Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gældsanering afsluttet for over 10 år siden - kan stadig ikke købe bolig?

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 9. Mar 16
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 10:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Min mand gik i tidernes morgen konkurs og sagen er afsluttet for over 10 år siden. Vi står nu og gerne vil købe hus, men et kreditinstitut har afvist os, som følge af, at min mand fik gældsanering. Kunderådgiveren sagde at alt var i sin fineste orden og vores økonomi sagtens kunne bære at købe det omtalte hus. Men alligevel bliver kreditgodkendelsen afvist på baggrund af, at min mand har fået gældsanering for over 10 år siden. Det skal siges at kreditinstituttet ikke har lidt tabt som følge af gældsaneringen men en af deres koncernsammenhængende selskaber har lidt et mindre tab. For mig lyder det ikke helt lovligt at afvise på det grundlag? Ellers giver det jo absolut ingen mening at få en gældsanering? Er der nogen lovgivning på det område? På forhånd tak :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:56
Hvor mange stjerner giver du? :

forstår det virker ufornuftigt men nej der er ikke lovgivning om at kreditforeninger eller banker skal give lån til nogen. Det vurderer de hver gang. Det lyder ret tosset af kunderådgiveren at sige jeres økonomi sagtens kan bære det og så nægte lånet - men hvis de mener I udgør risiko fordi i en gang har vist at kunne gå konkurs - så kan de nægte. Der er jo mere end en bank og en kreditforening, men desværre - ingen lov der tvinger dem

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Mar 16
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 11:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar. Jeg forstår godt at de ikke vil låne os pengene, hvis de føler at vi kan udgøre en trussel for deres virksomhed. Min mand havde dengang en kæmpe svinebesætning som fik salmonella - og kunne derfor ikke betale sine terminer. Landbrugsdrift  er generelt en trussel for alle kreditinstitutter - så helt forståeligt hvis han stadig beskæftigede sig med sådanne risici. Men det gør han ikke! Han har et helt "almindeligt" arbejde - som der ingen risiko er forbundet med. Så bliver harm over at bankerne skal blive ved med at tvære ham ud (for noget som han reelt ikke var skyld i, hvorfor han i øvrigt fik gældsanering).

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvor har de fået oplysningen fra om at dit mand tidligere har fået gældssanering?

Tilmeldt 9. Mar 16
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 11:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Fordi en af deres koncernsammenhængende selskaber har lidt et marginalt tab på et billån.

Fra København
Tilmeldt 26. Sep 13
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 11:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Prøv og bankshoppe lidt - der er mange andre banker. :)

Tilmeldt 9. Mar 16
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 11:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Det vil vi også prøve :-) Men ville bare lige forhøre mig, om det virkelig kunne være lovligt at blive afvist på det grundlag :-)

Et andet spørgsmål - kan de andre banker/kreditinstitutter se at min mand har været gået konkurs og i den forbindelse fået gældsanering?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:33
Hvor mange stjerner giver du? :

losl03ac:
kan de andre banker/kreditinstitutter se at min mand har været gået konkurs og i den forbindelse fået gældsanering?

De oplysninger skal normalt slettes efter 5 år, så det burde ikke kunne ses nogen steder. 

Tilmeldt 9. Mar 16
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 11:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Skal de også slettes i deres interne systemer?

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12652
Skrevet kl. 11:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:
De oplysninger skal normalt slettes efter 5 år, så det burde ikke kunne ses nogen steder. 

Måske du skulle overveje om ikke det er værd at gå videre med, Prøv evt. kontakte  Finansrådet og datatilsynet for at høre hvordan reglerne er, Du kan klage til datatilsynet samt www.pengeinstitutankenaevnet.dk

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)