Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal jeg betale moms af Youtube og Twitch indkomst?

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)
Tilmeldt 26. Feb 16
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 21:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Ahh ja, det giver god mening. Mange tak!

Hvordan fungerer dette i forhold til de donationer jeg modtager? Donationerne er som sagt uopfordrede og afsenderne køber altså ikke noget (ingen faktura). Det svarer altså til at folk giver mig penge, men uden at de forventer at få noget igen. Der skal selvfølgelig betales skat af disse, men skal jeg også betale moms af dette?

Såvidt jeg kan forstå på nogle af mine "kollegaer" betaler de ikke moms af disse, men jeg har ikke kunnet få et godt svar på hvorfor.

Sig endelig til hvis jeg stiller for mange spørgsmål John, du har allerede bidraget rigeligt! Jeg er dog sikker på at mange i fremtiden vil stille de samme spørgsmål, da youtubing/streaming efterhånden bliver mere og mere udbredt :)

Tilmeldt 10. Jun 10
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 21:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Men er Youtube reklamer ikke adsense?
Det mener jeg det er - også skal du ikke betale moms - jvf erhvervsblogger.
Synes det er lidt en gråzone med Youtube for hvornår kan noget defineres som værende at sælge en service - når der er tale om en video på youtube. Jo du tilbyder reklame plads - og derfor sælger du en service ?? Hmm ville gerne se et bindende svar fra skat på dette

Tilmeldt 26. Feb 16
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 22:04
Hvor mange stjerner giver du? :

I forhold til nedenstående udtalese fra Erhvervbloggeren, tyder det jo på at det er firmaet man sælger til som har ansvaret for at betale moms, og at youtuberen kan slippe for dette så længe man lever op til de krav. Hvis dette er rigtigt gælder det vel for alle reklame indtægter fra udlandet, og ikke blot googles adsense?

"Hvis du anvender Adsense på din hjemmeside er dette momsfrit. Dette skyldes at det er et salg af en ydelse til et andet EU-land og her er det altså køberen (Google) der er ansvarlig for momsen – ikke dig. Alle Adsense udbetalinger sker fra Google i Irland, hvilket netop gør at du sælger til et andet EU-land. Derfor skal du ikke afkræve din udbetaling inkl. dansk moms fra Google, når du får Adsense indtjening.

For at kunne sælge momsfrit til Google skal du dog ifølge Skat følgende krav:

  • Du skal dokumentere at Google er en virksomhed. Dette sker ved at Google ved sine udbetalinger angiver sit momsnummer.
  • Du skal tjekke om Googles momsnummer er gyldigt. Dette skal du gøre hver kvartal og kan gøres her.
  • Du skal på fakturaen skrive “omvendt betalingspligt” eller “reverse change” for at indikere at det er Google der har ansvaret for momsen. Du kan også vælge at henvise til momsdirektivet.
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:25
Hvor mange stjerner giver du? :

KristianThy, der er ikke moms på donationer som du beskriver dem. For at være omfattet af momsloven kræver det at der er sket "levering mod vederlag". Det er ikke tilfældet som du beskriver det, hvor betalingen sker frivillig og uden forventning om en modydelse.

Tilmeldt 26. Feb 16
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 22:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Fedt, mange tak Whiskey. I såfald går jeg udfra at det blot skal indberettes som almindelig b-indkomst sammen med resten? :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:32
Hvor mange stjerner giver du? :

donation uden moms - salg af annoncer som adsence og moms reg - med importmoms

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 22:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Christoffer:

Men er Youtube reklamer ikke adsense?
Det mener jeg det er - også skal du ikke betale moms - jvf erhvervsblogger.

Jeg tror i roder rundt i begreberne. Der er stor forskel mellem at skulle betale moms og være pligtig til at blive momsregistreret.

Man har pligt til at lade sig registrere før omsætningen runder 50.000 kr., om du så rent faktisk skal afregne salgsmoms er en helt anden sag.

Næsten alle der sælger til adsense, youtube, m.fl. sælger til udenlandske selskaber/virksomheder. Om de ligger i et andet EU land eller udenfor EU er rent praktisk ikke så afgørende. Salgene er momspligtige (det er der ingen tvivl om) men når du sælger en ydelse til en virksomhed udenfor DK er denne virksomhed pligtig til at afregne salgsmomsen på vegne af dig. Dvs. du skal ikke betale salgsmoms, du skal blot fortælle skat på din momsindberetning at du har solgt for X antal kroner til en udenlandsk virksomhed (hvilken rubrik (B eller C) afhænger af om kunden har hjemsted indenfor eller udenfor EU)

Christoffer:

Synes det er lidt en gråzone med Youtube for hvornår kan noget defineres som værende at sælge en service - når der er tale om en video på youtube. Jo du tilbyder reklame plads - og derfor sælger du en service ?? Hmm ville gerne se et bindende svar fra skat på dette

Det kan godt være en del personer ikke tænker på dette som en tjenesteydelse, men momssystemet (herunder momsloven) er relativt firkantet formuleret på dette felt og efterlader ingen tvivl. Enten sælger du en vare, hvis ikke så er resten lig med en tjenesteydelse, der findes i momsloven ingen andre definitioner!

Svaret i momsloven findes i øvrigt i § 4, stk. 1. (

Tilmeldt 26. Feb 16
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 01:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for jeres svar, de har været uundværlige! :)

uundværlige

Tilmeldt 26. Feb 16
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 14:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen Amino!

Jeg har grundet det ret forvirrende system besluttet mig for at kontakte en revisor som kan hjælpe mig igennem dette forløb.

Jeg har kun haft en hurtig indledende samtale med ham, men i følge ham lød det som om at jeg eventuelt skal betale moms af mine donationer, hvilket jeg ikke helt kan forstå.

Ydermere er det ekstra bekymrende i forhold til den nye "one-stop moms" regel, da dette ville betyde at jeg skulle kunne dokumentere hvor i verden alle mine donationer kommer fra. Da jeg nemt kan få mellem 250-500 individuelle donationer over en måneds tid (store som små) og den eneste information jeg har fra dem der donerer er deres brugernavn og paypal emailadresse, så er det nærmest umuligt for mig at kunne dokumentere deres hjemland og adresse, så jeg ved ikke engang hvordan dette skulle kunne lade sig gøre.

Hvad tænker i om dette? Jeg har som sagt kun haft en kort indledende samtale med ham, så tingene kan selvfølgelig ændre sig, men det gjorde mig dog ret bekymret.

Mange tak for jeres hjælp! :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:41
Hvor mange stjerner giver du? :

det du kalder donationer er - ydelsessalg - I det omfang pengene kommer fra private i EU kommer du ikke uden om, at du skal kende deres land helt enkelt, og deres navn ligeså. Du må lave noget hvor de vælger fra rullegardin eller andet, så du får landet og navnet som krav for handlen (eller ved bruger oprettelse), ellers kan du ikke lovligt gennemføre dit projekt. Om de betaler via paypal eller bank eller andet er underordnet, men du må ikke erhvervsmæssigt sælge til nogen uden at kunne identificere dem præcist = navn og adresse - land - både rent hvidvask og dokumentationsmæssigt, og i dit fald - overfor onestop shop

At du finder det besværligt kan mange givet forstå, men du kommer ikke uden om

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)