Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lån fra virksomhed til virksomhed

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Sep 15
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 09:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har en virksomhed A (efter VSO), som har oparbejdet en god egenkapital - vil det være muligt at låne penge fra denne virksomhed (A) til finansering af køb af en anden virksomhed (B), som alternativ til at foretage et privat indskud i den nye virksomhed B eller at låne opstartskapitalen i banken.

Virksomhed (B) er et Holding Selskab, som oprettes med selvstændig CVR og ejes af min hustru (eventuelt i fællesskab). Dette Holding selskab ejer 50% af et I/S (virksomhed C) sammen med en tredjepart.

På forhånd tak for Jeres input.

Peter

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:07
Hvor mange stjerner giver du? :

PMN007:

Jeg har en virksomhed A (efter VSO), som har oparbejdet en god egenkapital - vil det være muligt at låne penge fra denne virksomhed (A) til finansering af køb af en anden virksomhed (B), som alternativ til at foretage et privat indskud i den nye virksomhed B eller at låne opstartskapitalen i banken.

Jeg kan ikke rigtig tyde om du benytter VSO til virksomhed A, du skriver (efter VSO)??.

 

Uanset kan en enkeltmandsvirksomhed ikke have tilgodehavender som ikke er direkte forbundet til virksomhedens aktivitet. Og det du beskriver vil Skat (formentlig) aldrig godtage som en forretningsmæssig begrundelse. Konsekvensen vil være at det betragtes som en hævning.

 

Om det så har den store betydning for dig afhænger jo helt klart af om du anvender VSO eller ej, I en VSO skal hævningen ud i henhold til hæverækkefølgen, dvs. du skal beskattes heraf. Hvis ikke du anvender VSO, så har det ikke den store betydning da dit overskud/egenkapital allerede er beskattet og du derfor kan hæve frit i virksomheden.

 

Så først og fremmest er det relevant om du anvender VSO? 

Tilmeldt 3. Sep 15
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 10:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper,

Det er korrekt forstået, at min virksomhed A køres efter VSO - vil det være relevant at overveje omlæggelse af virksomhed A til anden selskabsform eller er det uden betydning for lån mellem virksomheder?

Som det er nu, så akkumulerer jeg kapital i min VSO, hvor alternativerne er 0% i rente på indestående eller topskat, mens vi ønsker at købe en anden virksomhed, hvor vi skal bruge kapital. Ved at låne fra den ene til den anden virksomhed til en given rente, så går renter mv. ikke til pengeinstituttet.

Med venlig hilsen,

Peter

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes det virker som at du privat vil låne penge af din virksomhed - for at købe en anden - og det kan du ikke i VSO hvor det er del af hæverækkefølgen efter de nyere regler

Gå væk fra VSO ser jeg ikke lige hvordan virker her måske men: - Der kan du jo uden VSO i princip hæve alt det du vil uden skattekonsekvens da det ikke påvirker overskuddet

Ændre til selskab vil have en masse mulige skattekonsekvenser

Tag en revisor ind over

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:45
Hvor mange stjerner giver du? :

PMN007:

Det er korrekt forstået, at min virksomhed A køres efter VSO - vil det være relevant at overveje omlæggelse af virksomhed A til anden selskabsform eller er det uden betydning for lån mellem virksomheder?

Det er slet ikke irrelevant, en enkeltmandsvirksomhed kan omdannes skattefrit til et ApS samtidig med det opsparede overskud i VSO'en fratrækkes anparternes skattemæssige anskaffelsessum. Dvs. skatten først bliver udløst i det øjeblik du sælger selskabet.

 

Efter omdannelsen kan der så laves en masse konstruktioner alt efter hvad dit behov er, der kan eksempelvis skubbes et holding ind i mellem som kan bruges som holding for det nystiftede selskab. I forhold til lån mellem selskaber er der også en række muligheder som en enkeltmandsvirksomhed ikke har, der kan eksempelvis lånes gennem mellemregninger eller overflyttes gennem skattefrie koncerntilskud/udbytteudlodninger.  

 

Men du er nok nød til at have en revisor til at hjælpe, for selve processerne heromkring kræver lidt "fagviden". Samtidig vil det også være træls at lave en fejl der udløser øjeblikkelig beskatning.

Tilmeldt 3. Sep 15
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 20:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper,

Tak for dit fyldestgørende svar - det stemmer godt overens med mine forventninger, og du har ret jeg vil selvfølgelig inddrage en revisor i udformingen af denne konstellation.

Go' aften,

Peter

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Har du brug for et lån med en overkommelig rente, Ansøg i dag, og vi kan begynde at arbejde med dig for at tage din virksomhed til det næste niveau. Med de investeringer, der vil blive gjort muligt at din virksomhed gennem en opstart lån program eller virksomhed lån gennem dag finansiering.

Kontakt os nu for yderligere information. E-mail: chriswinter321@gmail.com

tak

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)