Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nedgradering af medarbejders løn og opgaver

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 13. Jun 08
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 18:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

jeg har søgt på nettet, men kan ikke finde svar, håber I kan hjælpe.

Jeg har en medarbejder, som ikke lever op til sine arbejdsopgaver, han er bestyrer. Jeg ønsker at "nedgradere" medarbejderen til almindelig medarbejder igen, da det vist bliver lidt for dyrt med en opsigelse og medarbejderen godt vil kunne håndtere de mindre krævende opgaver.

Dog skal han så have en anden titel og gå ned i løn. Hvordan foregår det? Kan jeg ændre i løn, titel og arbejdsopgaver, som jeg ønsker med fx en måneds varsel?

Medarbejderen er funktionæransat og ovre sin prøvetid, så min vil være tre måneder, hvilket jeg pt ikke har råd til, da jeg så vil skulle ansætte en anden til opgaverne og betale dobbelt løn.

På forhånd tak!

MVH Xeniaa

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2490
Skrevet kl. 19:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Der skal en accept til fra medarbejders side, og vedkommende kan kræve en opsigelse med den gældende varsel og opsigelsesperiode.

Hvis medarbejderen accepterer ændring i løn, ansættelsesforhold/timer og titel skal der laves en ny kontrakt på det.

Pas på - det kan, med rette, blive en dyr affære at gøre den slags uden accept fra medarbejderen.

Hans/hendes fagforening vil elske sådan en sag!

Dialog er vejen frem.

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 19:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Fru Hartmann:

Der skal en accept til fra medarbejders side, og vedkommende kan kræve en opsigelse med den gældende varsel og opsigelsesperiode.

Hvis medarbejderen accepterer ændring i løn, ansættelsesforhold/timer og titel skal der laves en ny kontrakt på det.

Pas på - det kan, med rette, blive en dyr affære at gøre den slags uden accept fra medarbejderen.

Hans/hendes fagforening vil elske sådan en sag!

Dialog er vejen frem.

Enig i alt. Det er et 5 stjernet svar. 

Pas godt på - du kan faktisk kun tabe denne - medmindre medarbejderen vil acceptere nedgraderingen. 

Tilmeldt 13. Jun 08
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 19:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok tak for svar.

Men hvad nu hvis virksomheden går skidt og omsætningen mangler om man er nødt til at sætte folk ned i løn eller fyre? Er det så stadig svært?

Hvad hvis han ikke vil acceptere? Skal jeg så bare bide den i mig, selvom han ikke lever op til sine forpligtelser og det ikke holder?

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 20:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du skal se en lønnedsættelse som en opsigelse af medarbejderen og tilbud om ansætte ham på ny til en ny men lavere løn. Dvs. det kræver en aftale, ellers kan den ansatte anse sig for opsagt. Og det er uanset om virksomhedens økonomi er dårlig - Når du har læst om lønnedsættelse, er det tilfælde, hvor medarbejderne har accepteret det, gerne under trussel om, at virksomheden ellers lukker eller flyttes til udlandet.

Hvis han ikke dur til jobbet, så er dog spørgsmålet om det ikke på langt sigt er bedst at få ham væk fra posten, om du skal fyre ham eller degradere ham, er din beslutning - men jeg tror ofte, at medarbejdere mister loyaliteten og samarbejdsviljen, når de bliver degraderet. Dvs. hvis du vælger en degradering, så skal du virkelig bruge ressourcer på at få den pågældende til at forstå, at det er et nødvendigt valg. Og som du næsten kan læse, så tror jeg ofte en fyring er bedre for virksomheden end en degradering, selv om man jo umiddelbart skulle mene en degradering er et mildere indgreb over for medarbejderen.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du skal starte med at blive helt klar på, hvilken begrundelse du har for at ændre din medarbejders løn- og ansættelsesvilkår. Eller afskedige ham.

Er det manglende performance - eller er det dårlig økonomi?

Hvis din medarbejder ikke løser opgaverne som han skal, kan du starte med at give en advarsel - den skal være konkret med målbare punkter, og den skal følges op.

Hvis advarslen "holder vand" og er korrekt udformet, kan du efterfølgende afskedige din medarbejder, hvis han fortsat ikke kan matche arbejdsopgaverne, sådan som du har beskrevet det i advarslen. Eller du kan tilbyde ham den omtalte nedgradering, som jo er det samme som en opsigelse med tilbud om nyt job.

Hvis du har en dårlig økonomi, som du er nødt til at agere på, er situationen en anden. Så er det ikke umuligt, at du kan ændre i organisationen - det vil stadig medføre, at du er ude i reelt at afskedige med tilbud om nyt job - men så kan det være, at det er sagligt og dermed uden risiko for godtgørelse for usaglig afskedigelse.

