Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ændring af ejeraftale

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg stiftede en virksomhed med 2 kamerater for nogle måneder siden. Det er inden for high tech. I vores ejeraftale har vi delt virksomheden op 33,3% til hver. Vi skrev også om at hver partner skal smide en del penge ind i virksomheden inden for et halvt år. Så har vi også aftalt mindst 16 timers arbejder pr. uge pr. partner. Foruden det har vi en konkurrenceklausul.

Nu er der gået to måneder og jeg har arbejdet næsten dobbelt de timer der er aftalt, mens de har logget under 5 timer hver. Det er jeg naturligvis ikke så glad for. 

Partner 1 har nogle kompetencer der er vigtige til virksomheden. Har snakket med ham og han er villig til at give mig en større andel. Det ville jeg have det OK med. Så ville han skulle arbejde nogle færre timer. Partner 1 har en anden indkomst allerede, så han har lovet at støtte mig i enhver beslutning.

Partner 2 har ikke nogle nødvendige kompetencer. Hvis han stoppede i dag, ville vi ikke mærke noget.

Jeg overvejer derfor at smide partner 2 ud. Fra ejeraftalen:

"Frem til 31. december 2016 kan køberetten gøres gældende for samtlige kapitalandele tilhørende en Part, som ophører med at arbejde i Selskabet eller misligholder minimums-arbejdsforpligtelsen;"

Kan jeg smide partner 2 ud og beholde partner 1? Selv om vi ikke har krav på det, ville jeg være villig til at give ham sin investering tilbage.

Er det en lang process at ændre hvor kapitalandelene? Vi overvejer nemlig at finde en ny partner.

Nogen der har prøvet denne process og kan give nogle råd? Vil helst slutte i gode forhold (selv om det kan være lidt svært).

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:32
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg synes det er lidt uklart hvad i driver. Den med at i ejeraftalen har I aftalt at I ejer 33,3% hver peger på interessentskab - kapitalandelene lyder som selskab.

Det gør ret stor forskel i det praktiske. Jeg synes I skal lade en advokat eller revisor gennemgå aftalen i alle fald, med mindre ham du vil have ud er helt med på den - og så er det jo at betale ham ud - købe hans anparter hvis det er et selskab - og der vil der så kunne udløses beskatning - lige som der evt vil kunne i I/S form så derfor skal I også afklare det

Siger 2 nej til at sælge trods aftale og hævder at have arbejdet eller andet - så kan den trække tænder ud - men er det i selskabsform kan han jo i princip sættes fra at arbejde - fyres hvis han er med direktør osv og så kan I jo trække løn i to andre, så der ikke er noget sjov for den sidste ved at beholde ejerdelen

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:34
Hvor mange stjerner giver du? :

så er det jo bare - forudsat han respekterer aftalen - at han sælger sinde andele til jer andre eller til dig alene til den pris I bliver enige om. Er det stiftet med 300 kr fra ham og han vil sælge til 300 kr så er der ingen skat i det

I skal så bare ændre ejerbog som er på selskabets addresse  - ejeraftalen til kun at være to og måske andet hvis du nu bliver 2/3 ejer eller I bliver 50/50 + ændre off. ejerregister og give jeres lovpligtige arbejdsskade forsikring (lovpligt uanset løn/omsætning) besked om der nu kun er to den skal omfatte så I sparer lidt der

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Fint, fint.

