Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Depositum

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 29. Sep 15
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 21:56
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg har en ven der arbejder som restauratør, han har en fest der bliver afmeldt 9 dage før, kunden har betalt et depositum som hun kræver tilbage. Eftersom han har brugt tid på møder ang festen, indkøbt servietter, lys mad osv. Kan hun så kræve det fulde beløb tilbage ( depositummet)? 

Mvh

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan der ikke svares på uden at vide hvad aftalen er. Normalt er depositum jo for at sikre betaling - og ikke som sådan forskud eller afbestillingsgebyr, men det vil afhænge helt af, hvad der er aftalt (gerne i skriftlig aftale) ved betaling af depositum

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 16:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Hvis man bestiller en fest og der er aftalt en pris, så har din ven ret til aftalt pris - den besparelse, som han har haft ved at festen ikke holdes.

Hans besparelse er at servietter, lys, mad formentlig kan bruges til andre arrangementer. Dvs. som udgangspunkt går man nok ud fra, at det kun er fortjeneste, som han har krav på. Hvis der er tvist om hvad fortjenesten udgør, så tager man udgangspunkt i sædvanlig avance ved sådanne arrangementer.

Det beløb, som man kommer frem til, modregnes så i depositummet - og i nogle gange, kan man endnu ud over depositummet udskrive en regning til kunden.

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2491
Skrevet kl. 16:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Rikke Wagenblast Sørensen:

Hej

Hvis man bestiller en fest og der er aftalt en pris, så har din ven ret til aftalt pris - den besparelse, som han har haft ved at festen ikke holdes.

Hans besparelse er at servietter, lys, mad formentlig kan bruges til andre arrangementer. Dvs. som udgangspunkt går man nok ud fra, at det kun er fortjeneste, som han har krav på. Hvis der er tvist om hvad fortjenesten udgør, så tager man udgangspunkt i sædvanlig avance ved sådanne arrangementer.

Det beløb, som man kommer frem til, modregnes så i depositummet - og i nogle gange, kan man endnu ud over depositummet udskrive en regning til kunden.

Det kommer vel an på hvad der er aftalt ift. aflysning?

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 21:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Depositum er ikke relevant her. Spørgsmålet er, om der skal betales for en vare/ydelse, som man har bestilt. Jeg mener, at hvis der IKKE er aftalt andet, er der bestilt en vare til en bestemt pris. Den skal betales, uanset om varen er brugt eller ej. Hvis restauratøren er en flink fyr, betaler han det tilbage, han finder rimeligt. Men hans tab/fortjeneste afhænger jo også af, om han kan få et nyt arrangement den dag, og om det er ligeså givtigt etc.

Men jeg kan jo mene dét, jeg vil, der er sikkert en paragraf et sted, som bestemmer det.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen Kirkegaard:
jeg kan jo mene dét, jeg vil, der er sikkert en paragraf et sted, som bestemmer det.
jeps ganske alm aftale lovgivning - en aftale der er underskrevet er en aftale - her er vel ikke en onlinehandel med specielle returrettigheder - men en aftale der annulleres og i princip kan den der har ventet indtægten, som du også formoder, kræve pengene ved en aflysning, dog kun for den tabte fortjeneste. Det er derfor ikke hele prisen -som vel omfatter mad og drikke, men fortjenesten som kan kræves betalt ved den underskrevne kontrakt

Mon ikke det nemme er at acceptere depositum er røget - det må man vel også have være forberedt på det kunne, ved indbetalingen, hvis man ikke gennemførte

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 29. Feb 16
Indlæg ialt: 315
Fra  Andelsbolig.nu Skrevet kl. 10:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Ved aflysning 9 dage før, må alt det der ikke er særligt indkøbt til denne fest tilbagebetales. Der må således næsten være tale om en 100% tilbagebetaling.

andelsboligrådgivning

Rådgivning, vejledning og sparring til andelsboligkøbere og andelsboligforeninger - Klaus Folmann

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Klaus Folmann:
Ved aflysning 9 dage før, må alt det der ikke er særligt indkøbt til denne fest tilbagebetales. Der må således næsten være tale om en 100% tilbagebetaling.
efter hvilken lov?

Hvis du afgiver en ordre - som giver en anden en indtægt - og så tager den tilbage igen og annullerer den - hvor har du så det fra, at man så intet skal betale?

Hvis du bestiller noget - som privat eller firma - et gasfyr eller en hjemmeside, i en ordre - så har den som modtager ordren da ret til at fastholde sin fortjeneste ved den ordre. Den pågældende takker vel nej til andre ordre og indretter sig efter, at den indtægt får han?

Underligt hvis du virkeligt kan mene, at man kan afgive fast bestilling på noget, og så kan annullere og slet ikke skulle af med penge. En restaurant eller event manager taber da de penge, og har fuld ret til at få betalt det tab.

Kan man også- "andelsboligrådgivning" købe en andelsbolig og så rive papiret midt over, bare man gør det 9 dage før overtagelsen?

Hvilken lov henviser du til, når du siger man altid bare kan bestille et stykke arbejde/en ting - i fast ordre, og så annullere uden omkostning?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 29. Feb 16
Indlæg ialt: 315
Fra  Andelsbolig.nu Skrevet kl. 21:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Se købeloven. Køb af andelsbolig er ikke under købeloven,

Rådgivning, vejledning og sparring til andelsboligkøbere og andelsboligforeninger - Klaus Folmann

Tilmeldt 2. Jul 08
Indlæg ialt: 2813
Skrevet kl. 21:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Side 1 ud af 2 (20 indlæg)