Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ændring af ansættelseskontrakt fra fast ansat til tidsbegrænset?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Jan 16
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 11:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har ansat en medarbejder på funktionærvilkår for næsten 5 mdr siden. Han er ikke helt på det niveau jeg vil have ham , så jeg skal enten opsige ham nu her, inden han ryger over på 3 mdrs opsigelse eller blive ved med motiverende samtaler.

Jeg har dog fået en idé til en løsning hvor jeg kan give ham en chance mere, men jeg er i tivl om det er invitation til en fagforeningssag nu når han allerede er fastansat.

Hvis jeg kalder ham ind til en samtale i næste uge og fortæller ham at niveauet stadig er for lavt, men at jeg kan tilbyde ham en mindlertidlig ansættelseskontrakt med ophør f.eks 31/12-2016. Vi kan så tale om den skal forlænges eller ændres til alm fastansættelse i løbet af November 2016.

Er der nogen kloge aminoer der ved noget om dette som kan hjælpe?

Anden info:
- Jeg har 7 andre funktionærer ansat i tilsvarende stilling
- Jeg ansætter nok yderligere 1-2 mere i år på almindelige vilkår

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:54
Hvor mange stjerner giver du? :

ja det er lige invitation til vrøvl. Han har den normale funktionæraftale og kan ikke lige flyttes til midlertidig - men jeg mener godt du kan opsige ham nu -- til fratræden senere end de 3 mdr - altså frivilligt give ham mere tid. Jeg ville dog tale med en HR med forstand inden, for det er meget usædvanligt at ville give ham som nu først 3 mdr og så et helt 2016 oveni - så jeg ville passe meget på.

Mon ikke det er bedre at sige det her ikke går, niveau er for lavt, og så opsige - Det havde været bedre at du havde gjort det i god tid inden de 3 mdr - eller nu lever med 4 mdr - så kan du jo bare opsige 31/8 med 4 mdr varsel, og så slutter den pågældende jo 31/12-2016 (eller du må lade ham gå 31/8)

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej abrakadabra

Det er jo altid ret vanskeligt at hjælpe, uden at kende mere til din virksomhed og din medarbejder. Og uden at vide, hvorfor det er nødvendigt med motiverende samtaler i forhold til en ny medarbejder. Umiddelbart lyder det ikke lovende.

Men - der er et par ting, du skal være opmærksom på (jeg går ud fra, at du ikke har overenskomst):

I henhold til funktionærloven kan en medarbejder først rejse sag om usaglig afskedigelse efter et års ansættelse. Så hvis du afskediger din medarbejder nu, risikerer du ikke at få en sag med baggrund i funktionærloven.

Men du skal naturligvis være opmærksom på, om der kan være andre love, der er i spil. Har han varslet fædre- eller forældreorlov, er hans kone/kæreste gravid. Har han et handicap. Eller andet. For så kan du ramle ind i krav om godtgørelser svarende til 9-15 måneders løn.

Generelt med hensyn til midlertidige ansættelser og forlængelser, løber du hurtigt ind i problematikken om hvorvidt der er tale om omgåelse af funktionærlovens opsigelsesregler. Hvis en fagforening/domstol kan bevise, at der er tale om omgåelse, vil din medarbejder kunne betragte sig som fastansat, og skal så opsiges med de varsler, der er i funktionærloven. Desuden kan medarbejderen rejse sag om usaglig afskedigelse, hvis han på det tidspunkt har været ansat i mere end 1 år.

En mulighed kan måske være, at du giver din medarbejder en opsigelse nu og fortæller hvad grunden er - og samtidig lægger op til, at du vil tilbyde at trække opsigelsen tilbage, hvis han når op på niveau inden opsigelsesfristen udløber.

Så overholder du spillets regler Smile

Tilmeldt 20. Jan 16
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 17:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak begge to.

Der er ingen særlige omstændigheder som barsel, handicap mm.

Grunden til at jeg ville lave det om til midlertidig ansættelse fremfor en opsigelse var fordi jeg synes det lød mindre hårdt end en afskedigelse. Men i bund og grund er det jo det sammen.

Det lyder dog til at det kan være en god løsning med en opsigelse og så et tilbud om at trække den tilbage hvis tingene går bedre. Det har jeg gjort en gang før - og det virkede Big Smile

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)