Hvad er den bedste måde at gøre det på? Synes det er svært at sige det til nogen man har haft et vendskab med i 2 år.  Til gengæld har jeg ikke noget problem med at han ender vores vendskab

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

der er kun den direkte kontakt  og ja det er da ikke så rart-. Der hvor den bliver op ad bakke er hvis han siger nix - jeg gir pokker i aftalen og vil ikke sælge, for så skal I have den i retten, og det er dyrt og ikke morsomt. Derfor handler det om at få det aftalt på en ordentlig måde helt enkelt. Jeg synes måske aftalen i sig selv er lidt besværlig - med at hvis man ikke arbejder mindst xx timer så skal man være klar til at træde ud - og en logning af arbejdstimer osv, selv om jeg forstår intentionen. Ofte er det jo lettere at regulere arbejdstiden med løn så man ikke får noget for ikke at lave noget osv

nå - men det er bare at tale det igennem og finde løsning

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Vejen frem må være en direkte aftale med vedkommende. Det forekommer mig at være problematisk at ejeraftalen kun gør gældende over for en person, når der er reelt er to som ikke overholder aftalen.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 19:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Rent juridisk tvivler jeg stærkt på, at du har mulighed for at få den ene kapitalejer ud. Og uanset så er økonomien ved et sagsanlæg så tung, at du må håbe på at du kan få en aftale med din "tidligere" ven.

Dvs. du kan lige så godt forsøge at gøre dig tanker om, hvordan du ville se det, hvis du var i din tidligere vens sko og tilbyde ham en ordning, som du mener, at du selv ville have accepteret, hvis du havde været ham.

Selv om det nok er træls at høre, så er min erfaring dog også, at mange kapitalejere har nemmere ved at se deres egen indsats frem for andres. Da I startede, var der vel en grund til, at I 3 gik sammen, ikke?

Hvis du generelt yder langt mere end de andre, så kunne dette løses ved at du får løn for dit "overarbejde" og at du på denne måde kompenseres.

Fra København
Tilmeldt 10. Dec 08
Indlæg ialt: 265
Skrevet kl. 20:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Undskyld jeg skal bare lige høre, om i diskuterer et beløb på 900kr eller 900.000kr? Hvis det kun er 900kr, hvor stort er problemet så? Kan du ikke købe den anden ud? Hvis det er 900.000kr er det straks noget andet Cool

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Rikke Wagenblast Sørensen:

Rent juridisk tvivler jeg stærkt på, at du har mulighed for at få den ene kapitalejer ud. Og uanset så er økonomien ved et sagsanlæg så tung, at du må håbe på at du kan få en aftale med din "tidligere" ven.

Dvs. du kan lige så godt forsøge at gøre dig tanker om, hvordan du ville se det, hvis du var i din tidligere vens sko og tilbyde ham en ordning, som du mener, at du selv ville have accepteret, hvis du havde været ham.

Selv om det nok er træls at høre, så er min erfaring dog også, at mange kapitalejere har nemmere ved at se deres egen indsats frem for andres. Da I startede, var der vel en grund til, at I 3 gik sammen, ikke?

Hvis du generelt yder langt mere end de andre, så kunne dette løses ved at du får løn for dit "overarbejde" og at du på denne måde kompenseres.

Hmm... det var det jeg frygtede. Partner 1 har sagt til mig at han har det ok med hvad som helst jeg beslutter og bakker op om det.

Det er en god pointe med indsatsen. Lad mig sige det sådan her (og det har partner 1 også sagt). Hvis jeg sagde op i dag, ville de være tilbage i nul. Jeg har kontakt med alle mulige kunderne, udviklet produktet, lavet alt administrativt og meget mere. De har tilsammen lavet en logo og sendt en email med nogle filer. Hvis de sagde op i dag ville virksomheden ikke mærke nogen forskel.

Grunden til at partner 2 er med er fordi vi startede på et andet project sammen, hvor nogle lidt mærkelige årsager fik det til at ende med at han kom med i det her firma. Partner 1 valgte jeg selv p.gr.a. hans kompetencer.

Som sagt, selskabet har kun omkring 900kr lige nu. Alt værdigen ligger i den viden jeg har lige nu og behovet i markedet. Selskabet har ikke råd til at betale løn til mig.

Foresten, så foreslog partner 1 også at vi bare lukkede butikken og startede det igen med noget omstrukturering (som ændringen af ejerandele og udskiftning af teamet). Gik ikke med til det da det lyder lidt som en skjult måde at smide partner 2 ud...

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)