Hej med jer, Situationen er, at jeg arbejder som psykoterapeut og har haft en klient, der har haft en lang kredit tid igennem de år, som vi har samarbejdet. Kredit tid forstået på den måde, at hun ikke har fået fremsendt faktura til betaling efter hver session, men at der i stedet ca. 2 gange om året er fremsendt opgjort beløb og derefter indbetalt en faktura på hele det skyldige beløb eller noget af det. - jeg har haft tillid til, at jeg kunne regne med at få pengene. Klienten har modtaget fakturaer udstedt til egen virksomhed. D. 6. januar sender jeg en besked til klienten, hvor jeg skriver, at jeg har opgjort beløbet for 2015 og nævner beløbet og skriver, at det er ved at være på tide med en faktura og spørger hvilket beløb, der kan passe for hende. Hun skriver retur, at jeg skal fremsende faktura på hele beløbet og daterere fakturaen til 31.12.15, og så vil hun snarest komme retur med en plan for succesiv betaling. Hun skriver desuden tak for samarbejdet. Jeg fremsender faktura på beløbet, efterfølgende hører jeg ikke fra hende og efter 14 dage skriver jeg til hende igen. Til dette svarer hun, at hun endnu ikke har forholdt sig til 'det' og vender tilbage, når hun har. Tiden går og jeg skriver til hende igen - hun udbeder sig nu en time opgørelse over de anvendte timer. Jeg fremsender dette til hende, hvorefter hun skriver til mig, at hun ikke var bekendt med, at jeg havde en time pris på 700,- dkk, og at hun har en mundtlig oplyst pris på 500,-. Og at hun derfor mener, at hun ikke skal betale den fremsendte faktura, da hun på tidligere fakturaer jo så har indbetalt en højere time løn end hun troede. Jeg skriver til hende, at jeg aldrig har haft en pris på 500,- dkk. Min timepris har siden jeg startede altid været 650,- dkk og blev pr. 01.07.2014 forhøjet til 700,- pr time. De fakturaer, som jeg har fremsendt har til eksempel haft tekst som: Samtale terapi 8000,- og har ikke haft angivelse af timer. Disse er jo tidligere indbetalt uden 'issues' eller anfægtelse, om jeg så må sige. Jeg har 100% overblik over nøjagtige angivelser med dato og tidsinterval ift vores samtaler face to face og per telefon, hvilket til hver en tid kan fremvises for hele forløbet, der starter i 2011. Mange af disse tidsintervaller viser desuden, at jeg har stillet mig til 'rådighed' i weekender, aftener og helligdage, når hun havde behov. Dette har ikke bevirket, at jeg har opkrævet en anden time pris. Hvordan mon jeg står i denne sammenhæng ift at få fakturaen indbetalt til min virksomhed? Og ja, jeg har fremover en 'anden sikring' af mig selv ift ovennævnte, så jeg er blevet den erfaring rigere :-) Rigtig god lørdag herfra og ser frem til at høre fra dig, hvis du kan guide mig i denne situation. Malou |
Hej Malou, jeg synes du skal meddele din klient at du nu har redegjort for hvordan fakturaen er sat sammen, at beløbet er korrekt, og at klienten allerede til nytår ville komme med en plan for betaling i rater (succesive). Du må sætte hende stolen for døren og meddele at hun må betale et større beløb (eksempelvis kr. 3.000) inden 8 dage og samtidig komme med et forslag til restbetalingen, evt. i 3 rater, så alt bliver betalt i første halvår 2016. Send brevet med indleveringsattest, så du kan bevise fremsendelsen af brevet, hvis du får brug for det. Indleveringsattest vil også presse din klient, så lad os håbe at hun betaler.
Får du ikke betaling og aftale om betaling af resten, må du 8 dage senere true med incasso. Hjælper det ikke så er der kun incasso tilbage. Hvis du kommer dertil er der meget forskellige priser, så undersøg markedet.
Andelsbolig.nu
Klaus