Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lønmodtager, Honorarmodtager - moms?? HJÆLP

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. May 13
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 16:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer, 

Jeg er arbejder deltid i en virksomhed, hvor jeg tjener for meget til at modtage SU fra mit studie. Jeg kan ikke beholde mit job, hvis jeg arbejder mindre, og kan ikke arbejder mere og samtidig passe mit studie, og min økonomi løber ikke rundt uden min SU.

Jeg blev derfor rådet til at oprette en IVS konsulent virksomhed som min arbejdsplads kunne udbetale min løn til. Dette vil medføre at jeg kan modtage SU, og hive løn og udlæg ud af min IVS virksomhed. 

Jeg har oprettet virksomheden, men er nu kommet meget i tvivl om, hvordan det hele fungere med moms osv. for hvis jeg fakturaer min arbejdsplads, skal jeg første betale moms af min indtægt, og efterfølgende skal jeg betale SKAT af de penge jeg udbetaler til mig selv fra mit IVS. Jeg ender derfor med at betale omkring 70% af min indtjening til SKAT. Eller har jeg misforstået noget i den proces? 

Jeg kan dog gå ind under kategorien som lønmodtager (http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=30530), men er også i tvivl om, hvordan det fungere med SKAT og MOMS der. 

Hvad vil være det smarteste for mig at gøre? Altså hvordan beholder jeg mest muligt af min konsulent løn, og uden det går ind og påvirker min SU. 

Med venlig hilsen 
Alexander Kragh 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:13
Hvor mange stjerner giver du? :

for det første er det en meget klar risiko at du rent faktisk er lønmodtager og vel rent faktisk ikke selvstændig. At fakturere noget sådan fra et selskab er en meget klar risiko - tænk f.eks Don Ø Flemming Østergård. Skat kan lade det såkaldt "triple beskatte"

Revisor Bent Zimmernann skrev i en tidl. Amino tråd sådan om det:

Hvis Skat efterfølgende kommer og siger at man ikke er selvstændig erhvervsdrivende er det "deep shit". Som personligt erhvervsdrivende betyder det "bare" at man bliver beskattet som løn. Har man lagt indtægterne ind i et selskab bliver man også beskattet personligt men det er endnu værre for selskabet bliver tilskudsbeskattet og lønbeskatningen ændrer ikke ved at midlerne stadig ligger i selskabet. Det kaldes trible beskatning og ikke er lige til at lave om.

I personlig virksomhed er risikoen ikke stor for modtageren, men dog stadigt for den som betaler, da de kan hæfte for evt manglende skattebetaling, hvis skat anser det for lønmodtager - i selskab som IVS er risikoen meget stor for begge parter

Du kunne bare have valgt enkeltmands, så ville DIN risiko være mindre (jeg ville stadigt fraråde din arbejdsgiver det) og der kunne du bruge VSO, for stå tæller kun penge du hæver med i SU beregningen

Hvis du fakturerer som momsreg. så hvis du fakturerer 200 kr ex moms, bliver det til 250 med moms.- Det har sådan set ikke betydning for arbejdsgiveren der jo trækker de 50 kr moms fra - så det er stadigt kun 200 kr og din indtægt er 200 kr som du beskattes af i selskabet - og/eller som løn ved hævning

Husk i IVS har du, udover den slemme tripple skat risiko (ender klart over 100% for f.eks. Flemming Østergård) en række forpligtelser, f-eks. er det lovpligtigt for dig at have en arbejdsskadeforsikring til ca 2000 kr + erhvervskonto i bank - kan koste - + regnskaber ofte vil koste en del for dig, da de ikke er så enkle i opstilling og skat som alm. indkomst i personlig virksomhed - og slet ikke som lønmodtager skat

Overvej stærkt om ikke du ER lønmodtager - læs evt dette link fuldt http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html inden du virkeligt fakturerer dit arbejde via et selskab

venligst John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. May 13
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 18:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar John. Jeg har læst en del af dine indlæg for at blive klogere, men synes sgu det er svært! 

