Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Depositum

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Klaus Folmann:
Se købeloven. Køb af andelsbolig er ikke under købeloven,
er du med eller hvad sker det. Det her har da som jeg læser det intet at gøre med køb af andelsbolig - jeg spørger dig - HVOR - hvilken lov er det som du mener gør, at man kan bestille en fest som fast bestilling og så ikke få en udgift som minimum er ordremodtagers tabte fortjeneste -. som udgift

Ordremodtager kan jo ha sagt nej til 8 andre fester den dag - og taber penge, og det betyder da, at man skal betale ved annullering og hvis du mener det ikke gælder - så referer til hvad det er for en mystisk lov der tillader, at man annullerer faste ordrer uden man risikerer at skulle betale for det tab man dermed giver den man gav ordren til?

Købeloven siger vel intet om, at man kan afgive en ordre - et gasfyr - en fest - en tilbygning, og så afbestille uden at risikere omkostning til dækning af det tab man giver ordre modtager - eller???

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 29. Feb 16
Indlæg ialt: 315
Fra  Andelsbolig.nu Skrevet kl. 23:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 3 person

Køb af andelsbolig og anden fast ejendom er aftalt i kontrakter omkring købet. Køb af varer er omfattet af købeloven. Jeg synes vi skal holde en sober tone, Amino er ikke et diskussionsforum. 

Rådgivning, vejledning og sparring til andelsboligkøbere og andelsboligforeninger - Klaus Folmann

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Klaus Folmann:
Køb af andelsbolig og anden fast ejendom er aftalt i kontrakter omkring købet. Køb af varer er omfattet af købeloven. Jeg synes vi skal holde en sober tone, Amino er ikke et diskussionsforum
Hvorfra har du fået opfattelse af at Amino ikke er et diskussions forum??

Sober tone ja . det synes jeg da også - men du vrøvler jo .Sober tone kan vel ikke inkludere, at nogen kan give svar her som om de ved noget om det de svarer på (gang på gang) - og så er det rent vrøvl

Her påstår du HELT KLART at der ikke kan være tale om ekstra betaling ved annullering (med mindre ordremodtager har købt maden ind)

Der er intet andelsbolig i det - så jeg prøver sidste gang - selv om jeg tror der er noget galt i den opfattelse;-  

Fastholder du at man kan afbestille faste ordrer uden at man skal risikere at betale det tab som ordre modtager får i fortjeneste eller ej . Det er ikke så svært at svare på - så svar i stedet for dine reklamer for din andelsbolig rådgivning - sober tone inkluderer ikke at man skal sige ja til alt forkert

vh en sur John

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 29. Feb 16
Indlæg ialt: 315
Fra  Andelsbolig.nu Skrevet kl. 09:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi der hjælper skal ikke skændes indbyrdes, der er ofte flere svar, det viser sig når denne type sager er endt i retten. Hvis du læser mine svar, kan du se, at jeg aldrig har påstået at der ikke kan være en betaling for ophævelse af en aftale. Vi kender ikke hele den indgåede aftale og hvor megen planlægning der var aftalt. Det jeg har beskrevet er som det fungerer i den virkelige verden.

Rådgivning, vejledning og sparring til andelsboligkøbere og andelsboligforeninger - Klaus Folmann

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Klaus Folmann:
Vi der hjælper skal ikke skændes indbyrdes, der er ofte flere svar, det viser sig når denne type sager er endt i retten. Hvis du læser mine svar, kan du se, at jeg aldrig har påstået at der ikke kan være en betaling for ophævelse af en aftale. Vi kender ikke hele den indgåede aftale og hvor megen planlægning der var aftalt. Det jeg har beskrevet er som det fungerer i den virkelige verden.
selvklart skal du modsiges når dit eneste svar er helt forkert - at med 9 dage inden ved annullering så kan der max kræves erstatning for mad der er indkøbt og nu går til spilde - hvilket du ikke mener der kan være tale om. Det er notorisk forkert og det har ikke at gøre med at skændes, men at gøre med, at trådstarter skal kunne vide OM han risikerer at skulle af med penge eller ikke, i forhold til depositum

I den virkelige verden må man forvente, når man afbestiller noget - en fest - et gasfyr osv - at den der så mister ordren, vil have krav om erstatning i mange fald, og ja - det KAN så koste det depositum der er indbetalt desværre, men det må forhandles

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 12:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Kunden har faktisk ikke ret til at annullere medmindre andet er aftalt. Dette er et helt ordinært forbrugerkøb og der gælder ikke fortrydelsesret. Nu ved jeg godt, at de fleste herinde agerer online (hvor fortrydelse er en ret), men ved almindelig handel (ej fjernhandel via web, telefon eller mail), så kan man ikke hæve aftalen.

Jeg går ud fra, at kunden selv har henvendt sig hos restauratøren og personligt mødt op for at aftale arrangementet og det betyder også, at hammeren falder. Ingen fortrydelsesret.

