Vi står på trapperne til at lancere et nyt koncept. Vi har fået lavet en landingpage, dog uden nogen funktioner ud over en kontaktformular nederst.
Jeg går nu og grubler over hvornår det er smartest at gøre sig selv synlig på de sociale medier? Skal man bare få oprettet og komme igang, eller skal man vente til det er kommet lidt gang i det hele, og har noget relevant indhold at smide op på sin facebook osv?
Jeg vil selv nok være den type der helt klart ventede indtil alt spillede - for at undgå at miste momentum og den hype der altid opstår når man offentliggør noget.
Dog har jeg oplevet folk der har startet deres markedsføring lang tid før, hvorfor det har haft en ret god effekt som en langtrukket teaser til produktets endelige lancering.
Det kræver dog lidt grundige overvejelser, og sidstnævnte kan kun fungere hvis man i venteperioden har relevante nyheder, updates og historier at dele, som understøtter og bidrager til forventningsglæden.
Jeg tror også mest vi er til at vente lidt endnu. Så kunne man oprette siden og måske have en masse materiale klar, så man kan opdaterer dagligt det første stykke tid?
Spørgsmålet er om du kan skabe for dine følgere her og nu? Hvis du ikke har mulighed for dette er det for tidligt. Brug i stedet tiden på at planlæg et forløb med løbende opslag i startfasen, hvor du virkelig får promoveret din forretning optimalt. Husk at inddrag dine følgere :-)
Jeg er nok også mest tilhænger af, at vente til I er køreklar. Først og fremmest ville jeg bruge tiden på at finde ud af, hvad I vil med Facebook. Skabe relationer til kunder, få nye kunder, være oplysende, skabe salg etc. Dernæst kan I lave en lave strategi for indholdet af opslagene, planlægge i hvilken rækkefølge de skal komme og hvornår (både dage og tidspunkter). Man kan opsætte siden uden at offentliggøre den, så det kan I også arbejde med. :)
Efterhånden som I får følgere, så gør som Simon skriver, inddrag dem. Husk også at bruge statistikken, hvor I bl.a. kan se hvornår jeres følgere er online, og planlæg opslag ud fra det, således bliver jeres opslag mest effektive.
Jeg har lige spurgt en rådgiver inden for sociale medier, og hans råd var faktisk, at vi fik den oprettet med det samme.
Så vi kunne involvere kunderne i vores rejse igennem opstarten af firmaet - gerne gøre det så personligt som muligt. Han påpeger at vi på den måde kan skabe en god base for launch af konceptet.
Han råder os til at fokusere på at skabe en relation til kunden.
Det giver meget god mening - Det afhænger jo også helt af hvad jeres koncept egentlig er, hvilket jeg tænkte på efterfølgende (Behøver du selvfølgelig ikke oplyse, hvis du ikke lyster).
Dog vil jeg stadig, holde fast i, at det er vigtigt at I får lavet en strategi for Facebook. Så det bliver målbart om jeres tid på mediet er værdifuldt for jer over tid. :)
Sæt jer nogle klare mål, vurder hvor meget tid I vil bruge (i snit), hvad gør I, hvis der kommer kritik eller klager (det gør der selvfølgelig ikke, for I er jo mega gode ;), men det er rart være på forkant) osv. :)
Altså jeg vil sige at det er helt afhængende af hvilket produkt du vil sælge.
Jeg har haft gode erfaringer med at starte en Facebook "hype" kampagne inden projektet var køreklart, mens i andre tilfælde har det været nødvendigt at vente til der er gang i forretningen.
Det afhænger selvfølgelig også af om du har noget at fortælle om, i løbet af opstarten?
Der er faktisk ikke så meget at fortælle lige nu. Det er stadig i støbeskeen - Men vi er igang med at få lavet en "prototype" af hjemmesiden. Jeg vil gerne smide den op i næste uge, så kan du måske se om det kunne være en ide med facebook :)