Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

HJÆLP... Privat import til privat hobby

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 23. Jan 16
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 21:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle aminoer.

Som overskriften viser, har jeg nogle spørgsmål om import.

Jeg er godt bevidst om at man ikke må importere varer fra ikke-eu-lande, med henblik på videresalg, som privatperson.

Mit spørgsmål er så: 

Jeg laver smykker i min fritid og vil gerne importere mine materialer fra fx. Kina, da det er betydelig billigere end at Købe hobbymaterialerne herhjemme. Må jeg det? 

Jeg bestiller ikke færdige smykker, men kun materialer til at lave dem. 

Må jeg efterfølgende gerne sælge dem på fx loppemarkeder, eller er det så ulovligt?

Jeg ønsker ikke at importere med henblik på videresalg, da jeg jo godt ved det er ulovligt. Men som med så mange andre hobbyer,får jeg ofte lavet mere end hvad jeg selv og min familie kan bruge.

Håber at der er nogen som ved om det er iorden...

Mvh janni

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 23:13
Hvor mange stjerner giver du? :

fruvallentin:

Jeg laver smykker i min fritid og vil gerne importere mine materialer fra fx. Kina, da det er betydelig billigere end at Købe hobbymaterialerne herhjemme. Må jeg det? 

Jeg bestiller ikke færdige smykker, men kun materialer til at lave dem. 

Må jeg efterfølgende gerne sælge dem på fx loppemarkeder, eller er det så ulovligt?

Jeg ønsker ikke at importere med henblik på videresalg, da jeg jo godt ved det er ulovligt. Men som med så mange andre hobbyer,får jeg ofte lavet mere end hvad jeg selv og min familie kan bruge.

Du bevæger dig på en hårfin grænse, for hvornår laver du tilfældigvis for meget til eget forbrug i forhold til hvornår du laver smykker til videresalg.

 

Jeg vil mene du holder dig inden for det tilladte når det gælder krav om importregistrering, i de tilfælde hvor du tilfældigvis laver for meget til eget forbrug. Men kan kun sige, pas på det ikke tager karakter af decideret produktion med henblik på videresalg.

Tilmeldt 15. Jun 11
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 02:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Janni

Send mig en besked hvis du skal have hjælp til at finde dine vare i kina. Jeg opholder mig meget i kina i forbindelse med export af vare.

Tilmeldt 23. Jan 16
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 10:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok...

Men et dilemma for mig er så:

Når jeg køber materialer til smykkefremstilling kan jeg ofte ikke bestille en stks, men er tvunget til at Købe flere.

Fx vedhæng kan jeg ofte ikke Købe enkelte af, men skal Købe 4 eller derover. Så er det jo klart jeg får nogle materialer i overskud, hvis jeg fx kun skal lave en halskæde til mig og en veninde.

Hvordan skal jeg så forholde mig til det.

Må jeg sælge det der bliver til overs, eller er jeg tvunget til blot at smide det i skraldespanden? Kan jeg evt donere de overskydende smykker, til velgørende formål, må jeg evt. Det?

Mvh

Tilmeldt 23. Jan 16
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 11:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Tillægsspørgsmål:

ofte når jeg køber varer hjem fra kina, for at lave smykker til mig selv, venner eller familie, finder jeg halskæder eller armbånd, med nogle smukke vedhæng som jeg ikke kan finde i løssalg.
Må jeg godt importere disse, for at skille dem ad og bruge fx vedhæng og kæder til andre smykker?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46471
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:21
Hvor mange stjerner giver du? :

der er ikke anden facitliste end at for at importere erhvervsmæssigt = til videresalg - skal man være importregistreret. Dilemmaet er om du er ude i- til videresalg - eller det kun er hobby.

Jeg tror der er risiko for at told vil se det som erhverv hvis du importerer flere stk af samme vare mange gange, og dermed kræve at du er importregistreret. Det er nu så heller ikke et stort problem. Du kan få enkeltmandsvirksomhed med importregistrering og uden momsregistrering når du jo ved det er under 50.000 kr omsætning på alle 12 mdr perioder.

