Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Faktura spørgsmål fragt?

Side 2 ud af 3 (28 indlæg)
Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 23:22
Hvor mange stjerner giver du? :

 Githa-> i så fald tror jeg ikke, at du kan afholde indtægten momsfrit... Men der må lige stærkere kræfter ind i debatten her, for at afklare det spørgsmål.

 

Vh

Peter 

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Tilmeldt 29. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 00:02
Hvor mange stjerner giver du? :

githa >> Der skal moms på de 49 kr. Hvis du skulle køre det efter udlægsreglen skulle beløbet have svaret på øre med et udlæg du havde foretaget.

 

Debat om udlægsreglen (porto) og moms http://www.amino.dk/forums/p/1259/14643.aspx

6. momsdirektiv Artikel 11 A, stk. 3: "Beløb, som en afgiftspligtig person modtager fra køber eller aftager som tilbagebetaling af omkostninger afholdt i disses navn og for disses regning, og som i hans bogholderi godskrives en interimskonto ...". Bestemmelsen, der benævnes udlægsreglen, betyder, at udlæg ikke er momspligtige."

Momslovens §27 stk 3 pkt 3: "Beløb, som en virksomhed modtager fra aftager som godtgørelse af omkostninger afholdt i aftagers navn og for dennes regning, og som i virksomheden registreres på en udlægskonto. Virksomheden skal kunne gøre rede for de enkelte beløb for disse udgifter og kan ikke fradrage afgiften heraf."

 

Tilmeldt 24. Dec 05
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 00:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Skal det forstås sådan at jeg ikke kan trække fragtomkostninger fra i mit regnskab som en afgift?, heller ikke hvis jeg sætter moms på?

Hvad så med benzin til kørsel hen til posthuset, det bliver alligevel til noget på et år?
Kan det+momsen trækkes fra?

Tilmeldt 29. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 01:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Johannes Kristensen:
trække fragtomkostninger fra i mit regnskab som en afgift?, heller ikke hvis jeg sætter moms på?

Du mener "trække fra som en udgift"?

Har du en udgift (forsendelsesudgift er et typisk eksempel) der specifikt vedrører den enkelte kunde, så kan du vælge at se på det som om kunden skal betale denne specifikke udgift - du lægger bare ud og skriver hele beløbet (på øre) på regningen til kunden. Det er et udlæg. Det er ikke en omkostning for firmaet, idet kunden betaler det (du lægger bare ud for ham).

Hvis kunden ikke betaler præcis dette beløb (fx fordi du vælger ikke at lade ham betale præcis dette beløb) så er det en almindelig firmaomkostning, der indgår i beregningen af købsmoms og driftudgifter på sædvanlig vis. Så længe du ikke kalder det 'udlæg' så kan du for den sags skyld godt skrive beløbet (eller et hvilket som helst andet beløb) på fakturaen og beregne moms af det (som du beregner moms af varen).

Benzin? Er vi ikke for langt ude? Nej, benzin kan ikke være et udlæg. Det medtages i regnskabet efter de almindelige regler for omkostninger. Typisk for småvirksomheder er at virksomheden ikke betaler benzin overhovedet, men i stedet til privatøkonomien udbetaler kørselsgodtgørelse per km kørt i privat bil.

Tilmeldt 2. Nov 07
Indlæg ialt: 402
Skrevet kl. 20:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay, nu bliver jeg da først snart stresset over det her - hvor meget mere laver jeg så forkert. Var da virkelig overbevist om, at når der ikke er moms på porto, så er der bare ikke moms på.

Dvs. når jeg sender som pakke og hvor min kunde betaler 49,- (fast pris) så skal min faktura se således ud:

Subtotal: 500,00

Forsendelse: 49,00

I alt: 549,00

Heraf moms 25 %: 109,80

 

Hidtil har den set sådan ud:

Subtotal 500,-

Heraf moms 25 %: 100,00

Forsendelse: 49,00

I alt: 549,00

 

Og når det så sendes som maxibrev, hvor den pris kunden betaler svarer til det jeg betaler på posthuset, så skal den se ud som nr. 2 eksempel?

Webshop med kvalitet i børnehøjde - www.vildbasser.dk

Tilmeldt 29. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 08:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja - reglen hedder at der skal moms på porto hvis det iøvrigt er en del af en momspligtig leverence. Det med udlægsreglen, altså at lege 'Det er kunden der selv betaler sin egen porto - jeg lægger bare ud for ham', det er en undtagelse.

