Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Oprette firma eller benytte B-kort

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Mar 14
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 21:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer,

Jeg er blevet tilbudt en timelønnet stilling som træner ved siden af mit primære arbejde, og antallet af træninger vil variere alt efter hvor meget tid jeg har til at påtage mig træninger. Det er via et andet firma, som tilbyder personlige træninger og deraf så henviser til en træner (vi er flere trænere) der så står for den egentlige træning. Dette firma giver så pgl et tilbud på hvad det vil koste, og pgl afregner direkte med det firma som så betaler mig en timeløn for mit arbejde.

Jeg har derfor overvejet hvad der er bedst økonomisk for mig at gøre. Enten oprette en virksomhed der så videresender faktura til det firma der hyrer mig til træningen eller blot benytte mit B-kort. Jeg påregner ikke med at indkomsten bliver på mere end 40.000 før skat pr. år, i hvert fald ikke de første par år.

Er der nogen der kan komme med et par gode indspark til hvad jeg skal overveje af fordele og ulemper, eller er det ret ligetil hvad der bedst kan svare sig for mig?

Tilmeldt 4. Apr 14
Indlæg ialt: 103
Skrevet kl. 21:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Er det ikke tale om et grænsetilfælde, hvor det kan diskuteres, om der reelt er tale om selvstændig virksom eller om du bare er alm lønmodtager?

Tilmeldt 20. Mar 14
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 21:47
Hvor mange stjerner giver du? :

valget står vel netop mellem de to muligheder. Enten afleverer jeg mit b-kort og bliver aflønnet via det, eller jeg opretter et firma og deraf bliver hyret til at udføre træninger for dem (vel lidt som at udlicitere en del af en ordre, hvor de så beholder en del af betalingen og resten går til mig/mit firma).

Tilmeldt 4. Apr 14
Indlæg ialt: 103
Skrevet kl. 21:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Prøv at læs om afgrænsningen mellem at være lønmodtager og selvstændig erhvervsdrivende...

De prøver jo bare at lægge alt det administrative bøvl over på dig og det er useriøst..

Tilmeldt 20. Mar 14
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 22:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej, det gør de egentlig ikke. De er ligeglade med hvilken løsning jeg vælger, og jeg spørger så for at vide om der er nogle fordele at drive det som selvstændig fremfor timelønnet ansat :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:15
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg synes som mrjjensen det er grænse fald (eller nok over grænsen Smile ) . Jeg kan f.eks slet ikke se du har nogen risiko i projektet og det vil være ET af mange kriterier for selvstændig

Det ligner lønmodtager men du kommer også godt nok fra at lade det være honorar. som jeg ser det De skal så indberette det til skat som bidragspligt b indkomst og du skal forskudsregistrere og checke din årsopgørelse i rubrik 12 at det er korrekt med. Alternativet er løn ansat synes jeg - men honorar bør være OK 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Mar 14
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 08:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar.

Jeg havde ikke sat mig ordentligt ind i kriterierne for at stifte en virksomhed, men har læst op på det nu. Vil det være en risiko at jeg er afhængig af det primære firma kan betale de fakturaer jeg sender til dem? Eller at kunderne til hver en tid kan stoppe en proces mht træning og jeg dermed mister indtægt?

Jeg vil skulle tage nogle kurser som pt er betaling for egen lomme, så på den vis vil der være en udgift der skal dækkes af indtægterne. 

Som sagt, så er det ikk et område jeg tidl. har været henover og derfor beklager jeg hvis det er "dumme" spørgsmål :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Stamford:
Vil det være en risiko at jeg er afhængig af det primære firma kan betale de fakturaer jeg sender til dem? Eller at kunderne til hver en tid kan stoppe en proces mht træning og jeg dermed mister indtægt?
nej det mener jeg ikke rækker - det er lidt som en arbejdsgiver kan stoppe løn eller gå konkurs - det med kunder der kan stoppe er måske bedre - men lidt provisionsartet

Jeg synes stadigt det er risiko for at det ses som lønmodtager eller minimum honorar

Kurserne må stadigt i firma kun være update af eksisterende viden, ikke ny

Hør skat eller en revisor

vh John H 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Apr 15
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 12:56
Hvor mange stjerner giver du? :

forskellen ml ansat og oprette firma er jo også, at hvis man ikke får betaling for fakturaer, kan det være rimeligt besværligt at få inddrevet betalingen, ofte skal man via et inkasso forløb. Det er ofte nemmere hvis løn ikke bliver udbetalt at få dette inddrevet via en evt fagforening. Moms burde ikke blive et problem, da jeg mener, der ikke er moms på undervisning

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)