Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan man udbetale løn fra Holding selskab ?

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 10:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg har de sidste par dage haft en snak kørende med en kammerat om hvorvidt man kan udbetale løn fra et holdingselskab der alene fungerer som finansielt holding.

Snakken går på at 3 mand starter et driftselskab op, og ejer hver 33,3% igennem hver deres holdingsselskaber. Når driftselskabet fakturerer for en ydelse lægger man penge til side til moms, og herefter et fast beløb hver måned til faste udgifter og administration. Det resterende beløb ekskl. moms bliver så ført ud i Holdingselskaberne delt i 3 lige store dele, hvorfra ejerkredsen selv kan adminisitrere hvor meget de vil have i løn osv. 

Jeg er ikke helt overbevist om at man kan det, men han mener det er muligt da der ikke er ansatte i driftselskabet ud over anpartshaverne.

Er der nogen der kan afgøre denne tvist ? (John ?) :) 

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 22:29
Hvor mange stjerner giver du? :

De som vælger DataLøn som lønsystemvil blive hjulpet godt i gang. Hvis man ikke har arbejdet med løn før, er der mange ting at sætte sig ind i. Derfor tilbyder DataLøn et opstartskald, hvor de guider dig igennem de vigtigste ting, så du er klædt godt på til lønarbejde. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er ikke nogen lov mod løn i holding selskab mig bekendt - hvis man f.eks. kan påvise, at man laver et stykke arbejde for holding og er ansat. Det ændrer jo så lidt ved vedtægterne - formålsparagraffen - men holding er jo et selskab som alt andet, og kan jo godt også være drifts selskab der bare ejer anparter i andet selskab. 

Derimod mener jeg ikke (men vent på andre) at I må lave ydelsen i drift og så flytte penge op i holding på anden måde end ved udbytte. Jeg MENER ikke holding bare må fakturere drift et beløb her uden at holding kan påvise den regulære arbejdsindsats og risiko ved arbejdet/indtjeningen som lønnes´- Pengene skal som udgangspunkt op som udbytte. Her vil det stå klart at arbejdet udføres af drift og en evt faktura fra holding (med 3 forskellige beløb) vil jeg ikke tro kan godkendes. Det vil være maskeret udbytte i en eller anden form.

Her vil der jo så altså være selskabsskat i drift først - og så udbytteskat i holding (eller A skat for løn hvis I kan sige i laver adm arbejde i holding der svarer til lønkrav)

Det vil være en dyr form - men se om andre har bedre bud

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Uldal:

Jeg har de sidste par dage haft en snak kørende med en kammerat om hvorvidt man kan udbetale løn fra et holdingselskab der alene fungerer som finansielt holding.

Snakken går på at 3 mand starter et driftselskab op, og ejer hver 33,3% igennem hver deres holdingsselskaber. Når driftselskabet fakturerer for en ydelse lægger man penge til side til moms, og herefter et fast beløb hver måned til faste udgifter og administration. Det resterende beløb ekskl. moms bliver så ført ud i Holdingselskaberne delt i 3 lige store dele, hvorfra ejerkredsen selv kan adminisitrere hvor meget de vil have i løn osv. 

Jeg er ikke helt overbevist om at man kan det, men han mener det er muligt da der ikke er ansatte i driftselskabet ud over anpartshaverne.

Ganske kort, ja man kan sagtens foretage lønudbetaling. Det interessante er om selskabet har fradrag for lønudgiften.

Man bevæger sig på grænsen af hvad der kan indeholdes i Statsskattelovens § 6 omkring udgifter til sikring og vedligeholdelse af indkomsten.

 

Der skal som udgangspunkt være en sammenhæng mellem det indkomstgrundlag som selskabet har og den udgift som samme selskab har. Fra skat's juridiske vejledning afsnit C.C.2.2.1.2 "Driftsomkostningsbegrebet indebærer, at der skal være en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelse af indkomsten. Der skal altså være en aktuel driftsmæssig begrundelse for at afholde udgiften"

Gennem tiden har flere selskaber (i primært holdingselskaber) fået underkendt fradrag for løn, bonus m.m. fordi der ikke er en begrundelse mellem udgift og indtægt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Man kan tilføje, I helt lovligt kan styre overskud op i holding via udbytte - og der kan I enten spare pengene op eller tage udbytte. Dermed kan I f.eks. hvis I er gifte - tage et overskud på omkring 125 t før skat - betale selskabsskat og føre resterende ca 100.000 skattefrit op som udbytte til hvert holding - og fra det holding så tage udbytte op til ca 100.000 kr med lave udbytteskat 27% (og det er så ca 50 t for ikke gifte)

Dermed først 22% selskabsskat og så 27% udbytte skat af resten = ialt svarende til alm budskat af løn - af i det mindste disse 125.000 kr overskud for hver i drift (og halvdel for ikke gifte)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 13:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan man sige at holding selskaberne udlejer personale til driftselskabet, og dermed "fakturere" momsfrit op i holdingsselskabet. Jeg ved det kræver holding nok er momsregistreret men jeg kunne også se på nettet at et salg af den art fra holding til drift eller omvendt kan foregå momsfrit ? Er det korrekt ? 

Uanset er det da en vældig bøvlet måde at gøre det på :)

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 13:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Uldal:

Kan man sige at holding selskaberne udlejer personale til driftselskabet, og dermed "fakturere" momsfrit op i holdingsselskabet. Jeg ved det kræver holding nok er momsregistreret men jeg kunne også se på nettet at et salg af den art fra holding til drift eller omvendt kan foregå momsfrit ? Er det korrekt ? 

Hvis det skal være momsfrit, kræver det en fællesregistrering! Ellers vil det ikke være momsfrit, men i stedet nok momsneutral!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:25
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg ville stadigt være meget opmærksom på om det er udleje og at arbejdet dermed korrekt lønnes i holding så det ikke er maskeret udbytte men sikker er jeg ikke. jeg ville aldrig gøre det uden revisorgodkendelse af det konkret - 

Husk i alle fald uanset hvad - at I skal have lovpligtig arbejdsskadeforsikring i hvert holding uanset løn eller omsætning - og at det nogen gange kan lade sig gøre, at få policen lavet så den dækker både holding og drift CVR på samme police. Ved bare ikke om et selskab vil det når det er en drift og 3 holding - men værd at prøve

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 14:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan lade sig gøre hvis driftselskabet er et i/s eller p/s.

Statsautoriseret revisor - København

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 14:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Så man kan konkludere at det måske er muligt med lidt krumspring men som jeg ser det også en meget dyr løsning. Der skal laves 4 årsregnskaber og tegnes 3 særskilte forsikringer m.m. Der er selvfølgelig også udgifter til 4 regnskabsprogrammer, for slet ikke at snakke om at der administrationsmæssigt også bliver noget omkring momsen

Jeg har anbefalet at man i stedet kunne aflønne igennem driften ved at oprette 3 bankkonti til hver af de 3 ejere som de så selv kan administrere hver især og sikre fuld gennemsigtighed overfor hinanden ved at alle har et medarbejder nem-id. Har den ene så lyst til at køre sine penge op i holding som udbytte en gang årligt kan han jo gøre det, og har de andre lyst til at lave løn kan de gøre det. Det vil spare mange penge på administration og samtidig er man sikker på man ikke laver noget man ikke må.

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)