Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bankerne er bindegale

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 30. Jan 16
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 10:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg skal oprette en firmakonto til nystiftet virksomhed.
Bankerne er bindegale og virker ikke som om de er interesseret i at starte noget op.
De stiller krav til fremlæggelse af privat økonomi. Forretningsplaner. Balance opgørelser og lønsedler.
Der er et mindre familie anliggende og vi har forskellige banker alle sammen.
Det er et ApS og ikke personligt ejet, vi beder ikke om kreditter og vi beder bare om en konto vi kan kreditere og debitere.. Thats it.
I fremtiden vil der så være mulighed for, hvis forretningen vokser, at der optages lån. Kommer større indestående osv.

Men hvad sker der lige for bankerne og hvordan får jeg hul igennem.

Mange hilsener
Morten

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Start med kigge indad - og forså lidt om regler og risiko.

Forretningsplan = kende formål - budget = kende omfang - dertil legitimation af alle deltagere - det er lovkrav banker lever op til efter hvidvasklov.

Banker har risiko ved erhvervskonti - hvilket du også synes at misse - http://johnhannover.blogspot.dk/2015/05/hvorfor-er-erhvervskonto-ofte-dyrere.html og af den grund vil de kræve personlig kaution (selvskyldnerkaution) og derfor vil de kende jeres personlige økonomi uanset hvor mange i er.

Jeres indestående giver banken penge for at opbevare (betaler lidt i nationalbanken i stedet for at tjene rente) - jeres konto koster dem penge at drive osv. Forvent derfor også risiko for krav om oprettesesgebyr og andet - Prøv ellers bare flere banker - det er jo et helt frit markede og de konkurrer hårdt mod hinanden faktisk.

Ja det kommer bag på en del, at det er meget vanskeligere at få en bank med til nyt selskab - der lukker masser af selskaber hvert år, med simple tvangslukninger - desværre - stort antal selskaber som bare opløses op den frie luft uden kapital tilbage.

Start med en meget mere positiv attitude, for selve det I skal aflevere er jo inget som helst problem. Får I så nej - så er det et problem, men det er ikke et problem at skulle aflevere det I bedes om, mod at få en konto til et selskab - se evt også http://johnhannover.blogspot.dk/2013/10/bank-fa-en-god-forbindelse-fra-start.html og så god vind med det - Er projektet fornuftigt og ikke drevet af folk med "negativ" privat økonomi i det daglige - så skal I når "få bank"

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2667
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 10:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg synes nu kun at det er prisværdigt at bankerne har strammet op - og ikke bare åbner konti. Jeg mener at vi i bagklogskabens klare lys har set hvad det modsatte kan medføre -

Så aflever du nu de informationer du skal og så får du også en konto eller 2.

Kender ikke reglerne for DK men her hvor vi har bank bliver de informationer vi har liggende i banken til grundlag for det engagement vi har med dem - revideret og genfremsendt hver 3. år - også selv om der ikke er nogen ændringer.

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Tilmeldt 30. Jan 16
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 10:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John..

jeg læste et indlæg på din blok efter at jeg havde skrevet indlæget. Blev klogere, men det er godt nok omstændigt. Men man må jo bare op på hesten.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Comonnie:
det er godt nok omstændigt. Men man må jo bare op på hesten.
ja - det er bare at samle den info i en lille mappe - Opgaven er så mere at se om I kan få det gratis/billigt - men selve materialet er ikke så kompliceret. Der er ikke tale om 20 siders plan - men en lille kort beskrivelse af - hvem er vi - hvor vil hen - hvordan vil vi komme derhen og hvornår vil vi ankomme - og budget er mest for at vise - Hvad er omfanget - har I overblik over, at I kan få pengene til at slå til, indtil I genererer overskud

god vind med det  John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2078
Skrevet kl. 12:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Jo, men det er jo tankevækkende, at flere landmænd er gået konkurs med 20 - 50 mio. og dagen efter kommer en ny bank med "frisk" kapital på 5 - 10 mio?

