Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ny virksomhed, tilbagebetaling af moms mm.

Side 1 ud af 3 (29 indlæg)
Tilmeldt 19. Nov 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 22:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa!

Jeg står og skal til at stifte et IVS selskab.

Indtil videre har jeg kørt med Enkeltmandsvirksomhed men har fået en kammerat med. Vi har kørt hele skidtet med udgifter og indtægter igennem min personlige konto hvilket jeg godt ved er dumt.

Nu skal vi så oprette IVS selskab da vi begynder at omsætte for en del og derved ikke gider køre det på den private konto mere samt min kammerat skal med ind over virksomheden. Vi har derfor nogle spørgsmål.

Scenariet er således: Vi har lige indkøbt for 15.000,- materialer gennem privat konto og vælger at lukke Enkeltmandsvirksomheden og starte en IVS med 1kr. Vi bruger materialerne og sælger vores produkter og får indkomst på 25.000 som går ind på virksomhedens nye konto som er momsregistreret. Kan vi få moms tilbage for de ting vi har købt, før vi blev momsregistreret hvis vi har alle bilag nu vi skal betale moms af det vi tjener i IVS selskabet? 

Tak for hjælp for forhånd :) 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

wibber:
Scenariet er således: Vi har lige indkøbt for 15.000,- materialer gennem privat konto og vælger at lukke Enkeltmandsvirksomheden og starte en IVS med 1kr. Vi bruger materialerne og sælger vores produkter og får indkomst på 25.000 som går ind på virksomhedens nye konto som er momsregistreret. Kan vi få moms tilbage for de ting vi har købt, før vi blev momsregistreret hvis vi har alle bilag nu vi skal betale moms af det vi tjener i IVS selskabet? 
helt klart nej. Det er to helt forskellige juridiske enheder.

Du skal først nok finde ud af at lukke enkeltmands korrekt - for det har jo også sine krav når der er købt ind http://johnhannover.blogspot.dk/2015/11/lukke-virksomhed.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Apr 14
Indlæg ialt: 103
Skrevet kl. 06:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ikke enig.
Der er tale om omkostninger ifm etablering af selskab.

Jeg kunne godt finde på at trække dem fra..

Husk i øvrigt at vær meget opmærksom på, at du, når du driver virksomhed i selskabsform, aldrig må skylde selskabet penge.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 06:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Mrjjensen, kan du forklare mig hvorfor i mpmsloven der står at man kan fratrække moms for udgifter, som er afholdt i en anden juridisk enhed.......?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:30
Hvor mange stjerner giver du? :

mrjjensen:
eg er ikke enig.
Der er tale om omkostninger ifm etablering af selskab.

Jeg kunne godt finde på at trække dem fra..
det ville være ulovligt - uanset hvad du kunne finde på der. Et selskab er en selvstændig juridisk enhed og fradrag af moms kan kun foretages, hvis regningen f.eks. klart siger >Selskab xxx IVS UNDER STIFTELSE 

Alt andet er 100% sikkert ulovligt og gælder for alle omkostninger ved stiftelse af selskab - det skal tydeligt fremgå, at det er til det IVS / ApS - UNDER STIFTELSE ellers absolut ikke moms fradrag. Man kan godt privat sælge aktiver ind - uden moms

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Apr 14
Indlæg ialt: 103
Skrevet kl. 13:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

mrjjensen:

Jaja... John Hannover skifter vist mening.. Men det er tilladt.. - det er også overskyet idag..

https://dinero.dk/support/omkostninger-start-af-virksomhed/

Nu må du holde op. Der står jo VIRKSOMHEDER og der er det tilladt under de tre forudsætninger

  • Ikke solgt noget uden moms inden opstart
  • Købt med virksomheden for øje og ikke taget i privat brug
  • max 6 mdr

At man må i virksomheder skyldes det er samme juridiske person - ejer og virksomhed - men SELSKABER som her IVS er to helt forskellige juridiske "personer" og derfor må man med garanti IKKE tage moms ind med mindre regningen er udstedt direkte til ens IVS - f.eks. til IVS under stiftelse

Der er mange andre regel forskelle mellem virksomheder og selskaber

Her skinner solen i øvrigt - og jeg skifter skam ikke mening

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 21:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hmm, John, jeg forstår det ikke. Hvis man køber 12 A4-blokke i Fakta, står der jo heller ikke "Damdam ApS under oprettelse". Hvis man køber noget, må man vel selv om hvilket firma, man lægger det ind under? Her er solen gået ned og jeg har ikke en mening. Jeg er blot forundret og bevarer roen.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 22:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jørgen Kirkegaard:

https://startvaekst.virk.dk/opstart/vaelg-virksomhedsform/overblik-over-virksomhedsformer

Man kan således ikke sige, at ét gælder for "virksomheder" og et andet gælder for "selskaber". Arh, måske lidt offtopic...

jo der skelnes i høj gram mellem virksomhed (deraf personlig virksomhed) og selskaber (kapitalselskaber) som IVS og ApS - du ville aldrig se skat kalde et IVS en virksomhed i korrekte papirer vil jeg nu påstå - og det gør dit link også¨- først enkeltmandsVIRKSOMHED og lidt længere nede - SELSKABER så selv dit link skelner - men kunne efter min mening godt har skrevet indledningen bedre - oversigt over "virksomhedsformer" - men se også - fra dit eget link https://startvaekst.virk.dk/sites/default/files/oversigt_virksomhedsformer_2016_0.pdf som jo også i skema form er klart nok hvad der er virksomhed og hvad der er selskab

Samme vil du finde masser links til, BDO, skat, osv hvis du google - forskel mellem virksomhed og selskab bare - her de øverste

http://www.ivaerksaetteren.dk/flx/artikler/34/vaelg-virksomhed-eller-selskab-md-omhu-945/  med noget bedre overskrift 

Vælg virksomhed eller selskab med omhu

og BDO http://www.bdo.dk/faglig-info/publikationer/skat-og-moms/personlig-virksomhed-eller-selskab/ med 

Personlig virksomhed eller selskab

Du kan roligt stole på der skelnes i betegnelsen  også hos skat - samlet kunne man måske bruge "firmaer" med fordel

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 3 (29 indlæg)