 

Eksemplet i dit sidste indlæg (03-01-2008 20:38):  Ja, det er rigtigt.

 

"nr. 2 eksempel" er ikke nødvendigvis helt rigtigt. Der er en forudsætning mere (udover at portoen på forsendelsen er eksakt lig det opkrævede udlæg på regningen). Nemlig at det fremgår af dit bogholderi. Indkøb af porto som udlæg skal regnskabsmæssigt kunne afstemmes med indtægter på disse udlæg. D.v.s. at du enten har to frimærkekasser eller hver gang du 'lægger ud' for porto krediterer normal portokonto og debiterer konto for udlægsporto. Eller hvordan du nu vil overbevise mig om hvis jeg (eller Skat) skulle komme forbi, at du ikke har haft fortjeneste på at sælge momsfri porto.

 

Tilmeldt 2. Nov 07
Indlæg ialt: 402
Skrevet kl. 10:52
Hvor mange stjerner giver du? :

henrikkrebs:

Ja - reglen hedder at der skal moms på porto hvis det iøvrigt er en del af en momspligtig leverence. Det med udlægsreglen, altså at lege 'Det er kunden der selv betaler sin egen porto - jeg lægger bare ud for ham', det er en undtagelse.

 

Eksemplet i dit sidste indlæg (03-01-2008 20:38):  Ja, det er rigtigt.

 

"nr. 2 eksempel" er ikke nødvendigvis helt rigtigt. Der er en forudsætning mere (udover at portoen på forsendelsen er eksakt lig det opkrævede udlæg på regningen). Nemlig at det fremgår af dit bogholderi. Indkøb af porto som udlæg skal regnskabsmæssigt kunne afstemmes med indtægter på disse udlæg. D.v.s. at du enten har to frimærkekasser eller hver gang du 'lægger ud' for porto krediterer normal portokonto og debiterer konto for udlægsporto. Eller hvordan du nu vil overbevise mig om hvis jeg (eller Skat) skulle komme forbi, at du ikke har haft fortjeneste på at sælge momsfri porto.

 

Altså det er rigtig det med moms udgør 109,80 ??

Hvis jeg sender som maxibrev hvor kunden betaler den eksakte pris på portoen, som jeg selv giver på posthuset, så skal jeg til at bogføre på både portokonto og en udlægsportokonto?

Men hvor det kunden betaler og som stemmer 100% overens med det jeg giver på posthuset, må der så godt beregnes salgsmoms af dette, ligesom det var tilfældet med pakken, hvor det ikke stemmer helt overens med det portoen reelt koster? Og derved lette bogføringen?

Var det til at forstå, hvad jeg mente der, det er godt nok lidt rodet skrevet og jeg er 100% forvirret nu.

Webshop med kvalitet i børnehøjde - www.vildbasser.dk

Tilmeldt 29. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 11:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det er rigtigt at momsen udgør 109,80.

Ja, det er rigtigt at hvis du vil benytte den specielle undtagelse med at kalde porto for 'Udlæg' (skriv det for tydelighedens skyld på regningen som 'PortoUDLÆG'), så kan du undlade at momse portoen, hvorved det bliver billigere for kunden og besværligere for dig.

Ja, det er rigtigt at du bare kan momse det hele - det er enklere.

Tilmeldt 2. Nov 07
Indlæg ialt: 402
Skrevet kl. 11:10
Hvor mange stjerner giver du? :

henrikkrebs:

Ja, det er rigtigt at momsen udgør 109,80.

Ja, det er rigtigt at hvis du vil benytte den specielle undtagelse med at kalde porto for 'Udlæg' (skriv det for tydelighedens skyld på regningen som 'PortoUDLÆG'), så kan du undlade at momse portoen, hvorved det bliver billigere for kunden og besværligere for dig.

Ja, det er rigtigt at du bare kan momse det hele - det er enklere.

Lad os så sige at et maxibrev koster 20,50 at sende.

Skal jeg så sige de 20,50 er ex. moms eller inkl. moms?

Webshop med kvalitet i børnehøjde - www.vildbasser.dk

Fra Samsø
Tilmeldt 18. Oct 05
Indlæg ialt: 1479
Skrevet kl. 11:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Utroligt at så lille en sag som forsendelse, fragt , porto kan fylde så meget??

Betragt det som en vare, men eller uden moms og det er nemmere at beregne.

Geeked

 

Side 2 ud af 3 (28 indlæg)