Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lån til virksomhed i vækst

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Mar 14
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 18:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle!

Jeg har to klinikker som er fyldte - det er lejede lokaler. Jeg ønsker derfor at udvide med en 3. klinik.

Men jeg går med tankerne om at købe en erhvervsejerlejlighed/ejendom i stedet for at leje for tredje gang.

Jeg tænker at jeg på den måde også kan skabe noget værdi i form af afdrag på gæld. Altså lave noget friværdi, i stedet for bare at pøse penge i en udlejers lommer.

Men hvordan foregår lån til virksomhed ifht. når man låner til privat bolig? Er løbetider, afdragsfrihedsmuligheder etc. det samme? Hvad skal jeg være opmærksom på?

Er afdragene ca. de samme som ved privat lån? hvad med fradrag ifbm. sådan et lån hvis man skal sætte det op i mod en leje som man kan fradrage 100%?

Min virksomhed laver fast ca. 32.000kr. i overskud hver måned og jeg har deltidsarbejde til 21.000kr./md. Kan leve af sidstnævnte (0 kone eller børn). Hvor meget tror I ca. jeg kan blive godkendt til at låne?

Håber på et konstruktivt svar. Stick out tongue

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Kort og godt skal du nok forvente, at skulle garantere for lånet personligt - og vilkårene vil ofte så kunne minde meget om de vilkår du har som person

Der er fradrag for renten (personligt hvis personlig virksomhed og som rente udgift hvis selskab) og jo ikke fradrag for afdraget - ganske som når du låner som person

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Varde
Tilmeldt 7. Feb 14
Indlæg ialt: 83
Fra  Bankpartner ApS Skrevet kl. 08:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Flowspacesix

Dine muligheder afhænger også af, hvilken type ejendom du køber. Er det en erhvervsejendom vil du kun kunne opnå 60 % belåning i realkredit. Løbetiden typisk kun 20 år og med afdrag. Bidragssatsen fastsættes individuelt efter din finansielle styrke og ejendommens beliggenhed og alternativ anvendelse, og kan ligge mellem 1 og 2,5%.

Lige et spørgsmål til John: Du skriver at "der er fradrag for renten personligt hvis personlig virksomhed". Du må korrigere mig, men hvis han driver virksomhed i virksomhedsskatteordning, som de fleste med personlig virksomhed vel gør, har han så ikke fuld fradrag, altså som en hver anden udgift? 

Vh. Morten

Få den bedste finansiering til din virksomhed. Tjek bankpartner.dk Uvildig finansiel rådgivning

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Morten Refsgaard:
Lige et spørgsmål til John: Du skriver at "der er fradrag for renten personligt hvis personlig virksomhed". Du må korrigere mig, men hvis han driver virksomhed i virksomhedsskatteordning, som de fleste med personlig virksomhed vel gør, har han så ikke fuld fradrag, altså som en hver anden udgift? 
Det er nu langt de færreste som driver virksomhed i VSO - heldigvis, da det jo generelt kun er fordel hvis man har svingende indtægter i forhold til topskat - eller SU . Langt de fleste driver helt alm personlig virksomhed - men du har givet ret i, at køber man ejendom skal man i kapitalafkast eller VSO. 

I VSO indgår renten i virksomheden - også i kapitalafkastordningen jep - men fuldt fradrag

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 21. Mar 14
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 14:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John.

Jeg har lige skiftet til VSO fra alm. en-mands virksomhed.

Bliver lidt nysgerrig på hvad du mener med at der heldigvis ikke er særlig mange der anvender VSO, og at det ikke er en fordel. Kan du uddybe lidt?

Hvad er den negative side af VSO?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Flowspacesix:

Hej John.

Jeg har lige skiftet til VSO fra alm. en-mands virksomhed.

Bliver lidt nysgerrig på hvad du mener med at der heldigvis ikke er særlig mange der anvender VSO, og at det ikke er en fordel. Kan du uddybe lidt?

Hvad er den negative side af VSO?

heldigvis er nok et sjovt ord. Ja - for det første er VSO ikke ukompliceret og kræver ofte revisor/eller anden økonomihjælp for hele tiden at have hæverækkefølgen korrekt. Der laves masser af fejl.

Det betyder, at man dermed ofte får sig en ekstra omkostning

For det andet, så vinder man jo ikke noget rent skattemæssigt, hvis ikke man f.eks. har svingende indtægter, så nogle år ville give topskat, mens andre ikke gør. Dér er det jo fint at kunne regulere, så man hele tiden lige præcis hæver til topskattegrænsen. Også hvis man får SU kan VSO være en fordel, men jo kun hvis ens indtægt er over det ret høje SU loft

Hvis man "kun" betaler almindelig skat og ikke topskat, så er risikoen ved at bruge VSO også, at pludseligt har man opsparet så meget, at det kun kan komme ud til topskat. Det kan jo ske hvis ens indtægt over en vis tid faktisk given en topskat - eller hvis det opsparede bliver for stort. Så risikerer man at skulle tage det ud til topskat, hvor man ellers kunne ha fået det til bundskat.

Af disse årsager, er reglen også lavet, så man kan vente med at afgøre, om man vil bruge VSO til man selvangiver - og jo ved OM man f.eks røg i topskat/SU problem osv

VSO er noget der kan være super for en del, men flertallet kører helt almindelig beskatning til bundskat blot, bedømt efter hvad jeg ser.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)