Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal jeg betale moms af Youtube og Twitch indkomst?

Side 3 ud af 3 (23 indlæg)
Tilmeldt 26. Feb 16
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 14:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Men, jeg sælger jo som sagt ikke noget. Pengene bliver givet til mig uopfordret og de modtager ikke nogen form for ydelse for deres penge. Det er faktisk ikke anderledes end hvis at jeg sender dig 200kr uopfordret, skal du betale skat af dette, ja! men moms? Det kan jeg ikke forstå.

Du benævnte selv i et par indlæg længere oppe at der ikke var moms på donationer som jeg beskrev dem. 

Whiskey skriver endvidere i denne tråd

"KristianThy, der er ikke moms på donationer som du beskriver dem. For at være omfattet af momsloven kræver det at der er sket "levering mod vederlag". Det er ikke tilfældet som du beskriver det, hvor betalingen sker frivillig og uden forventning om en modydelse."

Da der ikke sker nogen "levering mod vederlag" burde "donationer" vel være fritaget for moms? Det virker til at der er flere i denne tråd der er enige om dette, inklusive dig selv John? 

Det skal endvidere siges at mine "kollegaer" i Sverige og Tyskland ikke betaler moms af donationer og de opererer vel under samme regelsæt?

Misforstå endelig ikke min modargumentation, jeg er virkelig taknemmelig for dit svar, jeg prøver blot at præsentere det så godt som jeg kan :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er nok lidt specielt, men du skriver jo citat 

Jeg tjener penge på YouTube og Twitch igennem reklameindtægter samt månedlige abonnomenter og donationer

Det betyder vel, at de donationer du får har at gøre med den ydelserslevering - ikke fra reklame betaleren, men de som donerer gør det vel som tak for en ydelse - noget de ser noget de hører, og om du så kalder det donation eller ej - så kan jeg ikke se det som andet end momspligtig ydelses salg men - Whiskey har som altid et punkt - jeg har bare lidt svært ved at se at disse donationer ikke skulle være givet som tak for en ydelse

Der er masser af ydelser som sælges - IT programmer typisk - hvor der ikke tages penge men hvor man som bruger kan give en donation. Jeg ville tro det måtte ses som modydelse - men om en total løsrevethed fra youtupe " ydelsen og betalingen som "donation" er mulig, ved jeg ikke

Når du har en revisor på og forudsat det er en rigtig revisor der tager ansvar for svaret, så få det fra revisor og bare følg det og henvis til i alle det svar fra aut revisor hvis der bliver tvivl

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 26. Feb 16
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 15:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Ahh ja. Reklame indtægter og månedlige abonnementer skal der betales moms af, men i dette tilfælde sælger jeg jo en konkret ydelse (reklamer osv). Denne indtægt bliver direkte overført til min paypal fra Twitch og YouTube, hvorimod donationerne kommer fra enkelte individer og har derfor intet at gøre med de to platforme.

Ved siden af dette har min side en "paypal" knap som folk, hvis de har lyst (uopfordret), kan sende en donation til. Denne er på ingen måde relateret til YouTube eller Twitch, eller har noget at gøre med de reklamer som der bliver vist på begge platforme.

Hvis du har en paypal knap på din profil her på Amino og jeg så sender dig 200kr uopfordret. Skal du så betale moms af dette? Nu har du selvføgelig vejledt mig og så kan det vel ansees som værende betaling for en tjenesteydelse, men hvis dette nu ikke var tilfældet og vi ser bort fra dette.

Det er nok desværre en af disse sager som jeg blot bliver nødt til at tage en lang snak med min revisor om, da det ikke virker helt gennemskueligt. Uanset hvad så er jeg glad for hjælpen jeg har fået herinde. Det har forberedt mig langt bedere til den kommende samtale med revisoren.

Vh

Kristian

Side 3 ud af 3 (23 indlæg)