Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

har brug for jeres hjælp - hvem ved noget om royaltyaftaler?????

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Nov 15
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 19:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg skal overtage et firma nu her og ejeren og jeg er kommet frem til at han skal have royalty.
Jeg har ikke lyst til at gå i detalje omkring produktet og priser osv. men, Hvad er normalt at han skal have pr. produkt.

Kan dog sige jeg tjener ca. 36kr pr. solgte vare.

Håber i kan hjælpe :)

Tilmeldt 26. Sep 14
Indlæg ialt: 330
Skrevet kl. 19:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er noget ikke som er "normalt" når det handler om royalty - det kommer an på så meget.

Betaler du noget for virksomheden "up-front" og så royalty ved siden af. Eller får du virksomheden gratis mod royalty. Skal det gælde i 3 år eller for evigt. Og skal royalty betales af indtjeningen eller omsætningen. Det mest normale er jo royalty af omsætningen.

Hvor mange enheder bliver der solgt cirka om året - hvis det er 1 million og han skal have en krone pr. enhed, så bliver det til jo til en slat penge.

Så ud fra de informationer, kan ingen give ingen ordentlig svar.

Held og lykke med overtagelsen

Tilmeldt 25. Nov 15
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 09:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg betaler ingenting up front - overtager gratis.
Ja der kunne sagtens blive solgt mere end én enhed om året.
Den skal betales af omsætning.
og det skal være for evigt.

Håber det her kunne hjælpe? :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes du skal lade en advokat se ting igennem faktisk. 

For det første så er det at overtage et selskab (og jeg går ud fra det er et selskab du skal overtage da man ikke kan overtage personlig virksomhed) - ganske kompliceret. Der er grund til at undersøge alt for at sikre der ikke er en masse skeletter i skabet, gæld, aftaler med 3. part og alt andet overtages jo bare 100% fuldt ud. 

Det som kan virke så lige til og selvfølgeligt er alt i orden, kan let vise sig ikke at være det.

Så er der royalty som heller ikke er selvfølgelig. Er det al omsætning uanset firmaet må gå over og lave noget helt andet, fordi det som det nu laver ikke længere kan give overskud, trods omsætning?

Sælger skal ha en masse penge, selv om du måske så har underskud til dig selv.

Du overtager aktierne NU - hvad betyder det skattemæssigt for sælger - han får godt nok penge som royalty men kan vel ikke bare forære dig aktierne - der vil være en skattemæssig ting at forhold sig til

Du overtager aktierne nu - er det så dine uanset du intet har betalt endnu - kunne du lukke selskabet og tømme det hvis du ville - kunne du lægge det over i et nyt CVR og være ude af royalty - hvad er din indgangspris for anparterne - det skal jo være den korrekt - som også rammer sælger skattemæssigt, ellers har du jo ikke en pris at benytte ved evt lukning og tab

Det her SKRIGER på at du får en advokat eller revisor ind over - evt betal fælles med sælger, men langt helst en der KUN er på din side

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Nov 15
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 22:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

TUSIND TAK for dit svar John!!!

det hjalp super meget!!

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)