Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virksomhedsform

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Dec 15
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 19:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

 

Min ven og jeg er i gang med at starte et tøj firma. Men vi er kommet i tvivl om hvilken virksomhedsform vi skal vælge. Min ven er 14 men bliver meget snart 15. Jeg selv er 16. Hvilken form vil være bedst? Jeg ved at statforvaltningen ikke er glade for at lave i/s når man er under 18. Hvilken anbefaler i?

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Aug 15
Indlæg ialt: 91
Skrevet kl. 01:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Kig på et ivs. Du nævner selv statsforvaltningen, så jeg går ud fra du ved i skal have tilladelse :-)

www.dinformue.dk

Tilmeldt 21. Dec 15
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 06:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det er korrekt, men jeg kan da ikk søge om Ivs. Det er en forældre der skal lave det og så køber vi os ind. er det ikke sådan ellers ret mig :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:04
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 21. Dec 15
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 17:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay tak John. 

Kan man ikke ansøge om at være direktør i virksomheden?

Skal bestyrelses medlemmer også have forsikring?

Kan man ikke bare skrive en direktør på og så spare de andre væk? eller bliver det opdaget?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel17:

Okay tak John. 

1

Kan man ikke ansøge om at være direktør i virksomheden?3

2

Skal bestyrelses medlemmer også have forsikring?

3

Kan man ikke bare skrive en direktør på og så spare de andre væk? eller bliver det opdaget?

Nu må du altså dels læse lidt selv også  -. men

1 nej ikke hvis man ikke er 18

2 nej - direktør og aktive ejere = den over 18 og jer to

3 nej og det er vel her man må sige det virker tvivlsomt om du er gammel nok til det game. I et selskab skal en direktør være registreret i selskabsstyrelsen - og uden det lukkes selskabet ved tvang

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 21. Dec 15
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 18:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror vi har misforstået hinanden. Jeg ville bare høre om hvordan det virker. Jeg har skam ikke tænkt mig at snyde :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel17:

Jeg tror vi har misforstået hinanden. Jeg ville bare høre om hvordan det virker. Jeg har skam ikke tænkt mig at snyde :)

det tror jeg vel heller ikke men du skriver jo faktisk selv 
Mikkel17:
Kan man ikke bare skrive en direktør på og så spare de andre væk? eller bliver det opdaget?
og man skal jo ikke spørge om man bliver opdaget hvis det er noget lovligt, så du har nok lidt fat i - det må man ikke som du fik svar på tidligere i tråden.

Du har faktisk også fået alle svarene synes jeg - nemlig at:

  1. Ung over 15 men under 18 kan søge dispensation til at stifte enkeltmands - og at det er sjældent der gives lov til to personer sammen - i et I/S. Det vil derfror normalt være med EN ejer hvis du får dispensation. Det er forældrene der skal skrive under på, at de overtager det fulde ansvar. Der KAN søges om tilladelse for 2 sammen .- men jeg ved det er meget sjældent, da forældre til begge derved er solidarisk personligt hæftende = En af forældrene kan stå med at skulle betale en eller anden gæld alene - og skal så slås med at få penge fra det andet forældrepar.
  2. Alternativt kan det være en forældre der ejer virksomhed som enkeltmandsvirksomhed - og I kan blive ansat med løn og må så købe virksomheden af forælderen (de kan forære dig en del hvis ikke det overstiger gavegrænse - men ikke din ven) I kan sætte lønnen så I ikke har overskud, for at undgå at forælderen skal betale skat - men så I selv betaler den
  3. og endeligt kan en over 18 stifte selskab og sælge det til jer to 50/50. Personen over 18 skal være direktør og har så ansvaret (og kan ikke få dagpenge osv) I det tilfælde - med et selskab - så skal direktøren og I to som aktive ejere være omfattet af lovpligtig arbejdsskade  som for 3 godt kan koste omkring 4-6.000 og der kan være udgift til bank erhvervskonto + regnskab / selskabsselvangivelse vil kunne kræve hjælp

Det er de muligheder der er for jer - og det er vigtigt I vælger ret - sammen med en voksen som i alle tre tilfælde SKAL involveres - ellers er det jo skidt hvis I har lagt 25.000 kr for en eller anden form for forretning (som I som nok kan komme ud af - da I jo netop ikke er myndige og ikke må indgå større bindende handler

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)