Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Egenbetaling ved skattepligtig personalgode

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Jan 12
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 15:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et opklarende spørgsmål vedrørende egenbetaling af et skattepligtigt personalgeode. Jeg har læst mig frem til at en egenbetaling, enten via træk på lønsedlen eller direkte betaling til arbejdsgiveren reducerer den skattepligtige værdi af et personalgode. Jeg kan ikke se hvad fordelen er ved denne egenbetaling? hvorfor ikke bare lade sig beskatte af det fulde beløb?

pft

Peter

 

 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 15:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Petey:

Jeg har et opklarende spørgsmål vedrørende egenbetaling af et skattepligtigt personalgeode. Jeg har læst mig frem til at en egenbetaling, enten via træk på lønsedlen eller direkte betaling til arbejdsgiveren reducerer den skattepligtige værdi af et personalgode. Jeg kan ikke se hvad fordelen er ved denne egenbetaling? hvorfor ikke bare lade sig beskatte af det fulde beløb?

Hvis du som privatperson skal betale eksempelvis en telefonregning på 300 kr. så skal du først tjene 600 kr. også betale skat på 300 kr. hvorefter du har 300 kr. udbetalt til telefonregningen.

 

Hvis du lader arbejdsgiveren betale samme regning og via bruttoløn til dig, så er eksemplet lidt anderledes. Du tjener 600 kr. herfra trækkes 300 kr. til regningen og du betaler skat af 300 kr., dvs. skat på 150 kr., nu får du udbetalt 600 - 300 - 150 = 150 kr. og din telefonregning er betalt.

 

Dette er meget forsimplet (der skal tages højde for dine personlige skatteforhold), men princippet burde være til at følge.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det var jo forsimplet og i eksemplet med telefonregningen så skal man jo så også lægge 2700 kr på skattepligtig indkomst personligt. Det vil ofte kunne betale sig så længe det er ekstern arbejdsgiver der betaler, men er man selv sin egen arbejdsgiver, så skal den samlede telefon udgift op omkring de 2500 kr (lille momsfordel på firmadelen men tæt på de samme 2700 kr) 

Dertil kommer jo at bruttoskatte og personale goder mig bekendt er skærpet så det er ret få områder man overhovedet må reducere brutto lønnen og erstatte med et personalegode - meget få vel rent faktisk idag

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 7. Jan 12
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 12:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar.

Mit spørgsmål gik mere på denne frase som jeg fandt d jeg søgte på emnet:

"Den skattepligtige værdi af et personalegode nedsættes, hvis medarbejderen yder egenbetaling til arbejdsgiveren af beskattede midler"

mvh

Peter

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Petey:

Tak for svar.

Mit spørgsmål gik mere på denne frase som jeg fandt d jeg søgte på emnet:

"Den skattepligtige værdi af et personalegode nedsættes, hvis medarbejderen yder egenbetaling til arbejdsgiveren af beskattede midler"

mvh

Peter

 

det ser jeg idag mere som- hvis man i stedet for løn får et personalegode - betalt et eller andet - så skal man beskattes af den fulde værdi - helt som var det løn.

Det kunne være et flyselskab som lod personale rejse gratis - et finttness center med gratis et eller andet til de ansatte osv  hvor der kan ydes personale gode til kostpris formentlig

Det kunne også være fri telefon - men der er der jo standard sats for hvad man beskattes med - samme med fri bil hvis den der har den selv skal betale et eller andet

Sætningen om nedsat skat i forhold til egenbetaling er så, at hvis noget man får koster 2000 - så beskattes man af 2000 men betaler man selv de 1000 med egne penge, ja så beskattes man kun af de 1000 som jo så er arbejdsgivers del

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)