Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

"+" eller "%20" som delimiter i søgeresultats-URL - hvad er bedst iht. SEO/Google?

Side 1 ud af 4 (38 indlæg)
Tilmeldt 12. Feb 13
Indlæg ialt: 316
Fra  Genius WebDesign Skrevet kl. 13:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et hurtigt spørgsmål til alle jer SEO eksperter derude.

Jeg har en søgeformular på en af mine sider hvor søgefrasen i søgeresultats-URL´en vises med "+" som seperator, altså som dette eksempel:

Søgning: "billig jakke"

URL parameter: "search"

URL:  www.mineksempelside.dk/resultat/?search=billig+jakke

Normalt vil et mellemrum blive angivet med "%20", altså så det i stedet ville se således ud:

URL:  www.mineksempelside.dk/resultat/?search=billig%20jakke

Mit spørgsmål er kort og godt, hvad er bedst (mest sikkert), i forhold til SEO og hvordan Google tolker URL´en?

Tilmeldt 12. Feb 13
Indlæg ialt: 316
Fra  Genius WebDesign Skrevet kl. 13:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har læst lidt mere op på dette specifikke område og det viser sig at det i princippet ikke er noget man bør bruge så meget energi på, da disse 2 standarder er universelle.

I HTML vil en "GET" form altid resultere i parameter-værdier med tegnet "+" som mellemrums-separator, og "%20" er blot tilsvarende, for når du manuelt indtaster en URL adresse i din browser, hvor der indgår mellemrum. 

Rent praktisk er der heller ikke nogen standardiseret måde hvorpå man kan tvinge en HTML form til at producere parameterværdier med mellemrums-separator "%20", andet end hvis man forsøger sig med javascript-baseret manipulation af selve inputværdien, hvilket ikke anbefales..

Tilmeldt 21. Sep 06
Indlæg ialt: 2606
Fra  StreetPatrol.com StreetPatrol.dk Skrevet kl. 11:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Sparetips på Sparefeber.dk

Fra Næstved
Tilmeldt 11. Feb 08
Indlæg ialt: 1859
Skrevet kl. 19:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 12. Feb 13
Indlæg ialt: 316
Fra  Genius WebDesign Skrevet kl. 19:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Pompano Beach, Florida, USA
Tilmeldt 19. Apr 06
Indlæg ialt: 3762
Fra  Concept Interest TCON Services LLC Skrevet kl. 19:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Indeksering af indholdet af brugergenererede URLs strider mod Googles retningslinjer - det er uddybningen. Det har i øvrigt været sådan i over 10 år.

Forklaringen er, at det er URLs, der er af "dårlig kvalitet" for alle andre end den, der har udført søgningen.

Disse URLs skal som minimum blokeres for crawl af indhold med robots.txt, men en markant bedre løsning er at benytte "noindex" i head, da du så får lidt intern linkværdi ud af dem, hvilket du - af indlysende årsager - ikke får, hvis de er sat til disallow i robots.txt

Tilmeldt 12. Feb 13
Indlæg ialt: 316
Fra  Genius WebDesign Skrevet kl. 20:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder ikke helt korrekt..

Faktisk kan du i Webmaster Tools (Google Search Console) angive dine URL parametre og hvilken betydning de har på netop dit websted. 

Hvis vi tager vores seneste webshop, bygamok.dk, så har vi opsat siden i Google Search Console således at Google nu tolker URL-parametren "keyword" som global søgeparameter.

Dette har Google nu tolket korrekt og Google anvender automatisk søgning med denne parameter.

Prøv følgende:

1. Åbn din Google browser.

2. Skriv "bygamok.dk" i adresselinjen øverst i browseren.

3. tryk på spacebar / mellemrum på dit keyboard.

4. skriv en søgning, f.eks. "boremaskine" og tryk Enter.

Voila! nu søger du direkte i webshoppen.

Resultat URL: http://www.bygamok.dk/produktsoegning/?keyword=boremaskine

Fra Pompano Beach, Florida, USA
Tilmeldt 19. Apr 06
Indlæg ialt: 3762
Fra  Concept Interest TCON Services LLC Skrevet kl. 20:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Fint - så gør du bare det i stedet for at følge Googles anbefalinger.

Tilmeldt 12. Feb 13
Indlæg ialt: 316
Fra  Genius WebDesign Skrevet kl. 20:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Thomas Rosenstand:

Fint - så gør du bare det i stedet for at følge Googles anbefalinger.

Jeg tror det er ment som en meget generel advisering, da der er mange hjemmesider, især webshops, hvor netop produktsøgning har stor betydning for brugeren, og en søgeresultatsside kan rent indholdsmæssigt have stor værdi og relevans for den besøgende og for Google.

Der hvor det f.eks. kan være problematisk er hvis en hjemmeside bruger søgeparametre som udelukkende har betydning for registrerede brugere, altså besøgende der er logget ind på siden. Det vil selvsagt resultere i indholdsvisning som Google næppe synes er relevant.

Fik du afprøvet det eksempel jeg viste i Chrome?

Jeg er nemlig lidt nysgerrig for at vide om Google generer site search over hele linjen eller om det blot er for Chrome-brugere der tidligere har besøgt siden.

Fra Pompano Beach, Florida, USA
Tilmeldt 19. Apr 06
Indlæg ialt: 3762
Fra  Concept Interest TCON Services LLC Skrevet kl. 20:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Du tror, det er en generel advisering? Og at Google synes, det er helt fint med måske hundredtusinder af parameter URLs fra samme site og med nærmest samme indhold i indeks? Det kan jeg vist ikke gøre så meget ved, at du synes :-)

Ja - det er jo en slags site: søgning, der udføres, og det har intet at gøre med det, jeg skriver (og som Google siger): De ønsker ikke brugergenererede URLs i deres indeks.

Jeg får ingen URL i min Chrome - blot ovenstående SERP.

Side 1 ud af 4 (38 indlæg)