Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Trække arbejdscomputer fra (som oprindelig er købt privat) ?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Jun 08
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 21:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg står med den udfordring at jeg driver en mindre freelance virksomhed, hvor jeg til 99,8 procent af mine opgaver, bliver betalt for at udføre arbejde på en særligt kraftig mac-computer, med noget relativt dyrt software - som jeg selv stiller med. En del af min hyre, er altså til 'udstyr'.

Dog har jeg investeret i computeren, mens jeg fortsat var almindelig lønmodtager - og derved ikke havde virksomheden.

Har jeg nogle muligheder for at trække computeren fra? Selvom computeren er købt et par måneder før virksomhedens opstart, er den købt på en et årig afbetalingsordning, således at størstedelen af udgiften er betalt, mens virksomheden eksisterede (Dog har jeg altså finansieret den via mine private indkomster, som jeg allerede har betalt skat af)

På forhånd mange tak for hjælpen :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Tre muligheder.

Du er momsregisteret - Du har aldrig solgt noget som helst uden moms inden registrering - du har regningen - den er købt med det formål at starte op og det er max 6 mdr inden. Du kan tage regningen ind i virksomheden med moms - og der skal så betales til dig for det som er betalt via mellemregning/udlæg

2

Er du ikke momsregistreret men har CVR som PMV vil løsningen være, at du sælger den privat til dit CVR til markedspris men ikke momsfradrag

3

Du er ikke CVR - og dine kunder vil derfor jo - hvis de er registrerede firmaer ALTID skulle indberette din betaling som bidragspligtig honorar til skat på dit CPR nummer

I så fald kan du - hvis du kan sandsynliggøre brugen - trække forholdsmæssigt fra - ex del den over 5 år eller længere hvis du mener den holder længere - og tag så % firma/% privat og træk firmadel fra honoraret hvert år over den periode - Skat er skarpe her så korrekt pris og fordeling og år nok. I så fald kommer honorar automatisk i rubrik 12 ved kundens indberetning og din udgift i rubrik 29 som jeg husker det

..............

At du afdrager har ikke noget at sige med mindre du tager den ind som i pt 1 som jeg ser det, hvor firmaet kommer til at eje maskinen og derfor overtager afdragene og bogføring vil så være om køb - og kortfristet gæld for det der skal afdrages og mellemregning/bank for det som er betalt

Skal jeg være ærlig, ville jeg overveje lige at få en økonomiperson/revisor til at sætte det rigtigt op

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Jun 08
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 14:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for dit svar @John

Jeg burde selvfølgelig have nævnt de detaljer som du stiller i scenarierne.

Det forholder sig som i dit første eksempel, at jeg har CVR - men ikke er momsregistreret Selvom jeg dog skal have ændre dette til at jeg også bliver momsregistreret - men jeg har altså udskrevet fakturaer UDEN at være momsregistreret.

Ifht. at sælge computeren til mig selv / eget firma, kan dette så gøres bagudrettet, så salget sker da computeren var ny eller næsten ny? Helt reelt, er det jo det, som er sket, da computeren ikke som aldrig har været brugt privat - og slet ikke efter virksomhedens opstart.

Jeg er stort set færdig med afdragene (mangler to), så mht. at overtage gælden, er det igen kun kun til fuld nytte, hvis det kan gøres bagudrettet?

Jeg tager dit råd om professionel assistance til efterretning - hvis det viser sig at kunne lade sig gøre, må jeg hellere få en revisor til at kigge på det. Men var faktisk næsten sikker på at de dobbelt beskattede penge var tabt og så ville det jo være formålsløst at betale yderlige penge til en revisor for den del. Så fantastisk at folk herinde generøst deler ud af viden :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Runway:

Det forholder sig som i dit første eksempel, at jeg har CVR - men ikke er momsregistreret Selvom jeg dog skal have ændre dette til at jeg også bliver momsregistreret - men jeg har altså udskrevet fakturaer UDEN at være momsregistreret.

Ifht. at sælge computeren til mig selv / eget firma, kan dette så gøres bagudrettet, så salget sker da computeren var ny eller næsten ny? Helt reelt, er det jo det, som er sket, da computeren ikke som aldrig har været brugt privat - og slet ikke efter virksomhedens opstart.

nej så kan du kun - når du har drevet CVR uden moms (sikkert PMV) tage computeren ind ved at sælge den - på en faktura fra dig selv til virksomheden - Du finder noget tilsvarende på markedet og bruger som dokumentation for prisen - eller skriver den - whatever 33% ned (computer falder i pris når den er i brug og det afgørende her er, at du maksimum sælger den til virksomheden til markedspris)

En ganske almindelig regning fra dig privat uden moms og firmaet betaler dig og du står så for afdragene - og har jo de penge virksomheden betaler dig for maskinen til at betale med (og jeg tror ikke sælger blander sig når bare han får penge - hvem der ejer og der er tale om personlig virksomhed)

Du må godt sælge for f.eks 6000 kr - og ikke få penge men istedet få de 6000 til gode i virksomheden og hver gang du så skal bruge noget til afdrag - tage de penge fra dit tilgodehavende, hvis du skal ha tjent op til dem først. Tilgode får du ved at bogføre computer som køb uden moms og modkonto mellemregning - indskud ejer

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)