Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kontrakt til freelancer writer / blogger

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 10. Sep 07
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 08:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Lang tid siden! :)

Jeg står og skal til at "ansætte" nogle bloggere til at skrive blogposts til min blog om Git og WordPress. Jeg har fundet et par stykker, som alle er udlændinge. Jeg betaler dem pr. godkendt blogpost og leder i den forbindelse efter en kontrakt (engelsk gerne). Den skal gerne beskrive hvordan:

- At alt indhold tilhører mig, efter at jeg har betalt dem

- At prisen pr. artikel bliver aftalt på forhånd når de har pitchet en artikel

- At jeg til en hver tid kan vælge ikke at godkende en artikel og derfor ikke betale, hvor de så til gengæld stadig beholder retten til artiklen

Nogle der kan hjælpe her?

På forhånd tak!

Tilmeldt 5. Jul 15
Indlæg ialt: 200
Skrevet kl. 11:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter Suhm:
- At alt indhold tilhører mig, efter at jeg har betalt dem

hmmm...efter hvad jeg hører fra mange iværksættere, f.eks. apps udviklere, ansætter de netop folk, fordi kun når folk er ansat, tilhører deres arbejde firmaet de arbejder for. Freelancere har som udgangspunkt retten til eget arbejde.

NÅR det så er sagt, kan det vel være ligegyldigt her, for skribenterne kan jo ikke bruge deres indlæg til andre formål sandsynligvis.

Kig evt. på den standardkontrakt som Fiverr.com giver deres "leverandører" og lad dig inspirere.(kan ikke lige finde linket)

men du kan også lade kontrakten skrive af en Fiverr leverandør https://www.fiverr.com/gigs/agreement/#page=1 (på eget ansvar:-) 

mvh 

 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 10. Sep 07
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 10:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Ringe
Tilmeldt 3. Jan 11
Indlæg ialt: 1217
Fra  MJ Kommunikation Skrevet kl. 11:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

musico:
hmmm...efter hvad jeg hører fra mange iværksættere, f.eks. apps udviklere, ansætter de netop folk, fordi kun når folk er ansat, tilhører deres arbejde firmaet de arbejder for. Freelancere har som udgangspunkt retten til eget arbejde.

Det passer faktisk ikke. Som journalist har jeg ophavsretten til mine artikler, men hvis jeg eks. arbejder på Berlingske kan koncernen have en ret til at bruge samme artikler på andre platforme uden at skulle betale for det igen. Bringer en helt anden avis en af mine artikler, er det dog stadig min ophavsret, der er brudt, og dermed også mig, der kan hente en erstatning.

Nu skriver Peter Suhm "artikler" i oplægget, så jeg formoder det drejer sig om journalistisk arbejde. Normalt afgiver en journalist ikke sin ophavsret, men giver blot mediet ret til at bruge artiklen. Man vil aldrig sælge den samme artikel til to medier, men man kan sagtens sælge samme ide skrevet på to forskellige måder til to forskellige medier.

Du kan i princippet godt skrive i kontrakten, at ophavsretten til en given tekst overgår til dig, når du har betalt for den. Nogle tekstforfattere vil sikkert være okay med det, men umiddelbart ville jeg være forsigtig med at gøre det så ufordelagtigt at arbejde for dig, at kvaliteten af de artikler, du får leveret, bliver derefter.

Tilmeldt 5. Jul 15
Indlæg ialt: 200
Skrevet kl. 11:21
Hvor mange stjerner giver du? :

ok, - måske er der forskellige regler i forskellige brancher -en tekst er jo på linje med maleri, billede og sang, et kunstnerisk produkt, eller hvad man skal kalde det - en app er nok ikke, selvom det kan være svært at skelne mellem digitalt foto og app. 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)