Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal jeg betale moms af Youtube og Twitch indkomst?

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)
Tilmeldt 26. Feb 16
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 20:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle sammen! 

Jeg håber I kan hjælpe mig lidt her, da jeg ellers ikke ved hvem jeg skal spørge.

Jeg tjener penge på YouTube og Twitch igennem reklameindtægter samt månedlige abonnomenter og donationer. Mit arbejde betragtes som værende informativt/underholdende. Jeg hverken sælger deciderede varer, eller konkrete ydelser (såvidt jeg ved?)

Mit spørgsmål er; udover at betale almindelig indkomstskat, skal jeg så også betale moms? Jeg sælger jo som sådan ikke en vare eller en typisk serviceydelse, men jeg forventer dog at tjene over 50.000kr årligt.

Både Twitch og Youtube betaler mig fra udlandet, og jeg har altså derfor ingen dansk "løn".

Jeg forstår selvfølgelig at der kan være visse fordele ved at være momsregisteret, men i mit tilfælde ville jeg hellere undgå at betale 25% i moms, da fordelene ikke opvejer ulemperne finansielt.

Jeg håber I kan belyse situationen lidt for mig. Jeg undskylder på forhånd hvis spørgsmålene er en smule vage, men det skyldes blot min manglende viden på området.

Med venlig hilsen

Kristian.

Fra Birkerød
Tilmeldt 28. Feb 13
Indlæg ialt: 216
Fra  Perfect-Body Skrevet kl. 21:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg mener ikke at man skal betale moms af reklameindtægter, men jeg er helt sikker på at du skal betale skat af dem.
Du behøver derfor ikke have et firma til din YouTube kanal, men det kan være smart, hvis du vil trække nogle af udgifterne fra (internet, mikrofon, computer, reklamer osv.).

Fra Randers
Tilmeldt 8. Jan 07
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 23:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Her er et link der nok vil kunne hjælpe dig.

http://www.amino.dk/forums/t/217335.aspx

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:28
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 26. Feb 16
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 00:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres svar.

Grunden til at jeg var tvivlende var at jeg hørt nogle rygter om at der ikke var moms på reklameindtægter eller indtægter fra udlandet.

Jeg må nok desværre acceptere at jeg skal betale moms så.

Tak for hjælpen!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Nah - du skal momsregistreres - men det er ikke det samme som at det er en udgift. Du vil normalt få helt samme netto ud af det når du giver moms CVR til udbyderen for som moms reg sælger han netop til dig med reverse charge = ingen moms - du skal bare angive det - men det er ingen omkostning (det er moms aldrig for en momsregistreret faktisk  - for han kan jo altid trække købsmoms fra hvis den er fra DK og betaler den ikke når det er fra udlandet - SÅ det de du har hørt er at du ikke skal af med penge til moms og det er helt korrekt - du skal blot angive som EU salg moms eller salg uden for EU moms i momsangivelsen når du er momsregistret

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 26. Feb 16
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 17:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for dit svar John. Jeg skulle lige læse lidt frem og tilbage inden jeg ville svare igen.

Jeg faldt tilfældigvis over en artikel fra erhversblogger.dk (http://www.erhvervsblogger.dk/moms-af-adsense-og-affiliate-marketing/), her står der "

Hvis du anvender Adsense på din hjemmeside er dette momsfrit. Dette skyldes at det er et salg af en ydelse til et andet EU-land og her er det altså køberen (Google) der er ansvarlig for momsen – ikke dig. Alle Adsense udbetalinger sker fra Google i Irland, hvilket netop gør at du sælger til et andet EU-land. Derfor skal du ikke afkræve din udbetaling inkl. dansk moms fra Google, når du får Adsense indtjening.

For at kunne sælge momsfrit til Google skal du dog ifølge Skat følgende krav:

  • Du skal dokumentere at Google er en virksomhed. Dette sker ved at Google ved sine udbetalinger angiver sit momsnummer.
  • Du skal tjekke om Googles momsnummer er gyldigt. Dette skal du gøre hver kvartal og kan gøres her.
  • Du skal på fakturaen skrive “omvendt betalingspligt” eller “reverse change” for at indikere at det er Google der har ansvaret for momsen. Du kan også vælge at henvise til momsdirektivet.

Det at det er køberen (Google) der har ansvaret for momsen kaldes for omvendt betalingspligt eller reverse change. Dette fremgår af momsdirektivet fra EU. Google forklarer også lidt om det her.

Man skal også indberette salget af momsfrit salg i systemet “EU salg uden moms” under tast-selv-service. Værdien af det samlede salg i perioden skal du oplyse i momsangivelsens rubrik B – ydelser. "

Er dette hvad du referer til i dit tidligere indlæg

Altså, jeg skal betale moms, men jeg kan fratrække det totale beløb og ender altså med ikke at have nogen udgift på dette? I mit tilfælde er det ikke google, men Curse (USA) som laver udbetalingen, men det burde være det samme.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:06
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 26. Feb 16
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 18:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg spørger nok lidt dumt nu, men hvad er det jeg eksporterer? Jeg sælger jo som sådan ikke nogen konkret vare. Jeg har derfor heller ikke noget produkt jeg fastsætter en pris på. 

Jeg beklager det banale spørgsmål, men jeg er helt ny i denne verden og mange jeg har svært ved at forstå systemet. Jeg er derfor også meget taknemmelig over for den hjælp du giver mig.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Du sælger en ydelse - tilbyder en reklameplads som jeg læser det du skriver - så ydelsessalg til uden for USA i dit tilfælde

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)