Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad er reglerne for at lave en liste af virksomheder inden for et bestemt område (som eksempelvis Deguldesider, Trustpilot mm.)

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Gistrup
Tilmeldt 20. Nov 13
Indlæg ialt: 109
Skrevet kl. 15:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg håber I kan svare på hvad reglerne er for at oprette virksomheder i databaser uden deres accept?

Det jeg tænker på er eksempelvis som Degulesider gør med forskellige brancher, eksempelvis tømrer i Aalborg. 

Grunden til jeg spørger er, at vi gerne vil lave en oversigt med virksomheder inden for en bestemt branche, så når kunden søger i eksempelvis Aalborg, så kommer alle de tilmeldte virksomheder frem først OG virksomheder som ikke har tilmeldt sig herefter, dem der ikke har tilmeldt sig vil så bare stå som grå og uden mulighed for at booke.

Vi vil gerne have alle virksomhederne ind af to grunde, 1) det fylder siden ud og gør siden mere levende, 2) når vi kontakter virksomhederne er de allerede oprettet og skal derfor ikke bruge tid på dette og kun bekymre sig om at gøre deres profil attraktiv.

Spørgsmålet er som om det er lovligt? Vi vil selvfølgelig ikke bruge billeder eller andet fra deres side som bryder med ophavsretten. Informationerne vil derfor udelukkende være firmanavn, adresse og evt. andre oplysninger som også er tilgængelige via cvr.dk.

Tilmeldt 19. Jan 16
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 16:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, er ikke helt sikker på det, så du må lige vente på andre svarer, men ihvertfald:

Siden du bruger offentlige informationer, som kan findes nemt online, tænker jeg ikke det er ulovligt, lidt ligesom facebook f.eks, da de vel har accepteret bettingelserne.

Angående det med at oprette databaser uden accept, er vel i bund og grund bare reklame for virksomheden, og kan vel umuligt medføre noget dårligt. Dog skal du stadig have helt check på reglerne, men kan jeg ikke hjælpe med. :D

Fra Gistrup
Tilmeldt 20. Nov 13
Indlæg ialt: 109
Skrevet kl. 17:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret Oliver.

Det er lige præcis også det vi tænker, det er offentlige tilgængelige oplysninger og vi laver reklame for dem.

Skulle en virksomhed så ringe og ønske at blive fjernet på trods af det er gratis, så fjerner vi selvfølgelig virksomheden med det samme.

Fra Gistrup
Tilmeldt 20. Nov 13
Indlæg ialt: 109
Skrevet kl. 09:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Andre som kan komme med input på dette inden vi bare kører på  Big Smile

Fra Silkeborg
Tilmeldt 12. Jan 16
Indlæg ialt: 397
Skrevet kl. 09:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil ikke hjælpe dig med at tolke på den, men Persondataloven nævner også virksomheder:
https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=828

Head of SEO hos Kendskab. Kontakt mig!

Fra Gistrup
Tilmeldt 20. Nov 13
Indlæg ialt: 109
Skrevet kl. 10:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anders.

Tak for svaret. Har lige haft tid til hurtigt at skimte det link igennem du sender, og har fundet følgende:

§ 12. Dataansvarlige, der med henblik på markedsføring sælger fortegnelser over grupper af personer, eller som for tredjemand foretager adressering eller udsendelse af meddelelser til sådanne grupper, må kun behandle

1) oplysninger om navn, adresse, stilling, erhverv, e-postadresse, telefon- og telefaxnummer,

2) oplysninger, der indgår i erhvervsregistre, som i henhold til lov eller bestemmelser fastsat i henhold til lov er beregnet til at informere offentligheden, samt

3) andre oplysninger, hvis den registrerede har givet udtrykkeligt samtykke dertil. Et samtykke skal indhentes i overensstemmelse med markedsføringslovens § 6 a.

----------

I henhold til §12.2 bør det ikke være et problem, så længe vi anvender oplysninger, der også er tilgængelige i offentlige registrer, såsom virksomhedsnavn, adresse og CVR nr. 

 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)