Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Agentkommision i EU momsfritaget?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Feb 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 21:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en virksomhed der tager agentkommision for varer solgt fra EU direkte til forhandlere i Danmark. Jeg håndterer aldrig varen.

Er det korrekt at mit salg skal bøgføres som momsfrit ydelsessalg til EU? Og hvordan med købsmoms, nu jeg ingen salgsmoms har? Kan jeg godt kun have købsmoms uden salgsmoms?

 

Mvh.

Michael

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 21:30
Hvor mange stjerner giver du? :

MichaelAJ:

Jeg har en virksomhed der tager agentkommision for varer solgt fra EU direkte til forhandlere i Danmark. Jeg håndterer aldrig varen.

Er det korrekt at mit salg skal bøgføres som momsfrit ydelsessalg til EU?

I og med du ikke er mellemled for varen og denne aldrig kommer i din besiddelse, så er det efter min opfattelse helt korrekt at der er tale om et ydelsessalg.

leveringsstedet for en ydelse i en BTB-situation tager udgangspunkt i virksomhedernes hjemsted, så hvis du er momsregistreret i DK og dine kunder er momsregistrerede i et andet EU-land, så skal du sælge med 0-moms (husk at validere deres momsnummer og listeangive)

MichaelAJ:

 Og hvordan med købsmoms, nu jeg ingen salgsmoms har? Kan jeg godt kun have købsmoms uden salgsmoms?

Det kan du sagtens, betingelsen for fradrag i købsmoms er at de købte omkostninger er brugt til din virksomheds levering af momspligtige ydelser. NB; dine salg er momspligtige, du skal bare ikke foretage afregningen af salgsmoms, den ligger hos modtageren (også kaldet omvendt betalingspligt)

Tilmeldt 11. Feb 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 21:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper_nl

 

Tak for svar! Din sidste sætning forvirrer mig lidt - Jeg har jo ikke noget momspligtigt ydelsessalg, da jeg sælger mine ydelser som "EU-leverancer ydelser (rubric B-ydelser) samt skriver "Free of VAT" på mine fakturaer - er det korrekt hvis der er omvendt betalingspligt?

Kan nogle fortælle mig om dette er den korrekte salgsklassificering og om jeg gør det hele rigtigt?

 

Mvh

MichaelAJ

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:49
Hvor mange stjerner giver du? :

du skal bare indberettet salget på hver EU moms kundes momsnummer i moms og ja det er korrekt som du skriver med omvendt betalingspligt og text hvis det er som en ydelse du fakturer dine kunder - det har jeg ikke lige været inde og overskue men det lyder som det

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 23:10
Hvor mange stjerner giver du? :

MichaelAJ:

Tak for svar! Din sidste sætning forvirrer mig lidt - Jeg har jo ikke noget momspligtigt ydelsessalg, da jeg sælger mine ydelser som "EU-leverancer ydelser (rubric B-ydelser) 

Beklager hvis jeg ikke fik det præciseret, men et salg til en kunde i et andet EU-land er momspligtig det bare ikke dig som skal afregne momsen, det skal modtageren gøre (Hvilket er hele essensen af omvendt betalingspligt)

dvs. når du skriver "omvendt betalingspligt" på dine fakturaer og dermed beregner 0% i moms, så har du stadig ret til fradrag i købsmomsen for dine omkostninger.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 00:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Måske lettere at forklare det sådan:

Som momsregistreret virksomhed, som sælger til udlandet (ikke kun EU),så er man omfattet af bestemmelser med undtagelse af pålægning af dansk moms. En undtagelsesregel ved salg til momsregistrerede virksomheder i udlandet.

Salget til udlandet bliver netop angivet på de løbende momsangivelser, således SKAT dels kan kontrolleret eksporten og følgelig acceptere, at der er fratrukket dansk købsmoms som relaterer sig til en erhvervsmæssige virksomhed.

Tonny

Tilmeldt 11. Feb 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Super. Tak for svar! Jeg er mere tryg nu ved af min fremgangsmåde er korrekt.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)