Kære Aminoer, Jeg er arbejder deltid i en virksomhed, hvor jeg tjener for meget til at modtage SU fra mit studie. Jeg kan ikke beholde mit job, hvis jeg arbejder mindre, og kan ikke arbejder mere og samtidig passe mit studie, og min økonomi løber ikke rundt uden min SU. Jeg blev derfor rådet til at oprette en IVS konsulent virksomhed som min arbejdsplads kunne udbetale min løn til. Dette vil medføre at jeg kan modtage SU, og hive løn og udlæg ud af min IVS virksomhed. Jeg har oprettet virksomheden, men er nu kommet meget i tvivl om, hvordan det hele fungere med moms osv. for hvis jeg fakturaer min arbejdsplads, skal jeg første betale moms af min indtægt, og efterfølgende skal jeg betale SKAT af de penge jeg udbetaler til mig selv fra mit IVS. Jeg ender derfor med at betale omkring 70% af min indtjening til SKAT. Eller har jeg misforstået noget i den proces? Jeg kan dog gå ind under kategorien som lønmodtager (http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=30530), men er også i tvivl om, hvordan det fungere med SKAT og MOMS der. Hvad vil være det smarteste for mig at gøre? Altså hvordan beholder jeg mest muligt af min konsulent løn, og uden det går ind og påvirker min SU. Med venlig hilsen |
for det første er det en meget klar risiko at du rent faktisk er lønmodtager og vel rent faktisk ikke selvstændig. At fakturere noget sådan fra et selskab er en meget klar risiko - tænk f.eks Don Ø Flemming Østergård. Skat kan lade det såkaldt "triple beskatte"
Revisor Bent Zimmernann skrev i en tidl. Amino tråd sådan om det:
Hvis Skat efterfølgende kommer og siger at man ikke er selvstændig erhvervsdrivende er det "deep shit". Som personligt erhvervsdrivende betyder det "bare" at man bliver beskattet som løn. Har man lagt indtægterne ind i et selskab bliver man også beskattet personligt men det er endnu værre for selskabet bliver tilskudsbeskattet og lønbeskatningen ændrer ikke ved at midlerne stadig ligger i selskabet. Det kaldes trible beskatning og ikke er lige til at lave om.
I personlig virksomhed er risikoen ikke stor for modtageren, men dog stadigt for den som betaler, da de kan hæfte for evt manglende skattebetaling, hvis skat anser det for lønmodtager - i selskab som IVS er risikoen meget stor for begge parter
Du kunne bare have valgt enkeltmands, så ville DIN risiko være mindre (jeg ville stadigt fraråde din arbejdsgiver det) og der kunne du bruge VSO, for stå tæller kun penge du hæver med i SU beregningen
Hvis du fakturerer som momsreg. så hvis du fakturerer 200 kr ex moms, bliver det til 250 med moms.- Det har sådan set ikke betydning for arbejdsgiveren der jo trækker de 50 kr moms fra - så det er stadigt kun 200 kr og din indtægt er 200 kr som du beskattes af i selskabet - og/eller som løn ved hævning
Husk i IVS har du, udover den slemme tripple skat risiko (ender klart over 100% for f.eks. Flemming Østergård) en række forpligtelser, f-eks. er det lovpligtigt for dig at have en arbejdsskadeforsikring til ca 2000 kr + erhvervskonto i bank - kan koste - + regnskaber ofte vil koste en del for dig, da de ikke er så enkle i opstilling og skat som alm. indkomst i personlig virksomhed - og slet ikke som lønmodtager skat
Overvej stærkt om ikke du ER lønmodtager - læs evt dette link fuldt http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html inden du virkeligt fakturerer dit arbejde via et selskab
venligst John Hannover