Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af goodwill

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Feb 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 17:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Jeg sidder med en udfordring til at bogføre mit opkøb af anpater. I 2015 opkøbte jeg yderligere anpater i mit drift. Er nu i besiddelse af 50%.

Anpaterne er købt til overkurs. Hvordan bogføres denne overkurs på moderselskabet (holding)? Den skal vel lægges ind som goodwill?

F.eks.

Egenkapital på overtagelses datoen = 50.000 kr.
Købesum af 25% anpater = 25.000 kr.
Dagsværdi af identificerbare nettoaktiver = 12.500 kr. (50.000 x 25%)
Goodwill = 12.500 kr. (50.000 - 12.500)

Det vil sige jeg har givet 12.500 kr. mere end hvad den indre værdi er værd.

1. Skal de afskrives over en årække på lad os sige 2 år (max 20 år), og hvordan bogføres dette?
2. Hvilke kontis skal jeg benytte?
3. Skal kapitalandelene i en associeret virksomhed ikke afspjele den forholdvise andel fra driftens egenkapital i balancen, når man bruger indre værdis metode? Det kommer ikke til at lade sig gøre, når jeg har givet en overkurs som er bogført i mit holding. 
4. Er jeg på vild spor?

På forhånd tak

MVH

Rasmus

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 18:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Du er på rette spor

Hvis du måler til indre værdi er det korrekt der opstår en goodwill. 

Bogfør den ind på kapitalandelen og afskriv den over den årrække du nu mener der er retvisende for levetiden af goodwill. Typisk vælger man 8 år.

Målingen til indre værdi vil således ikke afspejle den procentvise andel af driftsselskabet før goodwill er afskrevet fuldt ud.

Du skal således afstemme dit regnskab med 50% af egenkapital i drift tillagt goodwill med fradrag for de afskrivninger du har foretaget på det. 

Når du afskriver det vil du bogføre det som kredit kapitalandel i drift (aktiver) samt debet i resultatopgørelsen på samme konto som du bogfører resultatandelen ind på. Husk der ikke er fradrag for afskrivningen.

Tilmeldt 27. Feb 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 19:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Revisoreleven

Stærkt svar ;) det kunne bruges.

jeg har ved købet af anpaterne debet Kapitalandele og kredit Banken, så de lægger inde under kapitalandele. 

"Når du afskriver det vil du bogføre det som kredit kapitalandel i drift (aktiver) samt debet i resultatopgørelsen på samme konto som du bogfører resultatandelen ind på. Husk der ikke er fradrag for afskrivningen."

Jeg er lidt i tvivl med hensyn til din kommentar "Husk der ikke er fradrag for afskrivningen". Hvis jeg krediter kapitalandele og debeter min afskrivning på "Indtægter af kapitalandele i tilknyttede virksomheder" sammen med den forholdvise andel af resultatet fra driften, hvordan kan jeg så undgå ikke at fradrage afskrivningen? Eller er det en anden konti vi snakker om?

MVH

Rasmus

 

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 19:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Resultatandelen i driftsselskabet er ikke skattepligtig/fradragsberettiget i dit holdingselskab. Der er jo allerede beregnet skat af resultatandelen i driftsselskabet.

Har du betalt skat af resultatandelen tidligere? Så få det søgt tilbage.

Tilmeldt 27. Feb 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 19:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Aaar jeg er med. Nej selvfølgelig er det ikke fradragsberettiget. Det har jeg heller ikke gjot tidligere. Alles in ordnung.

Endnu engang mange tak for dit hurtige svar. Det er jeg virkelig taknemlig for.

MVH

Rasmus

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 19:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Sehr gut! :)

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)