Hej fellow aminos, Jeg er stødt ind i en mærkværdig udfordring efter at have stiftet min nyeste virksomhed. Som overskriften fortæller, vil Nets DanId ikke sende en fysisk kontrakt til os, som jeg kan underskrive og sende tilbage (digitalt), så vi kan få vores lovpligtige medarbejdersignatur. Hverken jeg personligt eller virksomheden har en printer, og der er ingen planer om at anskaffe en. Til gengæld har jeg en håndskreven signatur (min egen) liggende på ipad'en, som jeg benytter til at underskrive alt, inkl. stiftelses-dokumenterne for virksomheden. App'en er udviklet til formålet og selvfølgelig gemt bag et kodeord. Fred være med at Nets DanId ikke vil have min digitale underskrift, fordi de tror at et fysisk dokumentet med en tilfældig "Kenneth Mundt"-underskrift er mere sikkert. Det er måske værd at bemærke at de sender kontrakten på email til min mail-adresse, og får den retur fra samme adresse i digital form. Men fred være med det. Problemet opstår da jeg beder om at få kontrakten tilsendt i fysisk form, så jeg kan underskrive den, scanne den (på ipad'en hvilket er fint) og sende den retur. Svaret jeg modtog fra Nets er dette: "Tak for din henvendelse. Vi godkender ikke digitale underskrifter, og vi påtager os ikke ansvar for at udskrive og sende bestillinger. Landets biblioteker tilbyder udprintning og scanning, hvilket kunne være en mulighed." Det er selvfølgelig rigtig fint at jeg bare kan hoppe en tur på biblioteket, hvis ikke det altså var fordi at biblioteket tog penge for den foreslåede service. Min, og alle andres, medarbejdersignatur SKAL være gratis, så jeg vil ikke gå på biblioteket og printe kontrakten (heller ikke om det så havde været gratis, men det er en anden sag). Så pt. kan vi ikke få nogen medarbejder-signatur. Sagen er selvfølgelig principiel og på ingen måde min tid værd, men jeg vil ikke finde mig at blive behandlet sådan af en virksomhed, der skal levere mig en service, jeg helst ville være foruden. Det lader til at Nets har droppet kommunikationen med mig og besvarer nu ikke længere mine mails. Jeg må derfor tage sagen andetsteds, i al målløshed, men er usikker på hvor. Er der nogen af jer, der har lignende erfaringer eller har måtte klage over Nets til anden instans og måske kan give et råd? Har Erhvervsstyrelsen, SKAT og Ombudsmanden i tankerne, men det er muligvis helt off. Hav en god dag og tak for hjælpen. Mvh. Kenneth Mundt |
Hejsa,
har du nogensinde hørt ordsproget "man skal vælge sine kampe med omhu" - hvorfor overhovedet bruge tid på at begynde at "slås" med Nets Danid - hvorfor ikke bare få det skrevet ud på biblioteket som de skriver - og så komme videre med din virksomhed og tjene penge i stedet for :-)
Du har sikkert allerede brugt meget mere tid på at skrive til dem, herinde osv. i stedet for bare at komme videre og ha' få skrevet det ud.
Ja, det er uretfærdigt, ligesom ejendomsskatter, studerende kan få halveret deres bøder, og alle mulige andre ting - men det bør du ikke bruge tid på :-)