-----------Hej Kathrine. Så det er ikke os der bør gå ind og tage den dialog med kunden. Og jeg skal ikke til at agere sælger på vegne af vores samarbejdspartnere. Jeg har absolut ingen idé hvilke variable de behandler i deres kundesamtaler. ---------------Mikael Det var også min opfattelse, men det rart at få bekræftet at der ER sådan det forgår, fra en med et par års erfaring på feltet. (I virkeligheden er det faktisk ret frustrerende.) Hvis det hele handler om kontakter, så er det vel noget med at komme ud til nogle flere netværksmøder, eller hvordan gjorde i? Lige en hurtig tak for jeres tid til jer alle! |
Hej Kian,
Først og fremmest vil jeg lige bekræfte din egen antagelse om, at det er en svær branche i operer i. Min erfaring med en lignende kunde (grading/post production) er, at det er en netværksdrevet branche. Da i arbejder med lydsiden, er det vigtigt at i prioriterer at finde potentielle samarbejdspartnere som ejer kunderelationen. I skal ikke kontakte slutkunder, og i stedet fokusere på bureauer der arbejder med coorporate film og reklamevideoer. De er længere oppe i fødekæden og kan levere opgaver til jer. Med den type virksomheder skal indgangsvinklen være mere partner orienteret. Altså i skal lægge vægt på den værdi i leverer til dem, eksempelvis kompromisløst fokus på at levere til tiden, god konceptforståelse, fleksibilitet, kreativitet og ikke mindst pris (yderst konkurrencepræget branche). Når i henvender jer er det vigtigt at i ikke har salgsbrillerne på, men nærmere matcher virksomheden i øjenhøjde. De har en business og i har en business og vil gerne udforske samarbejdsmuligheder. Gå efter et møde hvor i kan afdække om der er et godt match og sørg for at skabe en god kemi, og undgå at virke for sultne. Det handler i høj grad om at signalere professionalisme og leveringsdygtighed. Undgå fancy powerpoints og fokuser mere på kemi og signalværdi. Efter mødet skal de tænke "det var nogle fede typer og de virker dygtige...de kan levere kvalitet til tiden og virker fleksible....måske skulle vi prøve dem af".
1) Lav et skarpt "pitch" med udgangspunkt i ovenstående (partner orienteret)
2) Lav en emneliste som primært består af mediebureauer, coorporate video firmaer og post/produktionsvirksomheder. (brug jeres netværk og tænk i 2./3. grad)
3) Ring dem op sigt efter et møde eller inviter dem ud til jer.
4) Bevar optimismen og bliv ved! Nulstil efter en evt. afvisning og tag den næste på listen.
Jeg håber at i kan bruge mine råd. Happy hunting :-)
Mvh
Reduan - RED consulting