Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Firma-navn ligner et andet brand - ok?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Malta
Tilmeldt 24. May 05
Indlæg ialt: 95
Fra  Liberatum Solutions Skrevet kl. 14:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Er igang med et projekt, hvor vi skal have navngivet produktet. Lad os tage et par eksempler:

Falke forsikring

Puma forsikring

Begge disse navne er unikke i sig selv, men der er et firma ved navn Falke, der laver strømper - og Puma laver sportstøj. Falck leverer ambulance, vagt etc etc.

Falk og puma er begge dyr, og er vel så generiske, at man gerne må bruge navnene, eller hvad? Ikke mindst når man er i en helt anden branche.

Er man på nogenlunde sikker juridisk grund?

Fra København
Tilmeldt 10. Dec 08
Indlæg ialt: 265
Skrevet kl. 15:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har også gået og tænkt over den problemstilling i et stykke tid. 

Jeg mindes at nogle få virksomheder sagsøger i øst og vest, og nogle gange får medhold i at andre krænker deres varemærke selvom al logik siger at ingen vil forveksle de 2. 

Altså jeg håber da ikke at virksomheder for ekslusivretten til deres virksomhedsnavn/brand i hele samfundet, blot fordi de er etableret og har en stor omsætning og er relativt kendt. Tivloli som er det mest genereiske firmanavn ever har jo forsøgt at tryne blandt andet en bilfabrikant for nyligt, og de valgte så frivilligt at trække Tivoli-bilen tilbage. 

Men jeg ser ikke i bybilledet spisesteder som feks lukrerer på kendte steder, som kalder sig feks McDonalds Cafe, 7-11 Låseservice, Facebook Burger osv. Så der er nok noget om snakken, at enten bliver man ramt af diverse søgsmål, eller også så er det umuligt at registrere sit varemærk/firmanavn i det hele taget, så man får det aldrig op at stå fordi man er forhindret fra start af. 

I Kina går de på grænsen, og der er MANGE fødevare-salgssteder der lægger sig så tæt på af kendte fastfood-steder og kaffebarer som de overhovedet kan komme, uden at kopiere det 1:1. Men i Danmark synes jeg ikke vi har en kopikultur for alvor. 

Men det er lidt en afstikker, jeg er også spændt på om kendte varemarker har held med enten at tryne eller direkte få forbudt andre der etablerer virksomhed med samme navn bare i en anden eller ikke direkte konkurrende branche. 

Fra DK- Struer
Tilmeldt 26. Dec 06
Indlæg ialt: 2831
Fra  Ifindu.dk Skrevet kl. 15:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Der bør ikke være noget problem, da navnene er generiske, og som nr.2 ikke er i samme branche.

Men derfor kan man ikke gardere sig mod at blive sagsøgt, dog er risikoen for at blive dømt meget lille.

Og hvis jeg "havde tid" kunne jeg have søgt og fundet nogle domsafsigelser som eksempler.

Men i sådanne sager vurderes det alligevel individuelt, og der er flere aspekter, så som geografi, og alder på virksomhedsnavne,

samt flere andre punkter.

Så hvorfor risikere bøvlet?

Du må vurdere om navnet, er en evt. retssag værd - og om du i givet fald vil forsvare dig til at beholde navnet,

eller om du vil afgive det inden via forlig. - alting har en pris.

Få hjælp til at det tekniske omkring Web og Grafisk -  https://icode.dk

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 15:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Jan Deleuran:
Der bør ikke være noget problem, da navnene er generiske, og som nr.2 ikke er i samme branche.

 

Sikke da noget vrøvl du skriver. Man kan sagtens varemærke registrere et varemærke under flere forskellige klasser.

Varemærket Falck er varemærkebeskyttet  i 14 forskellige klasser bl.a dækkende forsikringsvirksomhed.

Fra Malta
Tilmeldt 24. May 05
Indlæg ialt: 95
Fra  Liberatum Solutions Skrevet kl. 15:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 15:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Klaus Jensen:

Eller er der andre ting, man bør tjekke?

De fleste sager i DK omkring ikke retmæssigt brug af virksomhedsnavn gør brug af markedsføringslovens § 18. Og nøgleordet her er "forveksling"

Så start med at se om din idé, koncept, firmanavn og lign. kan forveksles med andres! Som andre også har nævnt, så drejer det sig i høj grad om hvilke kundesegmenter du henvender dig til og med hvilke produkter. NB: dette er en individuel vurdering i hvert tilfælde, men du kommer langt med sund fornuft!

Fra Malta
Tilmeldt 24. May 05
Indlæg ialt: 95
Fra  Liberatum Solutions Skrevet kl. 15:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for hjælpen. :)

Fra The Moon
Tilmeldt 2. May 14
Indlæg ialt: 854
Fra  Space Surfer Skrevet kl. 16:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Side 1 ud af 1 (8 indlæg)