Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opbevaring af kasse-bon'er og bilag ved ind/udbetaling til kasse

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Sep 13
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 09:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg har to spørgsmål ang. bogføring:

1. Hvordan opbevarer jeg kasse-bon'er? Normalt indsætter jeg mine købsbilag i en mappe, og nummererer dem i fortløbende rækkefølge. Men kasse-bon'er er for små til at blive sat ind, så kan jeg bare smide dem alle sammen i en plastiklomme, eller må de ikke ligge hulter-til-bulter?

2. Når jeg laver en indbetaling/udbetaling fra kassen, og der ikke er tale om køb eller salg, skal jeg så skrive en kvittering der dokumenterer ind/udbetalingen? Jeg registrerer i forvejen alle ind/udbetalinger i mit regnskabsprogram. Er det nødvendigt også at føre en separat kasse-logbog?

Håber nogen kan svare på spørgsmålene.

Med venlig hilsen

Troels

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 13:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

1. Jeg scanner dem ind og tager eventuelt flere i samme billede, hvis de kan konteres på én gang. Hvis du ikke kører med bilag i filer (som nogle kalder "elektroniske bilag"), kan du tage en kopi på en kopimaskine - så er der plads til huller :-)

2. Du kan lave dit eget bilag, hvor du blot skriver 'dd. hævet xx kr.' eller 'dd indsat xx kr'. Du kan også bruge kontoudskriften som bilag - lissom du kan bruge den som dokumentation for bankgebyrer, renter osv. Så nej, du behøver ikke føre en kasse-log. Dette vil blot være det samme som udskrift af kontoen for bank i dit regnskab.

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 14:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen Kirkegaard:
Hvis du ikke kører med bilag i filer (som nogle kalder "elektroniske bilag"), kan du tage en kopi på en kopimaskine - så er der plads til huller :-)

Ja, jeg tager kopi og sætter orig. bon fast med klips elller tape. Det er også smart i forhold til at mange bon'er falmer og forsvinder i årenes løb.

Tilmeldt 11. Sep 13
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 15:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jørgen og Birte, og tak for svarene.

1. Lyder som en god løsning

2. Jeg tænkte mere på hvordan man håndterer ind- og udbetalinger til/fra en fysisk kasse mht. dokumentation. Men derudover, hvor ofte laver du f.eks. en kontoudskrift? En gang om året, eller hver gang du bogfører nogle bilag?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:01
Hvor mange stjerner giver du? :

TroelsFolke:
Jeg tænkte mere på hvordan man håndterer ind- og udbetalinger til/fra en fysisk kasse mht. dokumentation. Men derudover, hvor ofte laver du f.eks. en kontoudskrift? En gang om året, eller hver gang du bogfører nogle bilag?
 

enten altid ved kassestrimmel fra "skattegodkendt" kasse apparat - eller ved et bilag der lever op til regler for fakturering - både fra den køber fra og sælger til

Er det fra en privat-  så fulde navn og adresse og tingen + prisen + datoen - fra firmaer kan du læse krav her - de er samme til dig selv hvis du ikke bruger kasseapparatet http://johnhannover.blogspot.dk/2013/11/faktura-krav-til-faktura.html 

Med hensyn til bank, stemmer jeg af hver dag ved afsluttet bogføring - det giver stor sikkerhed for, at alt er korrekt med

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Borup
Tilmeldt 16. Jun 12
Indlæg ialt: 15
Fra  sjovogkreativ.dk Skrevet kl. 08:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Troels.

Som de andre også skriver, så er det en rigtig god ide at scanne dem ind, da kvaliteten på bon-papir og blæk er blevet dårligere. Der går ikke lang tid før skriftet er helt falmet og specielt når de ligger løse i en plastiklomme har vi erfaret.

Så vi scanner altid vores ind og printer den ud og sætter den originale bon fast på kopi'en inden vi sætter det i mappen.

Hilsen

Henrik

www.sjovogkreativ.dk

 

Tilmeldt 11. Sep 13
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 18:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

TroelsFolke:
Jeg tænkte mere på hvordan man håndterer ind- og udbetalinger til/fra en fysisk kasse mht. dokumentation. Men derudover, hvor ofte laver du f.eks. en kontoudskrift? En gang om året, eller hver gang du bogfører nogle bilag?
 

enten altid ved kassestrimmel fra "skattegodkendt" kasse apparat - eller ved et bilag der lever op til regler for fakturering - både fra den køber fra og sælger til

Er det fra en privat-  så fulde navn og adresse og tingen + prisen + datoen - fra firmaer kan du læse krav her - de er samme til dig selv hvis du ikke bruger kasseapparatet http://johnhannover.blogspot.dk/2013/11/faktura-krav-til-faktura.html 

Med hensyn til bank, stemmer jeg af hver dag ved afsluttet bogføring - det giver stor sikkerhed for, at alt er korrekt med

vh John H

Hej John

Tak for svar. Grunden til jeg spørger til kasseregler, er ikke fordi jeg vil købe/sælge fra en kasse, men fordi vi (som IVS) først får en bankkonto om ca. 14 dage. I mellemtiden har vi brug for at indbetale vores indskud, og her tænker jeg at eneste mulighed er en kasse. Men hvad er påkrævet af dokumentation i denne sammenhæng? Er en egenerklæring nok?

vh Troels

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:01
Hvor mange stjerner giver du? :

ja en egenerklæring er nok ved under 25.000 kr - men få en bank med hurtigt - de kan sagtens lave en konto til IVS understiftelse
Læs evt mere om IVS som link  i en letlæst bog om lige præcis det - og undgå en masse forglemmelser

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)