Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dansk Holding selskab med Spansk SL (aps) hvordan?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 16. Jan 16
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 16:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej kære Aminoer :-)

for at starte med en kort briefing hvad situationen omhandler.

jeg er Bosat i Spanien, dog stadig med dansk registreret adresse.

Jeg skal starte et callcenter op og har sådan set fået styr på alt hvad det omfatter med, systemer, samarbejdspartner aftale osv.

MEN man skal jo gerne have mindst ligeså meget fokus på den konstruktur man fastlægger i ens virksomhed

jeg er kommet frem til at starte et dansk holdingselskab, med et spansk sL(Aps) driftselskab.

mit spørgsmål ligger så på hvordan man får gjort dette, skal jeg starte med at få oprettet det danske holdingselskab, og hvordan får jeg så registreret det Spanske SL, som et (datterselskab/driftselskab) underlagt i mit danske holdingselskab?'

er der evt. andre lovgivninger omkring flytning af overskud, fra det spanske SL og ind i mit danske Holding?

Mvh. Kasper! :-)

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 17:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kasper, 

Flytning af overskud vil jeg ikke svare på da jeg ingen erfaring har i det spanske. Dog skal du kigge efter traditionel udlodning for datterselskaber når du søger dig rundt omkring. 

Ja, part 1 er at starte det danske holding selskab - det er jo kort sagt det selskab der agere som udøvre i at skabe et spansk datterselskab. 

Typisk skal du være opmærksom på at ved at have det som et datterselskab, så hæfter moderselskabet for eventuelle tab - dvs hvis datterselskabet går konkurs med fx 1 million kroner ubetalt gæld, så kan kreditore "hente" disse penge i din danske "holding" da det agere mere end bare holding - men faktisk moderselskab

Du kan alternativt kigge efter en konsktruktion hvor der bliver stiftet som et selstændigt selskab med dit holding som ejer, der er nok nogle andre kapital krav - som du nok undgår ved at lave datter-tricks'et.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 19:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Jannik Hansen:

Typisk skal du være opmærksom på at ved at have det som et datterselskab, så hæfter moderselskabet for eventuelle tab - dvs hvis datterselskabet går konkurs med fx 1 million kroner ubetalt gæld, så kan kreditore "hente" disse penge i din danske "holding" da det agere mere end bare holding - men faktisk moderselskab. 

Hvordan kommer du frem til den konklusion?

Den eneste måde (som jeg ser det) et moderselskab hæfter for en gæld i et datterselskab er hvis de har kautioneret på en eller anden måde. 

Derudover hvad mener du med "mere end Holding"?, et Holding er vel i bund og grund bare en betegnelse man bruger om et selskab hvis formål er at besidde (primært) ejerandele i kapitalselskaber. Et selskab som ejer 100 % af et andet selskab vil altid være moderselskab.

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 19:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Hvordan kommer du frem til den konklusion?

Hej Jesper, 

Jeg kender SLET IKKE Spanien i business sammenhæng. Derfor kan jeg kun udtale mig om konstruktioner jeg kender til. 

Eksempelvis et EU-selskab der vil oprette en fillial i DK - vil mig bekendt stå indenfor tab i den danske fillial (se et tilfældigt linkGoogle til konstruktionen). 

Om det er en juridisk forskel på en fillial og datterselskab - og den spanske virksomhedslov - der skal der klogere folk til. 

Tilmeldt 16. Jan 16
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 19:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Dels kan man flytte overskuddet skattefrit til holdingselskabet og få placeret  overskuddet i "sikkerhed" for det tilfælde datteren (driften) går nedenom og hjem. Når man driver virksomhed, er der jo altid den forretningsmæssig risiko for at driften slår fejl, eller at driften medfører, at driftsselskabet i falder et erstatningsansvar eller lignende. Har man ikke noget holdingselskab, indebærer det, at alt hvad man har sparet op i virksomheden "går med i faldet". Har man derimod et holdingselskab, står udloddede (skattefrie) overskud i sikkerhed. Man kan starte (dagen efter) påny med den skattefrit opsparede kapital, der anvendes som indskud i en nyetableret datter. Kun driftsselskabet hæfter for kreditorer og for dem driftsselskabet har indgået aftaler med. 

