Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

DEBAT: Topskat – Hvad Betyder Det Egentligt For Samfundet?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 18:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle andre Iværksættere

Jeg forlod Danmark blandt andet pga den hårde brandbeskatning for 5-6 år siden. 

Men jeg faldt forleden i snak med min kone om hvad topskat og den danske beskatningen egenligt betyder for det danske samfund - og i et forsøg på at forklare hende det - tror jeg at jeg fik sat ord på min mening om fx topskatten i Danmark. 

Jeg har begået et blog indlæg - som jeg meget gerne vil lægge op til debat - og hører jeres mening om vi har den rigtige skattelovgivning i Danmark? 

Bare fordi jeg nævnt et enkelt politisk parti i artiklen - så betyder det langt fra at jeg støtter dem. Jeg har ikke stemmeret - og derfor er mit syn lidt mere neutralt. 

Hvad syntes du? Skal vi beholde topskat i Danmark - eller skader det Danmark?

Læs mit blog indlæg her

Lad os holde en god og ordentlig tone i tråden. 

På forhånd tak. 

Jannik

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:31
Hvor mange stjerner giver du? :

56% faktisk - og jo først over en god ½ mio - Jeg skal ikke argumentere så meget - for alt kan gå op i dynamiske effekter og tro på dem eller ikke - men jeg tror som ikke det forhindrer ret mange indtægter at man oppe i toppen kan komme op i 56 som jeg mener det er (var små 69 tilbage i sidste århundre slut

Jeg tror faktisk det ville være mere fornuftigt at sænke i bunden - som jo også trække topskat ned og giver mindre mas på løn og andet - men det er og bliver en ren politisk indstilling, hvor nogen LA f.eks. tror blindt på dynamiske effekter af nedsat topskat  og de kan som godt argumentere fint nok så jeg siger som ikke den er gal, blot at det er ikke til at vide

Jeg synes retfærdigheden ligger meget godt hvor den ligger  - og vil hellere sænke i bund eller øge fribeløb men mon ikke det ender i kompromis - hvor topskat går lidt ned og dermed også 42% udbytteskatte delen

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 31. Jul 15
Indlæg ialt: 805
Fra  PashminaWear Skrevet kl. 20:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
56% faktisk

Det er rigtigt at marginalskatten "blot" er 56% http://www.skm.dk/skattetal/statistik/indkomstfordeling/marginalskatten-for-samtlige-skattepligtige-i-2014

Dertil kommer boligskat samt moms og afgifter af de penge du forbruger. Lars Seier har et glimrende indlæg om det http://www.business.dk/skat/dansk-marginalskat-oppe-paa-67-procent

Skattetrykket i Danmark er i mine øjne skadeligt da det ikke kan betale sig at gøre en ekstra indsats. En flad skat på 40% ville være en god start.

Luksus accessories i cashmere, silke og yak. Cashmere tørklæder, sjaler og poncho.

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 23:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Jeg tror faktisk det ville være mere fornuftigt at sænke i bunden - som jo også trække topskat ned og giver mindre mas på løn og andet - men det er og bliver en ren politisk indstilling, hvor nogen LA f.eks. tror blindt på dynamiske effekter af nedsat topskat  og de kan som godt argumentere fint nok så jeg siger som ikke den er gal, blot at det er ikke til at vide

Fin pointe faktisk. 

En "grundskatte" sænkning på tilsvarende vil naturligvis også give en ret god effekt! Topskatten er jo bare et tillæg. 

Det eneste jeg tænker, er bare at topskatten må være et let ofre, fordi det er mindre penge man "gambler" for - og samtidig rigtig god ROI ved at folk udbetaler mere - og vi tiltrække mere arbejdskraft. 

Tilmeldt 19. Aug 15
Indlæg ialt: 288
Skrevet kl. 00:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Topskatten er et let offer, den indbringer ca 15 mia elller ca. 2 % af skats samlede indtægter. Desværre har topskat stor politisk bevågenhed, da det jo er de brede skuldre der skal bære tunge byrder. Fint politisk slogan, men holder det nu også i praksis..?

Er det overlægen, direktøren, revisoren og advokaten, der betaler topskat... næppe, det er snarere sygeplejersken og tømrersvenden der tager ekstra timer som får lov at bidrage med lidt ekstra til den fælles kasse.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:12
Hvor mange stjerner giver du? :

bkonig:
Er det overlægen, direktøren, revisoren og advokaten, der betaler topskat... næppe, det er snarere sygeplejersken og tømrersvenden der tager ekstra timer som får lov at bidrage med lidt ekstra til den fælles kasse.
tror som ikke så mange sygeplejersker osv kommer op over den halve mio, så jeg tror den er god nok med de bredeste skuldre men i så fald ligger den jo mere til højrebenet med at hæve grænsen for hvornår topskat indtræder.