Og så vi andre, hvor der er tale om "småsten", skal gennem

Og nogle banker: "Hvis du laver "overskud" (det er jo ikke altid i form af likvider), så brug dem først". Laver du underskud, "Jamen det går jo slet ikke, find dig et arbejde". Det er ikke altid let at være selvstændig.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:34
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg kan forsikre om at landbruget har MEGET svært ved at få en bank. Den med der står nogen klar til at køre videre efter en konkurs - holder SLET ikke i 2016. Det som kan ske er, at banken og kreditforeningen har så meget i klemme - at de i princip hænger på jorden, men landbrug er IKKE bankers favorit 2016 - der er bare nogen (ex Jyske) som traditionelt har mange af slagsen - og hænger i det)

Det som sker idag - i forhold til landbrug - og i forhold til ejendomsfinansiering og alm driftsfinansiering er helt enkelt, at bankerne er langt mere bevidste om risiko end i 2005 OG har helt andre skarpe krav fra finanstilsyn hvad angår kapitalkrav - f.eks. kravet om at kernekapitalen skal udgøre mindst 4 (eller er det 4,5) % af de risikovægtede aktiver - et tal der kommer op på krav 8%.

Det er der banker der slås i den grad med - (senest så jeg Østjysk bank og basisbank i problem med det)

Vi skal naturligvis ikke ha undt af bankerne, men nok forstå, at de jo skal tjene penge, og at langt de fleste af dem faktisk tjener klart mindre end det som finanstilsyn og national bank ser som helt nødvendigt - for at vi ikke render ind i en ny stor krise. Det ville være langt lettere, hvis de faktisk tjente langt bedre over en "bank"

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 8. Oct 14
Indlæg ialt: 412
Skrevet kl. 13:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Morten,

Jeg gik selv til Nordea og Danske Bank da jeg ville starte mit ApS, de ville slet ikke have min virksomhed som kunde. Så efter at have været i en del banker valgte jeg en lille bank som ikke stillede andre krav end at der altid skulle være plus på kontoen og at jeg selv skiftede(privat) til den bank.

Når du først har en bank og din virksomhed går godt, så kan du altid søge til de store banker efterfølgende.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Tobias:
en lille bank som ikke stillede andre krav end at der altid skulle være plus på kontoen og at jeg selv skiftede(privat) til den bank.
den lille bank ville stå til en meget stor bøde hvis den ikke stillede krav om fuld legitimation (pas og sygesikring for dig personligt og reg.attest for selskab mm) + formål med konto og omfang af forventet brug (også penge ind).

Arbejdernes landsbank kom af med 5,5 mio i bøde og jeg mener at der er flere der groft har overtråds hvidvask love og compliance som det hedder med et flot ord, og har fået store bødekrav.

Bøden var enda ikke så længe efter reglerne http://www.business.dk/finans/arbejdernes-landsbank-faar-boede-for-hvidvasksjusk  og her ser man så de har strammet op https://www.al-bank.dk/erhverv/raadgivning/bliv-kunde/legitimation-fra-erhvervskunder/ 

Det er kollosale bøder så langt i mellem man hører om banker der tør se stort på det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Jan 16
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 15:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er ikke fordi jeg ikke vil ligge arbejdet i det. Hvis man ved hvad man vil og hvordan man vil det, er det jo ikke svært at lave en forretningsplan og et budget. Jeg har selv det hele på plads inkl. Markeds analyse mm. Så nu er det bare at få det afsted og se om banken vil lade mig optage lidt plads i deres system.

blev bare især irriteret over at den flinke dame i banken ikke kune fortælle mig hvorfor de vil have alle de oplysninger, bare at det er procedure. Det er som at vifte en rød klud foran mit ansigt at sotte en masse krav op uden begrundelse. Men så er det godt at JohnHannover kan give mig de svar de ikke selv kunne/ville. 😀

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)