvis, samtidig med at vi har garanteret at hans altan vil blive afdækket og skånet som en absolut prioritet, og der dertil er forsikret i hoved og bagdel - skulle uheldet være ude.

Men kort og godt ønsker han ikke at der sættes en altan op over hans, og har her fundet en måde at omgås ejerforeningens demokratiske beslutning.

Mit spørgsmål er om en underbo kan holde fast på dette, og de facto nedlægge veto. 

Venlig hilsen - Line. 

Fra København S
Tilmeldt 20. Aug 14
Indlæg ialt: 90
Fra  Nem-Ejendomsmægler.dk Skrevet kl. 14:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Line.

Mit umiddelbare svar er. Ja det kan underboen godt.

Tag fat i ejerforeningen/bestyrelsen og høre hvad de siger til problemet.

Umiddelbare tror jeg ikke der står noget om sådan et tilfælde i vedtægterne.

Mvh Rasmus

Købermægler

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12653
Skrevet kl. 14:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Line

Det lyder lidt mærkeligt at de ikke kan sætte altan up uden at skulle bruge underboens altan, men det handler nok mest om prisen.  Jeg tvivler meget på at han kan modsætte sig, da det er en foreningsbeslutning, men var jeg dig ville jeg spørge hos en boligadvokat om hvordan man skal forholde sig til sådan en tåbelig underbo.

Hvilket firma er det der skal opsætte altanen?

Held & lykke

Ravn

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12653
Skrevet kl. 14:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Rasmus Andersen:

Mit umiddelbare svar er. Ja det kan underboen godt.

Tag fat i ejerforeningen/bestyrelsen og høre hvad de siger til problemet.

Umiddelbare tror jeg ikke der står noget om sådan et tilfælde i vedtægterne.

Skulle du have ret, må bestyrelsen jo bare indkalde til en ekstraordinær generalforsamling hvor emnet sendes til afstemning.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 15:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:

Rasmus Andersen:

Mit umiddelbare svar er. Ja det kan underboen godt.

Tag fat i ejerforeningen/bestyrelsen og høre hvad de siger til problemet.

Umiddelbare tror jeg ikke der står noget om sådan et tilfælde i vedtægterne.

Skulle du have ret, må bestyrelsen jo bare indkalde til en ekstraordinær generalforsamling hvor emnet sendes til afstemning.

En ejerforening eller bestyrelse kan vel ikke disponere over den enkelte lejlighed/altan. 

Nu bliver det måske "højteoretisk", men det er vel kun staten som er undtaget fra grundlovens bestemmelser om boligens og ejendomsrettens ukrænkelighed

Ravn:

hvordan man skal forholde sig til sådan en tåbelig underbo

Tåbelig underbo?

Overboen har haft muligheden for en altan, men gad ikke! Og nu er underboen så tåbelig fordi de skal have inddraget sin altan i 3 uger (hvilket sikkert er et best-case scenarie)

Personligt havde jeg heller ikke gået med til det uden passende kompensation.

 

Tilmeldt 29. Jul 14
Indlæg ialt: 108
Fra  April Storm Photo Skrevet kl. 15:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:

]Nu bliver det måske "højteoretisk", men det er vel kun staten som er undtaget fra grundlovens bestemmelser om boligens og ejendomsrettens ukrænkelighed

Lidt off topic, men der er ikke nogen i Danmark der er undtaget fra grundloven :)

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 16:02
Hvor mange stjerner giver du? :

AprilStormPhoto:

Jesper_nl:

]Nu bliver det måske "højteoretisk", men det er vel kun staten som er undtaget fra grundlovens bestemmelser om boligens og ejendomsrettens ukrænkelighed

Lidt off topic, men der er ikke nogen i Danmark der er undtaget fra grundloven :)

Der er bestemt ikke nogen som er undtaget fra grundloven! Men det skriver jeg heller ikke, jeg refererer til 2 specifikke paragraffer i grundloven som dækker begreberne "boligens og ejendomsrettens ukrænkelighed"

Fra Ringsted
Tilmeldt 21. May 12
Indlæg ialt: 1747
Skrevet kl. 16:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:

Tåbelig underbo?

Overboen har haft muligheden for en altan, men gad ikke!

Den tidligere overbo, ikke den nuværende. Så jo, tåbelig. 3 uger med en lettere lukket antal i en periode hvor der alligevel er halvkølig, det skulle man tro de fleste ville kunne overleve.

LinePedersen:
men min lejlighed har desværre ikke, da den tidligere ejer ikke ønskede at indgå i projektet i sin tid. 

Sov bedre om natten med en kontinentalseng

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12653
Skrevet kl. 16:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:

Tåbelig underbo?

Overboen har haft muligheden for en altan, men gad ikke! Og nu er underboen så tåbelig fordi de skal have inddraget sin altan i 3 uger (hvilket sikkert er et best-case scenarie)

Personligt havde jeg heller ikke gået med til det uden passende kompensation

 

Ja tåbelig underbo, Det handler da vist mere om at de ikke gider have en altan der skygger for dem.  Gud for latterligt at ville have kompensation for to stiladsben der står på ens altan i 3 uger.  hvem snakker overhoved om at deres altan skal inddrages så de ikke kan bruge den! 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Holder med om emsig underbo der ikke ved hvad godt naboskab er. Forstår måske ikke det skal tage 3 uger der kræver stillads dog. Hvis det er lejerboliger vil jeg mene selskabet bag har ret til at inddrage altanen midlertidigt - er det ejerlejligheder - så tror jeg den er vanskeligere - Kan han ikke bestikkes med en god flaske cognac den sure underbo?

Held og lykke med din kamp i alle fald

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 3 (27 indlæg)