Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp/råd til markedsundersølgeser

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Hjørring
Tilmeldt 23. Apr 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 10:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg er gået lidt i stå med mit iværksætter projekt (webshop), da jeg har brug for mere viden om markedet.

Derfor skal jeg lave en markedsundersøgelse, men jeg har lidt svært ved at finde ud af, hvordan jeg skal gribe det an. Er det noget jeg selv kan klare eller er det noget jeg skal betale fra? Mit budget rækker desværre ikke ret langt.

Hvis jeg selv skulle gøre det tænker jeg umiddelbart på, at lave en spørgeskemaundersøgelse - men:

-          Hvordan skal jeg få det ud til potentielle kunder?

-          Hvilke platforme skal jeg benytte?

-          Hvordan skal jeg få flest muligt til at svarer?

Hvad er jeres erfaringer med markedsundersøgelser og har I nogle bud til, hvordan jeg skal tackle det?

Håber I kan hjælpe. J

// Line

Fra Odense
Tilmeldt 24. Nov 09
Indlæg ialt: 104
Fra  Krudtborgen - Fyrværkeri i Odense Skrevet kl. 22:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Line

Det er meget fornuftigt, at du vil lave en markedsundersøgelse inden du starter dit projekt op. Det er gavnligt at vide om kunderne overhovedet har et behov for det du vil sælge på din webshop.

Ved markedsundersøgelser skal man dog være opmærksom på mange ting. Bl.a. om forbrugerne forstår spørgsmålet på den måde, som var tiltænkt da man formede spørgsmålet. Dertil kan man komme til at påvirke forbrugers svar enten ved at spørgsmålet er ledende eller at man kommer med forslag til forbrugerens svar, som gør at forbrugeren kommer til at tænke i en bestemt retning. 

Desuden er det heller ikke engang sikkert, at forbrugerne ved at de har et behov for din ydelse.Henry Ford har et kendt citat, som er meget sigende om denne problemstilling: 'If I had asked people what they wantedthey would have said faster horses"

 

Jeg håber, at det gav dig lidt inputs. Men hvis du vil have mere konkrete svar, kunne det være meget rart at vide hvad din webshop skal sælge, hvem du vil mene målgruppen er og hvad dit formål helt præcist er med din undersøgelse

Med venlig hilsen

Sebastian Kania

Krudtborgen sælger fyrværkeri i Odense.

Fra Odense
Tilmeldt 31. Mar 16
Indlæg ialt: 16
Fra  DOOZY Marketing Skrevet kl. 15:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Line,

Selvfølgelig kan du foretage en markedsundersøgelse selv. :) Det, der kan være udfordringen, er at trække de relevante data ud af din indsamling efterfølgende.

Det vigtige når du vil lave en spørgeskemaundersøgelse til dine kunder er, at du kan måle på de data, du indsamler. Det er en god idé at udforme svarmuligheder, eller udforme spørgsmål, der skal besvares i forhold til en skala - så har du nemmere ved at lave en samlet oversigt efterfølgende, og dermed måle dine data. F.eks. at du kan se en tendens til at 20-25 årige helst handler i webshops mens 50-55 årige helst handler i fysiske butikker (bare et eksempel på data, der kan holdes op mod hinanden og måles). Her er det også vigtigt at dine spørgsmål ikke er modstridende eller ens med hinanden.

Som Sebastian skriver, er det også vigtigt at spørgsmålene er forståelige, at de ikke kan misforstås, og at du ikke "påvirker" kunden til at svare i en bestemt retning. Det kan blandt andet undgås, hvis du laver en svarmulighed der hedder "Andet" under hvert spørgsmål - så har man mulighed for at besvare med egne ord, hvis ingen af svarmulighederne passer. Det kan også være en idé at gøre det muligt for kunden at vælge flere svarmuligheder, så man ikke tvinges til at svare én bestemt ting, hvis man i virkeligheden har lyst til at svare flere.

Det er også vigtigt, at du på forhånd ved, hvad det præcist er, du ønsker at måle og undersøge - du skal ikke bare spørge i øst og vest. Er det kundens adfærd, købsvaner, interesser, demografiske forhold, personlige forhold, sociale forhold etc., du ønsker at undersøge? Et alt for kompliceret spørgeskema, der indeholder spørgsmål om det ene og det andet, virker forvirrende på kunden.

Og så skal det ikke tage en evighed at svare på det - 2-3 minutter, ellers kan du hurtigt miste folks interesse, og så ender de med at svare "Ved ikke" eller "Middel" til alle dine spørgsmål, og så får du ikke et retvisende billede.

Hvilke platforme du skal benytte, afhænger lidt af, hvem du ønsker skal svare.

For at få flest mulige til at svare, kan du lave en lodtrækning om en lille gave til alle deltagere - folk elsker, hvis de kan belønnes for at bruge 2-3 minutter på at svare på nogle simple spørgsmål. Træk evt. lod om 2 biografbilletter, et gavekort eller noget i den stil, som alle kan bruge, og som ikke koster dig en formue. :)

Jeg håber det kan bruges. God fornøjelse og held og lykke med din webshop.

Med venlig hilsen

Thomas Lindegaard

Fra Nordhavn
Tilmeldt 27. Jan 16
Indlæg ialt: 31
Fra  ØkoNEMi Skrevet kl. 15:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Line,

En markedsundersøgelse ville jeg selv lave via Google Keyword Planner, for at se om det er noget folk søger på hvilket jo er nødvendigt når det er en webshop.

Spørgeskemaer ved jeg ikke rigtig noget om, så jeg ville udelukkende fokusere på hvad folk søger på, på Google. Ellers bliver det også rigtig svært at skaffe kunder i butikken.

/Micky

ØkoNEMi - få en bedre økonomi

Fra Odense
Tilmeldt 20. Sep 13
Indlæg ialt: 15
Fra  WeTalkMarketing Skrevet kl. 15:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Hos wetalkmarketing beskæftiger vi os netop med dette.

Vi er to studerende, som kan give dig et spørgeskema, som er gennemarbejdet. Desuden vi ved, hvordan man laver forskellige hypotenuser og marketing research problem og decision, så vi konkret ved, hvad der skal undersøges. 

Kontakt mig endelig for en samtale. Vi bliver undervist af en af de førende indenfor kvantitative analyser, som du vil lave undersøgelsen ud fra. 

Mvh Morten Buch 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)