Det er vist også det der er mest sandsynligt - selv om skattelettelser lige nu ser lidt vanskelige ud, så vil det nok være den luns LA får og V, O og S virker til evt at kunne se ide i forhøjet grænse, mere end % - den vil i alle fald så løse sygeplejerskens problem

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 11:16
Hvor mange stjerner giver du? :

bkonig:

Topskatten er et let offer, den indbringer ca 15 mia elller ca. 2 % af skats samlede indtægter. Desværre har topskat stor politisk bevågenhed, da det jo er de brede skuldre der skal bære tunge byrder. Fint politisk slogan, men holder det nu også i praksis..?

Er det overlægen, direktøren, revisoren og advokaten, der betaler topskat... næppe, det er snarere sygeplejersken og tømrersvenden der tager ekstra timer som får lov at bidrage med lidt ekstra til den fælles kasse.

Enig... Der skal ikke meget mere end hårdt arbejde til at ramme loftet. 

Dog vil jeg også mene at John har en pointe - at det faktisk er vores basis-skatte-lofte der er alt for højt. 

Men hvor er det politisk at det her knækker nakken? Det er jo logik, at hvis man sænker beskatningen - vil folk udbetale flere penge fra selskaber - udbetale flere bonus'er... og arbejde hårderere. 

Prøv lige at tænk på dem der har et fuldtidsjob og tjener mere end 45.000 kr om måneden - de for jo meget lidt ud af at fx tjene 100.000 kr i overskud i en side-virksomhed til deres rigtige job. 

Fra København
Tilmeldt 8. Oct 14
Indlæg ialt: 412
Skrevet kl. 11:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg mener at vores beskatning er som den skal være, hvis vi ændre på bare en % det ene sted som skal den jo tjenes ind et andet sted.

Hvis vi fik sænket vores omkostninger vil jeg give jer ret i at det er arbejder klassen som bør have lidt ekstra ud af deres løn.

Men jeg vil nu hellere gå en anden retning og forslå en nedsættelse i momsen som vil komme alle til gode, små som store. Hvis vi nedsatte momsen med fx: 5% så den ligger på 20% vil folk kunne spare meget store summer på deres liv og behøver derfor ikke en større løn? I Tyskland har de en moms på 19%, så måske er det en bedre løsning at sænke momsen end skatten?

Dertil vil jeg gerne sige at jeg er tilhænger af at få sænket nogle af de afgifter som er helt hen i vejret i mine øjne(registreringsafgiften).

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2491
Skrevet kl. 11:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

bkonig:
Er det overlægen, direktøren, revisoren og advokaten, der betaler topskat... næppe, det er snarere sygeplejersken og tømrersvenden der tager ekstra timer som får lov at bidrage med lidt ekstra til den fælles kasse.
tror som ikke så mange sygeplejersker osv kommer op over den halve mio, så jeg tror den er god nok med de bredeste skuldre men i så fald ligger den jo mere til højrebenet med at hæve grænsen for hvornår topskat indtræder.

Det er vist også det der er mest sandsynligt - selv om skattelettelser lige nu ser lidt vanskelige ud, så vil det nok være den luns LA får og V, O og S virker til evt at kunne se ide i forhøjet grænse, mere end % - den vil i alle fald så løse sygeplejerskens problem

vh John Hannover

Hvis ikke jeg husker helt galt, var der sygeplejersker der, under en strejke hvor de krævede mere i løn!, samtidig "nægtede" at arbejde fuld tid med den begrundelse at de så ville komme til at betale topskat.

Tilmeldt 19. Aug 15
Indlæg ialt: 288
Skrevet kl. 15:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Jannik Hansen:
Men hvor er det politisk at det her knækker nakken? Det er jo logik, at hvis man sænker beskatningen - vil folk udbetale flere penge fra selskaber - udbetale flere bonus'er... og arbejde hårderere.

Jeg tror det knækker nakken på at den almindelige vælger ikke er opmærksom på brug af firmaer og firmaskatte ordninger, rigtig mange tror virkelig at det er "de rige" der betaler topskatten, hvorved skattelettelser for de rige og spare på de fattige pludselig lyder grimt for mange. For de penge kunne man jo få etc.

Man glemmer at topskatten kun indbringer ca. 15 mia, hvorimod registreringsafgiften som Tobias foreslår indbringer over 60 mia. årligt Den blev iøvrigt sænket fra 180% til 150 % ved årskiftet, og mon ikke den stadig indbringer det samme beløb i kr. da folk blot køber større biler eller mere udstyr?

Mange glemmer at det er 40 % der betaler topskat se f.eks Børsen
http://borsen.dk/nyheder/politik/artikel/1/313666/hvem_betaler_egentlig_topskat_se_listen_her.html

I dit eksempel vil man jo lade side-virksomheden beholde overskuddet, hvorved det kun beskattes som virksomhedsindkomst.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)