Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring finansiel leasing Dinero

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 1. Jul 15
Indlæg ialt: 21
Fra  Fit Horse Fysio Skrevet kl. 23:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg vil høre, om der er nogen herinde der har erfaring med bogføring af finansiel leasing i Dinero?

Min revisor har anbefalet at jeg opretter aktivet og herefter bogfører den månedlige ydelse som Diverse inkl. moms.

Når jeg opretter aktivet, fratrækker systemet automatisk momsen - samtidig fratrækkes momsen fra min kvartalvise ydelse, og den slags dobbeltkonfekt duer jo ikke.

Så, hvad har I andre gjort (hvis der er andre :))?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Uden at være stensikker på problemet - så kan du jo sagtens lave en konto for småanskaffelser eller andet -UDEN moms og dermed fratrækkes moms jo ikke. 

Ydelsen - hvis jeg forstår dig ret er så mulig at køre med moms - men så må du jo ikke samtidigt tage udgiften som straksafskrivning - så skal det jo kun tages per ydelse med moms

Din revisor bød da ud fra kendskab til den form for leasing - her finansiel som der er tale om, vide helt præcist om hele beløbet afskrives fra start - eller som det virker-  i rater med moms og begge dele duer i sagens natur ikke - men det skal din revisor nu faktisk vide

Det er muligt at du har den fulde moms fra start men som du beskriver det med moms per ydelse, så lyder det som om hver ydelse også skal bogføres hver for sig - og ikke som en afbetaling

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Jul 15
Indlæg ialt: 21
Fra  Fit Horse Fysio Skrevet kl. 23:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for hurtigt svar.

Kontakten med min revisor ang. dette, var ikke så meget den finansielle del, men helt praktisk hvordan det gøres i Dinero. Det er noget kringlet.

Dinero anbefaler at man opretter et finansbilag for at akitvere aktivet og angive momsen (skal angives i anskaffelsesåret, så vidt jeg har forstået) samt for at kunne afskrive på aktivet. Dette har jeg gjort, og dermed har Dinero trukket den fulde moms fra.

Samtidig betaler jeg jo så en leasingydelse hvert kvartal, her er momsen angivet, og bogføres sådan.

Er det muligt at jeg laver en konto for anskaffelser, og samtidig kan afskrive på aktivet? Og dermed betale momsen kvartalvis?
I så fald må jeg vel annullere finansbilaget, og aktivet er så ikke angivet som aktivt?

Anskaffelsen har en værdi på 28.000, hvis det hjælper noget, med en kvartalvis ydelse på ca. 2300 kr.

Jeg tror jeg har forvirret mig selv godt og grundigt på den her ;/

Hilsen Sofie

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes din revisor skal kunne sige præcist hvordan - og er forvirret over at du skrive momsen trækkes kvartalsvist men udgiftgen skal trækkes fra start helt samlet -  og i øvrigt kan leasing selskabet også hjælpe med at anvise men jeg synes ud fra det du skriver - at det er uklart om du skal afskrive hele aktivet up-front - når momsen trækkes kvartalsvist helt enkelt - men det SKAL din révisor kunne sige dig 100% helt uafhængigt af program. 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Sofiega:

Min revisor har anbefalet at jeg opretter aktivet og herefter bogfører den månedlige ydelse som Diverse inkl. moms.

Hvis du spørger på vegne af din enkeltmandsvirksomhed (fremgår af din signatur)? 

Hvorfor er det at du ikke bare vælger operationel leasing i stedet for finansiel leasing, så skal du kun bogføre de periodiske ydelser og du slipper for at udarbejde en afbetalingsprofil og bogføre denne. I sidste ende har det ingen betydning for dit resultat om du vælger det ene eller andet, det er udelukkende et regnskabsteknisk værktøj, og hvis aktivet kun koster t.kr. 24 i indkøb er det virkelig småpenge resultatet flytter dig fra det ene år til det andet. Vælg nu det nemmeste!

Umiddelbart er det jo en konkret vurdering hver gang om man skal operationel eller finansiel leasing, så mon ikke din revisor kan følge at du ud fra nemheds-betragtning vælger operationel leasing, i øvrigt skulle det undre mig meget hvis ikke også der findes en regnskabsfaglig begrundelse.

Er det fordi du gerne i regnskabet vil fortælle banken du har et leaset aktiv, så kan du jo evt. oplyse det i en note(det er noget nemmere end al den beregning og bogføring finansiel leasing medfører).

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Sofiega:
Min revisor har anbefalet at jeg opretter aktivet og herefter bogfører den månedlige ydelse som Diverse inkl. moms.

Hvis man vælger at optage aktivet under status, vil det så ikkw ved finansiel leasing kun være afskrivninger og "rentedelen" som påvirker driften?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Whiskey:

Sofiega:
Min revisor har anbefalet at jeg opretter aktivet og herefter bogfører den månedlige ydelse som Diverse inkl. moms.

Hvis man vælger at optage aktivet under status, vil det så ikkw ved finansiel leasing kun være afskrivninger og "rentedelen" som påvirker driften?

Jo, men på sigt er summen af afskrivninger + beregnet rente lig med ydelsen ved operationel leasing.

Det ender som et periodiseringsspørgsmål. 

Tilmeldt 1. Jul 15
Indlæg ialt: 21
Fra  Fit Horse Fysio Skrevet kl. 10:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper

Jo, det drejer sig om en enkeltmandsvirksomhed.

Efter endt leasingperiode kan jeg købe udstyre for den nette sum af 1 kr. Som jeg har læst mig frem til, så kan operationel leasing ikke benyttes hvis jeg ender med at eje udstyret, er det korrekt?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Sofiega:

Efter endt leasingperiode kan jeg købe udstyre for den nette sum af 1 kr. Som jeg har læst mig frem til, så kan operationel leasing ikke benyttes hvis jeg ender med at eje udstyret, er det korrekt?

Det kan man ikke sige så konsekvent.

Det er altid en konkret vurdering, og rettigheden til efterfølgende køb er blot en faktor i denne vurdering.

Sofiega:

Jo, det drejer sig om en enkeltmandsvirksomhed.

Og netop derfor er det (efter min mening) at skyde gråspurve med kanoner hvis du skal til at beregne og postere finansiel leasing. Og hvis det er fordi du som regnskabsklasse A virksomhed vælger at aflægge frivillig årsrapport, så vil en leasing-kontrakt i den størrelse du beskriver næppe rykke ved begrebet "retvisende billede"

Tilmeldt 1. Jul 15
Indlæg ialt: 21
Fra  Fit Horse Fysio Skrevet kl. 11:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok - altså for mig skal det bare været så enkelt som muligt.

Så med den operationelle leasing skal jeg bare betale ydelserne som en del af driften?

Og hvordan med aktivering og afskrivning af aktivet? 

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)