tænker da ikke der er flere former for underselskaber altså at det er delt op i et "driftselskab og datterselskab" det er vel helt det samme.

moder selskab er jo bare betegnelsen for et holding da et holding er moderen til underliggende selskaber og hermed (datterselskaber) da de er eget af et holding.

fidusen må jo netop være at man kan stille pengene i sikkerhed hvis man skulle miste en kunde og fortsat stå med en stor regning, hvorpå man så kan overflytte alt overskud med tiden til holding, så kreditorer ikke kan få disse penge fra den pulje.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 20:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Jannik Hansen:

Eksempelvis et EU-selskab der vil oprette en fillial i DK - vil mig bekendt stå indenfor tab i den danske fillial (se et tilfældigt link på Google til konstruktionen). 

Om det er en juridisk forskel på en fillial og datterselskab - og den spanske virksomhedslov - der skal der klogere folk til. 

Hvorfor skrev du ikke bare fra starten du ville foreslå en selskabskonstruktion end den trådstarter spørger om. Et filial er jo ikke et datterselskab i forhold til den Holding-konstruktion trådstarter foreslår.

Der burde ikke skulle klogere folk til for at kunne konkludere et dansk Holdingselskab aldrig ville kunne hæfte for gæld i et spansk datterselskab med mindre der er et hæftelses/kautionsforhold.

Tilmeldt 16. Jan 16
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 21:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Så hvad ville være og
Foretrække i denne situation? :-)

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 22:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

kasper henriksen:

Så hvad ville være og
Foretrække i denne situation? :-)

Det kommer jo lidt an på hvad dine fremtidsplaner er, såvel for den påtænkte virksomhed som din egen bopæl.

For umiddelbart hvad vil du med et holdingselskab i DK? Hvis du bor i Spanien, hvorfor så ikke etablere alle selskaberne dernede. Et selskab i DK giver jo en indblanding af danske skatteregler oveni de spanske.

Om der overhovedet skal etableres et holdingselskab må (som jeg ser det) afhænge af de spanske skatteregler i forhold til primært aktie- og udbyttebeskatning. Hertil er det jo nok nødvendig at rådføre sig med en spansk revisor eller lign.

Tilmeldt 6. Sep 12
Indlæg ialt: 317
Skrevet kl. 22:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jesper_nl:
Om der overhovedet skal etableres et holdingselskab må (som jeg ser det) afhænge af de spanske skatteregler i forhold til primært aktie- og udbyttebeskatning. Hertil er det jo nok nødvendig at rådføre sig med en spansk revisor eller lign.

MEGET rigtigt og godt formuleret! 

Som jeg husker det, så har DK opsagt sin skatteoverenskomst med Spanien, hvorfor det udelukkende er de spanske udbytteregler, der bestemmer beskatningen til et DK-holding.

Jf. dansk skatteregler, så er der skattefrit udbytte fra datterselskaber, hvor holdingselskabet besidder mere end 10 % af aktierne. Men da mange lande har skat på udbytte til holding, kræves en skatteaftale med det pågældende land for skattefri udlodning. 

Så trådstarter skal have fat i nogle, der er stærk i spansk skatteret. 

Tilmeldt 16. Jan 16
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 18:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Fremtidsplanerne Med firmaet er ikke et enkelt callcenter i spanien.

Planerne er forskellige destinationer rundt omkring i verden. Hver gang timingen og overskuddet er der til det, så vil der blive åbnet en ny afdeling. Jeg vil senere hen (umiddelbart) flytte til Danmark og styre tingene derfra. Så min plan vil være at starte aps firma i de forskellige lande, alt sammen tilknyttet ejerskabet i det danske holding.

MEN vil jeg ikke have mulighed for at
Overflytte alt overskud i min spanske virksomhed skattefrit over i mit damske holding? :-)

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)