Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af anparter til 0kr. - er det muligt?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Apr 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 09:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Står i en situation, hvor jeg har fået job, jeg ikke kan sige nej til, og derfor ikke kan bruge den nødvendige tid på en virksomhed jeg har sammen med tre kammerater og ønsker derfor at sælge min anpart til 0 kr. så de kan fortsætte rejsen!

Virksomheden er et IVS og en online platform, platformen er udviklet, men koden ejes af en anden virksomhed (er der en grund til) og der har endnu ikke været noget salg og dermed ingen omsætning.

Vi har dog indskudt kapital på 3.500 hver, via gældsbrev, hvilket ikke er meget, men vi har haft kompetencerne til selv at kunne realisere det. Der er kun brugt penge på papir, email, domæne osv.

Spørgsmålet er så om jeg kan sælge min anpart (25%) til 0 kr.? Skulle jeg udbyde den til markedspris vil der uden salg ikke være mange, som ville tilbyde mere for det, så derfor bør det vel være okay?

Derudover er der selvfølgelig spørgsmålet omkring gældsbeviserne, men de er jo tegnet af virksomheden, og dermed er de vel stadig gældende og ikke et problem i forbindelse med salg af andele?


Håber I kan hjælpe da jeg er i tvivl om hvad vi gør!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:40
Hvor mange stjerner giver du? :

nothowbutwhy:

Vi har dog indskudt kapital på 3.500 hver, via gældsbrev, hvilket ikke er meget, men vi har haft kompetencerne til selv at kunne realisere det. Der er kun brugt penge på papir, email, domæne osv.

Spørgsmålet er så om jeg kan sælge min anpart (25%) til 0 kr.? Skulle jeg udbyde den til markedspris vil der uden salg ikke være mange, som ville tilbyde mere for det, så derfor bør det vel være okay?

Derudover er der selvfølgelig spørgsmålet omkring gældsbeviserne, men de er jo tegnet af virksomheden, og dermed er de vel stadig gældende og ikke et problem i forbindelse med salg af andele?

Du bør handle til markedsværdi mellem jer - og om det er 0 skal jeg ikke turde sige men med de små beløb ville jeg ikke andet end bruge en lille markedspris (har jo også at gøre med du får fradrag)

Jeg forstår ikke spor af det med gældsbeviserne. Det kan umuligt være virksomheden som har gælden i forhold til stiftelseskapital, det ville være helt ulovligt, det kan kun være jer selv - så de 3.500 må være penge DU skylder og ikke virksomheden, ellers har I da stiftet ulovligt og selskabet ville kunne få store problemer, da det jo ikke har nogen kapital (har 3x 3.500 men skylder 3 x 3.500 så 0 kr)

Kapitalen må altid være personlig gæld

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 14. Apr 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John.

Mange tak for svaret!

I forhold til gældsbrevene har du fuldstændig ret! Det er selvfølgelig personlig gæld og ikke virksomheden, hvilket også er afspejlet i gældsbeviset. Men har jo stadig tilført kapital til virksomheden, men har måske ikke den store indflydelse i forhold til værdien af virksomheden?

Når du siger en lille markedspris (eventuelt 1000), skal det så være et køb der skal laves mellem de holdingselskaber, som ejer anparterne af virksomheden?

Grunden til jeg spørger er, at holdingselskaberne er etableret med det formål at eje virksomheder og ikke drift, derfor er der kun indskudt den krævende kapital (1kr.) og derfor vil der i sådan en handel skulle indskydes kapital.

Dette er også en af grundende til, jeg egentlig helst vil sælge til 0, da det gør hele processen nemmere end, hvis der skal til at skydes penge ind og trækkes penge ud.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:33
Hvor mange stjerner giver du? :

der er jo ikke tale om ændring med skyde penge ind osv - det er jo bare enten ejer af holdingselskaber som køber dine anparter personligt - eller deres holding - som et hvert andet køb - hvis de køber til 1000 kr så får de jo en værdi af 1000 kr og dermed samme kapital

Tag hjælp fra en revisor selv om det koster lidt, inden i går galt i byen

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)