I handler som denne er det altid god skik at udforme et aftalepapir, der sætter rammerne for netop denne aftale. Det vil sige, at man som kunde er fuldstændigt klar over, at ens depositum er skyllet ud i lokummet ved fortrydelse/aflysning. Der kan i aftalen indgå at man x dage før kun fortaber sit depositum, men at man y dage før er pligtig at betale eksempelvis 50% og z dage før skal betale hele aftalesummen. Her skal også fremgå delbetalinger, da det er dumt at hele beløbet afregnes efter festens afholdelse. Risikoen for tab stiger proportionalt med antallet af dages kredit efter festen. 60% bør minimum være betalt forud for festen og resten senest få dage efter.

Restauratøren kan jo ikke få et nyt selskab ind, når der er mindre end 2 uger til festen skal holdes. Han har sikkert allerede lagt en bestilling på sine råmaterialer til festen og den aftale hænger han også på. Hvis lokalet ikke er hans eget, så skal han også betale for dette etc.

Jeg har selv engang måttet aflyse et bryllup som ikke skulle stå alligevel og det kostede mig mit fulde depositum. Havde jeg aflyst senere end 6 måneder før, så skulle jeg afregne mindst 75% af aftalebeløbet. Dette sted var uhyre populært og booket 1½ år ud i fremtiden, så det er klart, at de må sikre sig deres fortjeneste.

Altså: Kunden bør faktisk få tilsendt en regning på mindst 75% af ordresummen, da disse megaforkælede forbrugere faktisk også skal lære at man ikke bare kan droppe en indgået aftale. Jeg ville ikke acceptere mindre, når meget af mit arbejde allerede er gjort. Folk skal have løn etc også selvom fruen aflyser.

 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 29. Feb 16
Indlæg ialt: 315
Fra  Andelsbolig.nu Skrevet kl. 18:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Uanset hvad, så vil restauratøren kunne få erstatninge efter følgende regler: restauratøren skal opgøre sit tab. Tabet vil være stort hvis restauratøren kun har et festlokale og han har arrangeret hele festen. Tabet vil derimod være lille, hvis restauratøren har en stor restaurant med et lille festlokale og han ikke har arrangeret selv festen. Sådan virker det i den virkerlige verden i Danmark. 

Rådgivning, vejledning og sparring til andelsboligkøbere og andelsboligforeninger - Klaus Folmann

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 19:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Klaus,

Det hænger ikke helt sådan sammen. Der er meget mere i det end det. Det er ikke kun lokaler. Det er den tid, der er medgået. De aftaler, som er indgået med andre parter og som ikke bare lige kan ændres. Tjenere og personale er jo booket og skal have løn.

Selv hvis maden ikke er købt, så er den største avance på netop maden. Så det er ret tænkeligt, at skulle kunden af med f.eks. 40.000,- så vil de forpligtelser, som restauratøren ikke kan nå at ændre eller mangel på tid til at kontrahere til anden side, ikke kunne nå at minimeres udover at undlade indkøb at råvarer. Kunden kan derfor forvente, at restauratøren ville kunne godtgøre udlæg og manglende avance for mindst kr 30.000,-

Der findes en ganske tilsvarende afgørelse her: http://www.forbrug.dk/Afgoerelsesdatabase/Forbrugeromraadet/tekstiler-og-skind-til-beklaedning-og-bolig/kjoleleje?tc=9B035BA16EB34E6C8EDE61052006A416

Den dækker faktisk nogenlunde casen meget godt - bortset fra at kunden her aflyser måneder før og ikke 9 dage før!

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2491
Skrevet kl. 19:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Man må jo konkludere, at det for alle parter, er smartest med en skriftlig aftale, hvor aflysning, og konsekevenser mm. er præciseret så der ikke ipstår misforståelser. Mundlige aftaler er gældende, men medfører ofte uenighed mellem parterne.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 15:45
Hvor mange stjerner giver du? :

"Fru Hartmann" har ret i, at en skriftlig aftale er det bedste. Omvendt kan man ikke skrive sig ud af alt, og hvem nedfælder alverdens betingelser for at leje et lokale? "Hvis festen må aflyses pga sygdom i nærmeste familie, gælder... Nærmeste familie forstås som..." Vi har kunnet lave mundtlige aftaler siden vikingetiden, så medmindre det er store beløb, burde det fortsat kunne lade sig gøre.

Klaus F: Selvfølgelig kan vi diskutere tingene. Hvad mener jeg f.eks. med et "stort beløb"? Hvad mener andre?

Klaus Folmann:
Se købeloven. Køb af andelsbolig er ikke under købeloven,

Jeg undrer mig lidt her, Klaus. Hvordan kommer 'Køb af andelsbolig' ind i billedet? Og har du en reference til de 9 dage, du nævner? 

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)