Jeg syns din problemstilling lyder indviklet nok til at du bør søge professionel hjælp. Der kan være mange andre hensyn, der skal inddrages, og som ikke fremgår af din korte beskrivelse.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Xeniaa:

Men hvad nu hvis virksomheden går skidt og omsætningen mangler om man er nødt til at sætte folk ned i løn eller fyre? Er det så stadig svært?

Hvad hvis han ikke vil acceptere? Skal jeg så bare bide den i mig, selvom han ikke lever op til sine forpligtelser og det ikke holder?

Ja sådan er det. Du har jo valgt at ansætte til den stilling som du har - det er dit valg og dit ansvar. Der er to veje ud -

Fyring med det varsel der nu en gang skal gives, og selv den vej er ikke stensikker, hvis du straks efter ansætter en anden i stillingen - Det at der ikke er omsætning kunne gøre, at du kunne fyre, med det aftalte varsel og ikke med noget kortere - men den holder ikke, hvis du straks ansætter en anden i samme position

Så skal du gennem et meget længere forløb med advarsler for direkte svigt (meget vanskeligt) eller du må køre en længere periode uden nogen i den position. Det er ikke ufarligt at fyre, selv med fuldt varsel, hvis du ansætter en anden i helt samme position, eller forfremmer en anden og erstatter denne, så du i princip har samme funktion.

Du kan som nævnt, undlade at ansætte nogen andre og ændre i organisationen, men bare fyre, med manglende omsætning og indtjening som begrundelse, ved at give det fulde varsel.

Den anden vej er, at medarbejderen selv accepterer - nogen gange ved at du giver det varsel han skal have, og så derefter går den pågældende ned i løn og funktion, men det er ikke ret ofte nogen lykkelig udgang

Som arbejdsgiver har man ansvaret for de aftaler man indgår, de ansættelse man foretager, forfremmelser osv. og nej, der er ikke nogen vej uden om minimum varsel eller frivillig aftale - HELT frivillig.

Start i alle fald med samtaler. Forklar hvad du er utilfreds med. Er der direkte svigt, så gør opmærksom på det skriftligt som advarsel - gerne over flere gange - men det skal være meget rene svigt så som, kommer fast for sent, går for tidligt, holder 2 timers frokost, glemmer at slå ind på kassen osv.

Du kan med fordel kontakte nogle HR kyndige

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 13. Jun 08
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 09:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for al jeres feedback, det er en stor hjælp og en sur situation. Jeg vil tage en snak med medarbejderen og så søge professionel hjælp, hvis der ikke kommer noget godt ud af det.

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 10:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Gitte Aaberg:

Du skal starte med at blive helt klar på, hvilken begrundelse du har for at ændre din medarbejders løn- og ansættelsesvilkår. Eller afskedige ham.

Er det manglende performance - eller er det dårlig økonomi?

Hvis din medarbejder ikke løser opgaverne som han skal, kan du starte med at give en advarsel - den skal være konkret med målbare punkter, og den skal følges op.

Hvis advarslen "holder vand" og er korrekt udformet, kan du efterfølgende afskedige din medarbejder, hvis han fortsat ikke kan matche arbejdsopgaverne, sådan som du har beskrevet det i advarslen. Eller du kan tilbyde ham den omtalte nedgradering, som jo er det samme som en opsigelse med tilbud om nyt job.

Hvis du har en dårlig økonomi, som du er nødt til at agere på, er situationen en anden. Så er det ikke umuligt, at du kan ændre i organisationen - det vil stadig medføre, at du er ude i reelt at afskedige med tilbud om nyt job - men så kan det være, at det er sagligt og dermed uden risiko for godtgørelse for usaglig afskedigelse.

Jeg syns din problemstilling lyder indviklet nok til at du bør søge professionel hjælp. Der kan være mange andre hensyn, der skal inddrages, og som ikke fremgår af din korte beskrivelse.

Et særdeles teoretiskt svar vil jeg mene.

Som jeg læser indlægget har trådstarter givet en medarbejder en opgave der har oversteget medarbejderens evne. Hvad skal en advarsel nytte i dette tilfælde!

Jeg synes at Rikke har givet en ganske udmærket bevarelse af problemstillinggen. Spørgsmålet, som vi ikke kan læse ud af indlægget, er om medarbejderen også er klar over dette, og i såtilfælde hvordan vedkommende stiller sig.

Er du glad for medarbejderen? Hvor stor vil lønforskellen være? Vil medarbejderen være motiveret for en lønnedgang? (Næppe)

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 12:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvorfor bruger du ikke nogen penge og noget tid på at opkvalificere ham? Du har vel givet ham stillingen af en årsag, hvis ikke han lever op til dine forventninger så giv ham da chancen for at leve op til dem istedet for at stikke halen mellem benene?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)