Du skal føre lidt regnskab, men det vil du som også skulle uden virksomhed, da du skal beskattes af det du sælger på den måde - det vil ikke blive set som privat indbo du sælger, når du køber hjem og så sælger overskud fra hobbyen. Der vil derfor altid være skat af salgspris minus indkøbspris af materialer, og det regnskab vil du ganske let kunne lave, uanset du er importregistreret og har CVR eller ikke

For at undgå bøvl og varer retur - og tilmed friskt kunne se om du måske kan lave en lille indtægt - så få CVR med importregistrering men uden moms

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12664
Skrevet kl. 12:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt enig med john.

Men jeg forstår ikke hvorfor du ikke køber dine dele i i Danmark, når det som du selv siger kun er få stk. Du skal bruge, så slipper du for alt bøvl med told. 

Hilsen Ravn

Tilmeldt 23. Jan 16
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 13:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:

Helt enig med john.

Men jeg forstår ikke hvorfor du ikke køber dine dele i i Danmark, når det som du selv siger kun er få stk. Du skal bruge, så slipper du for alt bøvl med told. 

Hilsen Ravn

 

For lige hurtigt at forklare hvorfor...

et eksempel kunne være at jeg kan få fire smykkevedhæng incl fragt for kun 20.- i kina. (når prisen er på under 80.- incl fragt kommer der hverken moms, told eller importgebyr oveni)
Skal jeg købe et tilsvarende vedhæng herhjemme koster et vedhæng typisk 40.-
Derfor er det billigere for mig at købe mine materialer i fx kina.

MVH

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46471
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:19
Hvor mange stjerner giver du? :

helt ok - told er dog altid told når du er importregistreret - men det er jo små penge så skidt med det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 23. Jan 16
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 13:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

der er ikke anden facitliste end at for at importere erhvervsmæssigt = til videresalg - skal man være importregistreret. Dilemmaet er om du er ude i- til videresalg - eller det kun er hobby.

Jeg tror der er risiko for at told vil se det som erhverv hvis du importerer flere stk af samme vare mange gange, og dermed kræve at du er importregistreret. Det er nu så heller ikke et stort problem. Du kan få enkeltmandsvirksomhed med importregistrering og uden momsregistrering når du jo ved det er under 50.000 kr omsætning på alle 12 mdr perioder.

Du skal føre lidt regnskab, men det vil du som også skulle uden virksomhed, da du skal beskattes af det du sælger på den måde - det vil ikke blive set som privat indbo du sælger, når du køber hjem og så sælger overskud fra hobbyen. Der vil derfor altid være skat af salgspris minus indkøbspris af materialer, og det regnskab vil du ganske let kunne lave, uanset du er importregistreret og har CVR eller ikke

For at undgå bøvl og varer retur - og tilmed friskt kunne se om du måske kan lave en lille indtægt - så få CVR med importregistrering men uden moms

vh John Hannover

 

Problemet ved at oprette enkeltmandsvirksomhed for at kunne importere varer til min hobby, er at jeg ved hvert køb og evt salg, skal til at bogføre.
Bogføring tager tid.
Købene kan jeg leve med. Det er til at overskue.
Men med de smykker jeg så får til overs, vil jeg pludselig få et forfærdeligt stort bogføringsarbejde. Dem jeg får til over sælger jeg typisk via nettet. Og hvad jeg kender til skattereglerne SKAL der oprettes en faktura ved hvert salg som skal vedligges hvis jeg sender halskæden med posten. Det bliver et alt for stort arbejde for at sælge en halskæde der bare skal dække omkostningerne til at få den lavet.

Endnu et tillægsspørgsmål (der lige dukkede op i forbindelse med evt. virksomhed):

Hvis jeg så vælger at sige at jeg opretter en virksomhed og sælger min overskydende smykker på nettet. Er der så en måde hvorpå jeg kan undgå at lave fakturaer på hver handel? Må jeg evt bruge en "dags dato"-blok i stedet, da det går hurtigere at skrive en sådan i hånden, end at tænde op for computer og starte bogholderprogram for at lave faktura.

MVH

 

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)