Jeg vil sige, at det arbejde jeg udfører lidt er i en gråzone ift. om jeg er lønmodtager eller honoramodtager. For denne virksomhedsstiftelse sker i forbindelse med, at jeg får en ny stilling i virksomheden. Jeg får derfor en ny løn, og jeg bestemmer 100 procent selv mine arbejdstimer (jeg er timelønnet, hvor jeg tidligere var funktionær). Jeg arbejder fra min egen computer, og arbejder både derhjemme og på deres kontor. Opgaverne er varierende. Jeg har dog ingen risiko, udover at de stopper samarbejdet og jeg derfor ingen indtægt har. 

Kan det ikke betegnes som freelance arbejde? 

Men hvis jeg så ER lønmodtager, kan det så overhovedet betale sig, at få lønnen udbetalt til et IVS, og derefter trække den løn ud, jeg må få, samtidig med SU. 

Med venlig hilsen 
Alexander Kragh

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:33
Hvor mange stjerner giver du? :

AlexanderVK:
Men hvis jeg så ER lønmodtager, kan det så overhovedet betale sig, at få lønnen udbetalt til et IVS, og derefter trække den løn ud, jeg må få, samtidig med SU
jeg kan ikke afgøre om det er selvstændig virksomhed eller ikke - den risiko må du selv vurdere Det at du ikke har anden risiko ved det end, at de kan stoppe samarbejdet - er ikke godt - fast timeløn - uanset du arbejder hjemme eller udefra osv - heller ikke nødvendigvis. Jeg kender en del som IKKE tør i selskabsform uden inden at få OK i bindende svar fra skat. Konsekvensen kan være over 100% i skat.

Om det betaler sig - måske - men det var da billigere for dig at gøre det i personlig virksomhed og bruge VSO - hvor du heller ikke har SU påvirkning af det du ikke hæver, ganske som i IVS men uden samme tripple skat risiko - men mulig risiko for at skat måske ikke mener det ER selvstændig virksomhed - det tør jeg ikke vurdere ved brug af VSO +  ingen lovpligt arbejdsskade og måske billigere bank

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. May 13
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 19:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen John, 

Beklager mit langsomme svar. Jeg har læst op på dine forskellige råd, og er nået frem til at VSO er den bedste løsning, så mange tak for det! 
Jeg kan dog ikke finde nogen steder, hvordan jeg skal betales for mit arbejde, når det gøres på den måde. Skal jeg fakturer virksomheder igennem min enkeltmandsvirksomhed eller skal jeg ansattes i virksomheden, og få lønnen ind på min virksomhedskontoen - eller hvordan fungere det rent praktisk? 

Mange tak for hjælpen indtil videre :) 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:32
Hvor mange stjerner giver du? :

hvis du vælger at have virksomhed - så skal du fakturere fra denne til kunden. Det store spørgsmål er stadigt, om du er selvstændig eller ansat. Man vælger ikke selv som du har set i links tidligere - det er selve karakteren af forholdet som afgør det.

Som ansat får du løn - som selvstændig fakturerer du MEN hvis du ikke ses som selvstændig rent faktisk, men som en ansat der bare fakturerer fordi arbejdsgiveren vil have det, eller man selv synes man vil - så kan man få bøvl med skat

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1958
Fra  Vipindi Skrevet kl. 19:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

AlexanderVK:

Jeg vil sige, at det arbejde jeg udfører lidt er i en gråzone ift. om jeg er lønmodtager eller honoramodtager. For denne virksomhedsstiftelse sker i forbindelse med, at jeg får en ny stilling i virksomheden. Jeg får derfor en ny løn, og jeg bestemmer 100 procent selv mine arbejdstimer (jeg er timelønnet, hvor jeg tidligere var funktionær). Jeg arbejder fra min egen computer, og arbejder både derhjemme og på deres kontor. Opgaverne er varierende. Jeg har dog ingen risiko, udover at de stopper samarbejdet og jeg derfor ingen indtægt har. 

Kan det ikke betegnes som freelance arbejde? 

Det er ikke typen af arbejde du udfører der er afgørende for om Skat anser det for at være selvstændig virksomhed, men bla. om du har andre kunder og dermed sender fakturaer til andre end den ene kunde.

En mulighed er jo også at du fortsætter som ansat og så bare får den SU der svarer til din indtægt ;)

Held og lykke med projektet
/Brian

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)